Tio tankar om tid

Jönsson, Bodil

| 1999

Vi jagar tid, säger vi i vår kultur. Det vi egentligen menar är att vi låter klocktiden jaga oss, och att vi stenhårt inriktar oss på att försöka spara tid, till exempel genom allehanda tekniska finesser. Men det som du längtar efter har nog ingenting med klockan att göra. Det är din personliga, din upplevda tid som du vill ha lång. Det är den som du vill få gott om. Bodil Jönsson resonerar finurligt och genomklokt om ett ämne som angår oss alla. Hon ger oss många praktiska råd och tips om hur vi enkelt kan förändra våra liv. ?fylld av kloka tankar...? /Peter Hjörne, GP. Boken var Sveriges mest sålda titel under 1999.

Jeanette Bruman

2017-08-29

Åh, så mycket klokhet. Tack för alla nya tankar om tid!

Hedvig K

2013-01-06

...antar att jag skulle läst den tidigare? Nu var det inte så mycket nytt under solen - men välskrivet.

Matida Johansson

2012-09-30

Älskar den. För en att tänka till och bli lite lyckligare.

Elisabeth Jönsson

2011-11-21

En underfundig och mycket bra bok som är behaglig att läsa.

Linus R

2011-10-10

Känslan i början var lite självgod, finurlig besserwisser. Vissa tankar var lite väl mossiga, men, iofs - den är ju 12 år gammal. Boken tog sig definitivt på slutet och jag tror Bodil har bidragit till en del visdomar för de som följer med i tankegångarna. Gillar hennes hyllning till tänkandet.

Kristin Larsson

2011-08-31

Många kloka poänger om hur man kan tänka om tid - absolut. men det finns ju en mängd antropologer och sociologer som pysslat med detta. Jag blir en smula provocerad av en bok som diskuterar tidsbegreppet och det postmoderna samhället utan att vara inläst och hänvisa.

Heidi Karlsson

2011-06-12

Mycket tänkvärd, och därmed läsvärd bok.

Helena Sundberg

2011-06-09

Intressanta tankegångar om tid och tidsuppfattning. Författaren har många infallsvinklar och många ideér vilket ibland kan kännas röriga. Dock avkopplande och annorlunda att läsa något som liknar filosofiska teorier.

Lars Sederlin

2011-05-03

En del kreativa slutsatser. Har klarat att att finnas drygt tio år.

Anna Sandstedt

2010-03-03

Jag såg bodil på TV när hon pratade om tid och tyckte hon var klok och intelligent, men boken gjorde mig besviken

Elisabeth Karlberg

2010-01-02

Jag tillhör inte målgruppen. Riktigt varför vet jag inte. Stycket om ställtid var intressant och man kände igen sig men annars gjorde boken inget bestående intryck på mig

2009-12-26

Hmm samma ISBN-nummer som "Tio tankar om tid Tio år senare"?

Denna bok når inte riktigt samma höjd, känns lite hastigt ihopskriven?

Men fortfarande mycket läsvärda tänkvärda tankar.

2009-12-01

Tankar tar tid. Något många totalt har glömt bort.

Helena Eriksson

2009-11-14

Nydande då den kom. Väckte en behövlig debatt och för det ska den ha tack!

jan strandberg

2009-08-03

Ett kanonredskap till oss lite stressade människor som inte har haft tid till att ringa till.....

Maria Klamas

2009-06-13

Boken är hoppfull, den handlar om tid, det som får oss stressade är också det enda vi har, tid... men hur använda den tid vi har på ett stärkande o positivt sätt? Boken har tillfört mig mycket, exempelvis det om ställtid - att ju svårare en uppgift man har framför sig, desto mer ställtid behöver man och den används till sådant som tillsynes inte är arbete - men som faktiskt är det... Ett annat tema att lyfta fram är att umgås med människor i samma rytm som en själv. Underbart Bodil, äntligen en fysiker som appelerar till mitt innersta!