Titta, hitta och räkna med oss

Jansson, Carina

Räkna till tolv med drakar, häxor och loppor. Korvar, grodor och gräshoppor. Här finns krokodiler, kråkor och flygande ballonger. Snögubbar, sniglar och hus som går i kalsonger. Kom och titta, hitta och räkna med oss.

Vi tyckte denna bok bar rolig. Både texten och bilderna och det finns mycket att titta på.

@barnbokstips

2019-03-10

Igår läste jag Titta, hitta och räkna med oss av Carina Jansson, Idusförlag för min son som snart är 6 och hans kusin som snart är 5. En rolig bok om siffrorna med roliga, knasiga, detaljrika illustrationer där barnen kan leta och räkna. Texten om varje siffra är på rim. Det är framförallt bilderna som gör denna bok. Gillar också böcker lite extra när de har roliga försättsblad. En rolig bok även för den som lärt sig räkna till 12.

3,5-åringen tycker: Kul att leta efter saker. Är väldigt duktig på att hitta alla olika grejer och förstå. Roligast är drakarna och korvarna som kan gömma sig.

Mamman tycker: En jätterolig bok på rim som både eggar fantasin och sätter läsförståelsen på prov (är inte alla dagar barnen hör om hur som går i långkalsonger). Bilderna passar jättebra och är lekfulla och detaljerade. Varje sida innehåller mycket man kan titta på, hitta och prata om. Också väldigt roligt med en bok som inte slutar direkt vid tio utan går ända upp till tolv. Det är väldigt bra att det också finns en specifik fråga att svara på i slutet av varje siffra, så barnen verkligen måste titta efter och fundera. Jag gillar också att det finns ett register över de olika figurerna i slutet av boken, om man skulle behöva hjälp med hur något ser ut.