Tisdagsklubben

Fredriksson, Anna

| 2015

Anna Fredriksson har tidigare skrivit tre relationsromaner som vunnit både kritikernas och läsarnas hjärtan. Nu är hon tillbaka med Tisdagsklubben, en berättelse om att befinna sig i övre medelåldern, när man hamnat i invanda relationer som inte så lätt låter sig förändras eller brytas upp. Men det är också en roman om svåra livsval och om att bli galet härligt förälskad ? oavsett hur gammal man är.Karin tänker inte efter så noga när hon anmäler sig till kvällskursen i asiatisk matlagning varannan tisdag. Hon vet bara att hon behöver bryta den oro och ensamhet som uppstått efter maken Stens stroke. Även om han verkar ha klarat sig utan några fysiska skador är allt förändrat. Han har blivit sluten, vresig och likgiltig inför framtiden.Matlagningskursen leds av Henrik, en passionerad och framgångsrik kock, och blir ett andningshål för Karin. Hon lär känna den livsbejakande Monika och...

2020-11-20

Inledningsvis blev jag irriterad på beskrivningen av 60-åringar som om de vore 80-åringar på 1970-talet.

Lite längre fram i boken blir det tydligare knutet till karaktärerna i radhusområdet.

Lättlyssnad och ganska oförutsägbar ”bladvändare” med en fantastisk uppläsare!

Björn Belfrage

2019-03-24

Lättläst relationsroman om vardagslivet för en familj och om möjligheter att bryta invanda mönster i livet. Omgivningen förväntar sig nog att Karin ska vara hemma och ta hand om Sten som drabbats av stroke. Jag tycker grannen Pia var ganska långsint som inte godtog Karins försök att få deras relation att bli bra igen. Matlagningskursen blev en möjlighet för Karin att hitta nya vänner. Man anar att kursen kommer att leda till en ny framtid för Karin och att någon form av passion kommer att uppstå med läraren Henrik.

Sarah

2019-03-07

Bra bok! Klart läsvärd.

Maria Olofsson

2016-07-01

En stark trea. Fin berättelse om livet. Om hur det plötsligt kan vända och bli något helt annorlunda. Hjärtlig och härlig!

Lotta Lettenström

2015-12-26

Sådär....

Gunnel Lindström

2015-12-06

Lättläst och snällt om val vi gör i livet ,

Vilken bok så lättlyssnad och så himla bra, Anna kan verkligen det där med att beskriva relationer.
Nu hör kanske inte denna genren till de jag brukar lyssna på så därför är det ett extra bra betyg.
Jag lyssnade på den när jag låg på sjukhus och ville ha en röst som inte skar i huvudet, men Anna-Maria Käll gör det så himla bra.
Jag känner verkligen med Karin och kan verkligen sätta mig in i hennes dilemma, det får en att börja tänka lite.

Erika Wiman Snäll

2015-11-12

Snäll förutsägbar berättelse som säkert ska vara feel good men som istället blir menlös.

Eva Pettersson

2015-11-11

Mysig feelgood som lyser upp sinnet under mörka vinterkvällar!

2015-10-10

Varm, fin och lättläst. Vänskap, bryta mönster och en liten dos kärlek. Gillar alla personporträtt och vägarna boken tar.

2015-09-16

Betyg: 4,5 av 5.

Anna Fredriksson har skrivit tre romaner tidigare, ?Sommarhuset?, ?Lyckostigen?, och ?Augustiresan?. Jag har läst dom alla tre, och tyckt riktigt mycket om dom allihopa.

Hennes nya bok, ?Tisdagsklubben? är skriven i samma anda tycker jag, och den är precis lika bra.

Lättläst, gripande, tänkvärd, rörande, det är några ord man kan säga om boken. En roman, men med lite feelgoodkänsla i den. Att det handlar om relationer för helt vanliga kvinnor i sextioårsåldern gör boken extra bra tycker jag, för det är ju inte så vanligt med den sortens huvudpersoner.

Jag rekommenderar absolut boken, precis som Anna Fredrikssons tidigare böcker. Och jag ser mycket fram emot hennes kommande produktion.