Tistelhonung

Paborn, Sara

Sommaren 1955 invaderas pensionat Miramar nära Båstad av bin. Sjuttonåriga Veronika har sitt livs första romans med konststudenten Bo, som tagit in på ett rum på pensionatet.Sommaren 2019 befinner sig relationscoachen Ebba på fallrepet efter en offentlig skandal och försörjer sig numera mest på att konstruera korsord. Hon åker till Bjärehalvön för att skriva en artikel om livslång kärlek -- men den 80-åriga kvinna hon intervjuar visar sig istället ha en annan historia att berätta, den om en ungdomskärlek som försvann.Två kvinnors öden flätas ihop, och långsamt tar en vänskap över generationsgränserna form.Tistelhonung är en träffsäker roman om kärlek som trotsar tiden och minnenas hypnos, skriven med drastisk humor och ett skarpt öga för relationer.

Anna Hedenstedt

2021-10-05

En fin historia om bitterljuv kärlek. I mitten kände jag att den stod och trampade lite, så även om det tog fart mot slutet, får boken nöjs sig med en trea av mig.

Anna Kreissl

2021-06-21

Ok

Anna Kreissl

2021-06-21

Bra

Nina Gustafsson

2021-04-09

Nja... De båda berättelserna ger olika bilder av relationer och lycka. Den har förutsättningar att fånga mitt intresse men jag blir förvånansvärt uttråkad.

villa-freja.se

2020-07-28

En lågmäld och finstämd berättelse som trots goda föresatser inte riktigt grep tag i mig. Mellan varven glömde jag till och med bort vilken bok jag läste, vilket förstås inte bådar gott. Berättelsen ville så mycket, men jag blev inte berörd på djupet.

Helt okej, men hade högre förväntningar på en bok som nominerats till "årets bok". Blev lite besviken på slutet också, då jag hade förväntat mig något mer.

För mig vara Sara Paborn en ny upptäckt så det här var det första jag läste av författaren och jag säger WOW! Jag blev helt tagen av denna roman, jag tyckte verkligen om denna bok. Ett underbart språk, välskriven och fantastiska beskrivningar av miljö och karaktärerna Veronika och Ebba. Jag sträckläste boken och fängslades av Veronika och Ebbas historia, två starka kvinnors öden som flätas samman, då boken pendlar från dåtid till nutid och jag är väldigt svag för böcker som är skrivna på detta sätt. Boken är varm, mysig, vacker och den innehåller både sorg, vänskap och gammal kärlek.

Sommaren 2019 åker Ebba till Bjärehalvön för att skriva en artikel om livslång kärlek, vilket passar henne bra då hennes liv inte är på topp efter ett kraschat förhållande och en misslyckad karriär som relationscoach. Hon möter den 80-åriga Veronika för att intervjua henne om hennes livslånga kärlek, men Veronika pratar mer och gärna om sin livs första romans med konststudenten Bo.

En fantastisk roman som glatt överraskade mig och som fängslade mig från första sidan och jag förstår att denna bok är nominerad till Årets bok 2020 och jag har hittat en ny författare och ska leta upp hennes tidigare böcker.

2020-06-06

Förutsättningarna är så bra, men det blir alltför ansträngt och ältande (avser främst ”nutiden”). De delar som beskriver 1950-talet lyfter berättelsen.

Beas bokhylla

2020-05-28

Trevlig bok och mycket bra skriven. Mysig miljö och lite smårolig på sina håll. Kunde dock bli lite långtråkig emellanåt. Tre stjärnor i betyg.

Känslofylld, vacker och mysig!
Jag blev väldigt glad när jag fick frågan om att läsa Tistelhonung. Dels för att jag är väldigt förtjust i böcker som går över generationsgränserna och dels för att den utspelar sig på Bjärehalvön där jag har bott i 30 år.

Men oavsett var den utspelar sig så är det en väldigt bra roman och jag hade svårt att sluta läsa. Jag gillar växlingarna mellan 1955 och 2019, hur tydliga skillnaderna blir mellan hur man levde då mot nu. Hur man umgicks, vad som var okej eller inte och hur mycket gemytligare det var för 60 år sen.

Sara Paborn har ett härligt sätt att skriva och är bra på att gestalta såväl miljöer som tankar och känslor. Ebbas ångest över separationen känns väldigt äkta och grep tag i mig. Boken är lättläst och välskriven och jag läser gärna fler av hennes böcker.

2020-05-22

Två kvinnors öden flätas ihop och långsamt växer en vänskap över generationsgränserna fram. Tistelhonung är en väldigt vacker och varm berättelse som berättas med ett finstämt språk.
Jag fastnar i berättelsen om Ebba och Veronica och deras respektive och gemensamma historia.

Berättelsen växlar mellan mitten av 1950-talet och nutid. Två berättelser om två kvinnor som vävs ihop till en berättelse. Det handlar om förlorad kärlek, sorg, vänskap och att hitta något som gått förlorat. Men det handlar även om livslång kärlek som aldrig försvinner oavsett vad.
Sara Paborn är en ny bekantskap för mig, men jag gillar den här boken väldigt mycket. Jag tycker om språket, hur berättelsen är uppbyggd och tempot. Boken är nominerad till årets bok och det förstår jag. Tistelhonung kan mycket väl bli årets bok!

Bettan_bokprataren

2020-04-26

Tistelhonung är en varm, generös och inkännande roman där två historier har passion som gemensam nämnare. I den här berättelsen bjuds vi på en härlig mix av allvar, klurigheter men vi får även en rejäl dos av humor och glädje.
Samspelet mellan de olika personerna beskrivs både med ödmjukhet med även med ett viss mått av sarkasm.

Berättelsen utspelar sig både 2019 och 1955. Dels får vi hänga med Ebba, en relationsexpert med två kraschade relationer bakom sig och hennes spännande mötet med den gamla damen Veronika.