Tittin! Tittut!

Töringe, Sanna

"En välgjord räknesaga för minstingarna som säkert vill dela med sig till de äldre." Helhetsbetyg: 5 BTJ, häfte 9 2020Följ med till bondgården! Olika djur tittar in -- men vem tittar egentligen ut? En humoristisk räknesaga där de minsta barnen både får räkna till fem och upptäcka fina djur.Sanna Töringe och Sara Gimbergssons varma och barnnära bok kommer att läsas om och om igen!

Detta är en väldigt charmig räknesaga för de yngsta läsarna. I boken får hunden, råttan, räven osv i tur och ordning titta in i olika små skrymslen. Varje gång är det sedan några små som kikar tillbaka. Tittin Tittut! Det börjar med en tjock råtta som tittar ut, sen två kaniner och så fortsätter det på det viset fram till fem små kycklingar som först tittar tillbaka efter att de kläckts ur äggen.

Vi tycker om boken utifrån flera olika perspektiv. Dels är det ett roligt upplägg för en räknesaga där utformningen har ett starkt barnperspektiv. Många yngre barn uppskattar tittut-lekar och bondgårdsdjur - Win Win! Jag uppskattar också att barnet som syns regelbundet i boken frångår vithetsnormen. Här sätts inte barnet med brun hudfärg i en passiv sidoroll som inkluderande dekoration. Utan här är detta det enda barnet som syns och agerar överhuvudtaget i boken. Inte helt vanligt. Bra!

Helt klart en mysig bok för de yngsta där skaparna verkligen gjort en bok för den tänkta målgruppen. Tummen upp!