Tio sm negerpojkar

Christie, Agatha

| 1977

Tio små negerpojkar åt supé i Rio, En satte i halsen så blev det bara nio. Tio människor bjuds in till den lilla isolerade ön och anländer fulla av förväntningar. De känner inte varandra men alla har en sak gemensamt: de har något att dölja och under vistelsen på ön verkar det som om deras mörka hemligheter i det förflutna börjar hinna upp dem. En rad oförklarliga och kusliga händelser på ön minskar antalet gäster undan för undan, tills ramsan om de tio små negerpojkarna blivit kuslig verklighet. Agatha Christie (1890-1976) är med sina drygt hundra böcker en av 1900-talets mest lästa deckarförfattare. Populariteten har stått sig i över ett halvt sekel och lett till att hennes böcker idag finns översatta till 103 språk....

amanda hildur

2016-10-12

Wow! Jag ska helt rligt sga att jag blev verraskad - jag trodde inte att mysteriet skulle vara s... mystiskt! Nej, men p riktigt s hade jag frvntat mig att det skulle vara en mordgta som ldrats ganska ovrdigt. Jag har tidigare bara lst Mordet p Orientexpressen av Christie, och den tyckte jag verkligen var mrkt av sin lder. Upplgget, mordet, tillvgagngssttet, miljn - allt var s tydligt daterat. I And then there were none knns det inte alls s. Snarare knns det hr dilemmat relativt modernt i dessa dokuspatider. Fr det blir lite av ett socialt experiment. Hur klarar tio personer sig p en de , nr de brjar misstnka att det gr en mrdare ls - och att mrdaren troligast r ngon av de sjlva? Addera ocks att ingen av dem sedan tidigare r helt oskyldig - alla har de minst ett liv p sitt samvete. Det hr gr frsts att ringar brjar gro p vattnet nstan direkt, och att paranoian till sist ter upp de som klarar sig lngst. Ingen kan bli sig sjlv efter en sdan upplevelse.

Oftast, i deckare och mysterieromaner, kan jag iallafall vid ngot skede i boken (om det s r under de sista avgrande sidorna innan de i boken sjlva kommer p vem mrdaren r) lista ut vem det r som ligger bakom otckheterna. Men i And then there were none r jag helt clueless. Jag har INTE EN ANING. Jag hade lnge en teori om en ond tvilling som lekte rvare p n, men s dog den som jag trodde hade en tvilling, och d gick ju den teorin i graven (till och med bokstavligt). Inte frrn sista sidorna frstr jag hur det ligger till - och det frst efter att Christie tydligt talat om det fr mig. Det gillar jag, fr det r faktiskt inte s ofta man blir verraskad lngre - och d r det hr r en 75 r gammal bok! Det tyder helt klart p otrolig skrivkvalitet och en vl uttnkt story och plot. Lttlst var den ocks, trots sina 75 r hade jag absolut inga problem med att plja den p engelska. Kanske r den frenklad, jag vet inte, men jag kan iallafall starkt rekommendera den, framfrallt p engelska. Tror att den blir bst p sitt originalsprk d mnga av ledtrdarna r sprkligt knutna, och kan frsvinna eller iallafall bli smre i en versttning.

(Och nej Boktipset, det hr r inte samma bok som Mordet p Orientexpressen)

emmakicki

2016-04-24

Snabblst gammal klassiker som jag lste om Hller kanske inte som en femma men mitt tidigare betyg fr st kvar. Jag kom inte exakt ihg hur den slutade men ngot minne hade jag nd s det var inte som att lsa om den fr frsta gngen och det r kanske det som gr att den inte knns lika bra som d. Den knns vldigt gammeldags p mnga stt och vis. Bde bra och dligt.

Carolina Bellenger

2016-01-24

Ibland r det bara Christie som funkar...

Yvonne Larsson

2015-06-17

Jag lste denna ngon gng i tonren d jag pljde igenom alla Agatha Christies bcker jag kom ver. Nu har jag lst nyversttningen och handlingen var lika spnnande som jag kom ihg den. Tio frmlingar i ett hus ute p en , utan mjlighet att ta sig drifrn. Precis som i barnramsan frsvinner de en efter en...

Lilian Lidforss

2015-05-06

Spnnande klassiker.

Terese Johansson

2015-02-03

Gillade verkligen upplgget och idn med denna boken. Det r omjligt att lista ut vem mrdaren r och man fr inte veta det frrn i epilogen. Mycket fiffig och genomtnkt bok!

Lste den ldre versttningen "Tio sm negerpojkar" och om man bortser frn de frekvent sttande ordet neger som i "Negern" och "Negerpojkarna" s var boken jttespnnande och jag strcklste den! Med tanke p att Christie skrev den r 1939 s r den otroligt fri frn sin tid utan skulle likvl kunna utspelas p lt sga 1980-talet.

2013-11-16

Lttlst och smcharmigt, typiskt Agatha Christie! Boken r smspnnande, men alldeles fr "pratig" som enligt mig r ett typiskt knnetecken hos frfattaren.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Pusseldeckare som hller bra klass.

Lars Martinsson

2013-07-31

Helt okej pusselmysterium! Mamma peppade p slutet frn att jag var omkring fem till att boken vl lstes i tonren. Kanske inte jtteupphetsande mr allt kommer omkring.

Sara man

2013-05-28

Spnnande och lttlst! Min frsta lsta bok av frfattaren!

Jenny Andersson

2013-05-10

Om man gilla AC och klassiska deckare

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Min favoritdeckare nr jag gick i hgstadiet! Vet inte vad jag skulle tycks om den nu...

Sanna Ridderwall

2012-08-04

Jag minns att jag tyckte att den var otroligt spnnande, mste nog lsa den igen!

Karin Lundberg

2012-04-15

Kan rekommendera att lyssna p boken som inspelad BBC Radio Drama (ca 1.5h).

Simon S

2012-04-03

Jag fick gshud nr jag lste slutet. Det r en s tunn bok med ett simpelt sprk och en simpel uppbyggnad, en efter en faller de efter hur rasman gr. Jag listade inte ut mrdaren frrn jag lst ut de sista sidorna, och det r sllan deckare r s ofrutsgbara. Drfr brukar jag inte gilla bcker inom genren, men den hr boken r ett mste.

Mikaelita Bovalius

2012-03-08

Introduktionsboken in i deckarvrlden! Underbar, lttlst och otroligt spnnande!

sa Hrnstrm

2012-01-10

Agatha Christie har varit en favorit sedan barndomen

Andreas Ruuth

2011-11-07

Den enda kriminalromanen du behver.

Liam Olsson

2011-10-11

Christies absolut bsta! Inte frrn sista ordet r lst frstr du vem mrdaren r. Overtrffad.

Sofies bokblogg

2011-09-16

Antingen s r jag ingen deckardrottning, eller s r det helt enkelt omjligt att lista ut vem mrdaren r. Kusligt bra bok!

Marc Moore

2011-07-03

Som sudoko, fast i bokform.

Helena Kihl

2011-06-21

Den hr boken brjar med att tio personer fr varsitt brev om en trff p en av en man de inte knner. Alla tackar ja, men en efter en frsvinner de ur bilden, och av ngon mrklig anledning sker de p samma stt som en ramsa som brjar: "Tio sm negerpojkar...".

Det har var den frsta deckaren jag lste och jag fastnade direkt fr det mystiska och ovetande i historien.
Hennes stt att beskriva miljn och stmningen var riktigt bra! Dock r uppbyggnaden av hennes bcker ungefr densamma men eftersom att detta var frsta boken jag lste av henne var strukturen och dess innehll ny fr mig!

Boken var lttlst, jag lste den i och fr sig p engelska och det var nog sex r sedan, men jag fastnade direkt. Handlingen var mycket innehllsrik och utan att g in p fr mycket detaljer fngar Christie upp det som r vsentligt och gr det till ngot alldeles extra.

Jag rekommenderar definitivt den hr boken fr alla som gillar spnnande historier dr man inte bara lser utan ocks fr tnka vad som hnder, vad som kommer att hnda. Missar man den minst detalj kan det hnda att fallet inte blir lst...

Helena Kihl

2011-06-12

nnu en fantastisk bok av Agatha Christie som r deckardrottningen genom tiderna enligt mig!
En spnnande bok som jag inte ville lgga ifrn mig!

Joanna Bjrkqvist

2011-04-03

Som nybliven tonring lste jag alla deckare av Agatha Christie och den hr r allra bst. Det ovntade slutet dr vem som r mrdaren verkligen verraskar r fortfarande riktigt bra.

Anna Renstrm

2011-03-26

Klassisk och underbar Christie!

Josefina Y

2010-10-30

Det var Agatha Christie som fick mig att brja lska deckare en gng fr lnge sedan. Och den hr var en av mina favoriter

KR

2010-07-28

Troligen en av hennes bsta, men de flesta r ju likvrdiga. Konceptet fr vl anses vara en smula originellt fr Christie.

Samuel Karlsson

2010-05-16

En riktig klassiker som aldrig blir fel i sommarens hngmatta.

Hrde den hr p band nr jag var liten, jag kunde inte ha varit mer n 10, hgst.
nd blev jag aldrig "rdd", just eftersom det r en mysrysare. Mystisk och med ett ovntat slut.
Min kompis terberttade boken fr ngra andra av mina vnner, och handlingen blev mycket mer konkret och skrmmande p det sttet, det r Agatha Christies stt att skriva som gr det spnnande men inte lskigt.

harriet karlsson

2009-11-05

M bra

Nenne N

2009-10-05

Christies bsta story!!

Jonas Zejlon

2009-07-16

Trots den gammalmodiga knslan r det en vldigt bra bok som hller n idag!

Caroline Karlstrm

2009-07-09

jtte bra bok. fast jag lste den p svenska.