Tithe

Black, Holly

| 2023

Discover the dark and seductive realm of faerie in the first book of the critically acclaimed Modern Faerie Tales series from the bestselling author of The Cruel Prince ? Holly Black.  Kaye is used to drifting from place to place with her mother?s rock band, until an ominous attack forces them back to her childhood home. Kaye?s always had the unique ability to see faeries, so when she stumbles upon an injured faerie knight in the woods, she decides to save him.  But this fateful choice has dire consequences, as she soon finds herself the unwilling pawn in an ancient and violent power struggle between two rival faerie kingdoms. Will Kaye escape with her life?

Alva Ordnörden

2012-03-30

Kayne, 16 år, har alltid känt sig annorlunda. Dels för att hennes liv alltid har varit lite upp och ner med en mamma som spelar i ett ganska dåligt rockband och hon har fått växa upp på stökiga barer. Men även för att hon kan se och prata med älvor. När hennes älvkompis Gristle dör förstår hon att någonting kommer att hända.

Hon kastas in i sagans värld där den hänsynslösa grymheten härskar, där träffar hon även snygge Roiben, ondskefulla bäckahästar och elaka fedrottningar. Kayne blir en bricka i ett spel om liv och död, själv upptäcker hon strategier som kan få henne levande därifrån, till exempel att hon är en grönälva, vilket kan vara en fördel. Men Janet - hennes bästa vän - är inget mer än en människa...

Det är en story - med bitar från alla möjliga andra fantasy-böcker - som ändå lyckas bli sin egen och känns orginell. Full av fantasi och häftiga idéer, men lite osammanhängande och förvirrande ibland. Det som man inte förstår är tydligen väldigt viktigt, därför sänks betyget därmed rejält. Kanske är det bara dåligt översatt..? T.ex. så är orginal titeln Thite: A modern faerie tale och pixie har blivit grönälva på svenska. Frågetecken?

Jag rekommenderar ändå alla fantasyälskare 12-112 år att ge den en chans, men läs orginalet om det är möjligt (det ska nog jag göra, för att se om den är bättre då).

Miriam T

2011-11-19

Så som många andra böcker så började det så bra, jag sträckläste, sögs in och kunde inte sluta läsa. Tyckte verkligen att den var jättemysig, störde mig visserligen på lite ord jag inte förstod men fungerade ändå bra. Men sen började jag stegvis mer och mer förlora intresset.

Läs hela min recension:

Iris Eriksson

2011-07-09

Gillar den mycket. jag älskar fantasy och älvor och allt som denna boken hade <3

Jessie .

2010-04-23

så trist. läste ut den fort som attans för att slippa den.

Sara Hagström

2010-02-24

Har läst den två gånger och kan fortfarande inte få nog av den, läs den!

Moy .

2010-01-31

För några år sedan skulle den ha varit väldigt orginel, men nu finns det många böcker om "annorlunda" älv världar. Men jag gillar den ändå...