Tio över ett

Vinnare av Augustpriset 2016 för Årets svenska barn- och ungdomsbok! Maja kan inte sova. Hon vill, men hon kan inte. Varje natt ställer hon klockan på tio över ett. Vem ska annars väcka mamma, pappa och lillasyster när huset rasar ner i gruvhålet? Under sängen har hon en väska med ombyten, ficklampa och andra viktiga saker. Om de måste fly, hals över huvud. LKAB spränger under jord och Kiruna ska flytta. Familjen har fått en ny fin lägenhet, men det enda Maja vill är att bo kvar i sitt gamla hus. Hon litar inte på politikerna och bolagscheferna som säger att stan inte kan rasa. Hon hör ju mullret av sprängningarna på natten, hon känner ju hur marken skakar! Maja oroar sig för att bästisen Julia ska bli tvungen att flytta till Luleå och att Albin i parallellklassen ska bli kär i någon snygg handbollstjej. Men ingenting skrämmer henne lika mycket som gruvan.

2021-09-16

Tillhör inte ”målgruppen” för denna bok, men åh vad jag tyckte om den!

Minns den förtvivlade sorgen när jag och barndomsvännerna skildes åt!
Minns sen även när vi träffades igen utan att längre ha någonting alls mer gemensamt – än platsen där vi bott. Så märkligt livet är, föränderligt.

Anna Hedenstedt

2019-10-07

En bok mina sjundeklassare just nu läser. Den sätter flytten av Kiruna på medvetandekartan för alla oss i de sydligare delarna av Sverige. En bok om vänskap, minnen, rädsla, familj, sorg, drömmar och förälskelse.

Therese

2019-03-16

Intressant historia som ger inblickar, som många av oss som inte bor i kirunatrakten annars inte hade fått ta del av. Tar även upp psykisk ohälsa på ett relevant sätt. Kan rekommenderas för både unga och vuxna.

Jag har lyssnat på Tio över ett av Ann-Helén Laestadius på Storytel, boken är utgiven av rabén&sjögren 2016, ljudboken blev utgiven 2017 och boken finns numera även som pocket. Maja bor tillsammans med sina föräldrar och lillasyster i Kiruna. Varje natt ställer hon klockan på tio över ett. Någon måste ju rädda familjen om huset rasar ner i gruvhålet när LKAB spränger om natten. Maja oroar sig också för flytten, de måste flytta när delar av Kiruna ska rivas. Och tänk om bästisen Julia flyttar till Luleå, hur blir det då? Och tänk om Albin blir kär i någon snygg handbollstjej... Majas oro och rädsla främst för att Kiruna ska rasa leder till utmattning och panikångest och hon får till slut kontakt med Bup. Jag tycker att Tio över ett är fantastisk! Den tar upp rädslor och känslor hos en ung människa på ett trovärdigt sätt. Historien är intressant berättad och det är lätt att förstå och leva sig in i Majas alla känslor. Det har också varit intressant att ta del av staden Kiruna och gruvan för mig som aldrig har varit där. Det här är en bok som jag hade velat läsa som ung och jag förstår att Tio över ett vann Augustpriset (2016). Boken riktar sig till åldersgruppen 12-15 år, och jag rekommenderar den från 12 år och uppåt. Ljudboken är inläst av Katharina Cohen Keller och jag tycker att hon gjorde det jättebra!

Malin H

2017-08-07

åh vad bra om regionalpolitik och ångest och tonårskärlek! tänk att man får det vettigaste om gruvnäringens vara och inte vara i ungdomslitteraturen! är ej överraskad.

Lena Moser

2016-06-08

Jag har läst om flytten av Kiruna i media. Jag har tyckt att det var ett intressant projekt. Inte en enda gång har jag tänkt på hur det känns för barnen i Kiruna. Nu vet jag. Nu skäms jag. Obligatorisk läsning för alla som jobbar med barn eller bor i en stad som inte behöver flyttas för att malmen ska brytas.