Titta genom hålet: Är du där, lilla enhörning?

Taplin, Sam

Var har den lilla enhörningen gömt sig? Följ med bortom regnbågen och seom du kan hitta den!

Jag har innan tipsat om tidigare delar i den ljuvliga ”Titta genom hålet”-serien. Nu har Tukan förlag valt att översätta ytterligare en del i denna trevliga serie för de yngsta.
Bokens upplägg är som tidigare delar.
Nu är det den lilla enhörningen som försvunnit och vi letar efter. På varje sida finns ett hål till nästa sida.
Genom varje hål tror vi oss skymta enhörningen, men när vi vänder blad märker vi att det t.ex är en fladdrande fjäril eller en sjungande kolibri. Till slut hittar vi enhörningen som springer mot sin mamma.

Just denna del är mer traditionellt ”flickkodad” än tidigare delar. Det är enhörningar, regnbågar, feer, slott, rosa körsbärsträd, sjöjungfrur, enhörningen springer mot mamma osv. Men det finns också små söta drakar och bland karaktärer finns både flickor och pojkar - dock klädda enligt traditionella könsroller. Vill man ha mer genusneutralt så rekommenderar jag varmt delarna med elefanten och kaninen som istället utspelar sig i naturen med djur. De böckerna är riktigt fina och har fått toppbetyg av oss tidigare.

Dessa böcker är en av våra favoriter när det kommer till illustrationer och formgivning. Uppslagen är fulla av detaljer att upptäcka och på sidorna finns det även utskurna mönster som det lilla barnet kan följa med sitt finger.
Även språket är väldigt mysigt i dessa böcker. I tidigare böcker har vi till slut hittat djuret gosandes med sin förälder eller i en trevlig lek.
Med nyfikna funderingar så får det lilla barnet vara aktiv och speja efter enhörningen. Ett upplägg som många yngre barn finner roande.
Men ja, tidigare delarna är snäppet bättre enligt oss och vi håller tummarna för att Rådjursdelen blir översatt.

Bokens upplägg är som tidigare delar.