Titta 10 blommor

Titta tussilago, blåsippa, vitsippa, liljekonvalj, näckros, smörblomma, gullviva, maskros, prästkrage och blåklocka. Titta 10 är de första naturböckerna för Känn igen 25-läsarnas småsyskon. En första, ännu enklare, introduktion till djuren och växterna omkring oss. Naturböcker på riktigt, men på riktigt små läsares nivå.Böcker som tidigt väcker lusten till naturen!

Bergenholtz har tidigare gjort succé med faktabokserien ”Känn igen 25...” för en något äldre åldersgrupp. Där kan vi fått upptäcka allt från svampar till strandfynd till träd till sniglar osv. Nu har Bergenholtz skapat en uppföljande serie för den yngsta målgruppen ”Titta 10”. De två första delarna är dessa om blommor och djur.

Varje uppslag är likadant, på vänster får vi läsa ”Titta! En...”. Exempelvis ”Titta! En liljekonvalj” för att på höger sida se en liljekonvalj och meningen ”Luktar gott, men är giftig”. Jag gillar verkligen att man har ”Titta!” som start på varje sida då det underlättar för att pigga upp barnets fokus.
Texten är som ni förstår enkel och jag tänker att boken passar finemang att använda på fler sätt än enbart vid läsning. Ta med ut i skogen och se hur många av blommorna ni kan hitta? Kan ni hitta blommor senare under sommaren som ni ej såg tidigare?
Efter skogsutflykten kan man sedan ta med böckerna in och använda som inspiration vid exempelvis målning. Ett utmärkt tillfälle att gemensamt prata kring skogsutflykten och eventuellt måla en av blommorna/djuren ni såg.
Ja, jag tänker att det går att vara kreativ och använda dessa fina böcker på många olika sätt.

Bergenholtzs illustrationer är som vanligt alldeles ljuvliga samtidigt som uppslagen är avskalade och tydliga.
Så fina små naturböcker för de allra yngsta! En fin första introduktion till naturen.