Tio lektioner i matlagning

Lundgren, Lotta

| 2013

Tio lektioner i matlagning är en personlig och underhållande bok om mat, kokkonst, känslor, kön och mycket mer av Lotta Lundgren, känd från SVT:s Historieätarna. Kan alla lära sig att laga mat? Kan man gå andra vägar än dem som finns i traditionella kokböcker? Och kan man till och med ha roligt när man lagar mat? Tio lektioner i matlagning är en annorlunda bok om matlagning i fri stil, ätandets glädje, före detta pojkvänner, kärlek i gasform, otacksamma ungar, vikten av jämställdhet, smaksinnets fysionomi, problemet med kost, författandets plågor, maten som religion, kreativitetens källor, mat och sex, kökets utrustning, kött som konflikthärd, konsekvenser av kroppsfett, pengar och döden, men kanske mest av allt - hur man gör när man lagar mat. I boken finns cirka 30 recept. Ur innehållet till Tio lektioner i matlagning: 1. Redskap 2. Känslor 3. Smak 4. Kött...

Hedvig Marklinder

2016-11-07

Något av det mest inspirerande jag läst om mat. Speciellt gillade jag kapitlen om Kost och Barn. Otroligt uppfriskande med en bok om matlagning som inte är inriktad på det man "ska" eller "bör" äta. Sen blir ju boken självklart bättre eftersom Lotta Lundgrens röst och humor ständigt är närvarande.

2014-05-10

En kokbok helt utan bilder! Med bara ett par recept. Men med något mycket viktigare för bra matlagning. Passion. Kunskap. Och idén att lita på sig själv, göra som man vill och inte följa några pekpinnar. Älskar lektionsavsnittet om barn, mycket igenkänningskomik där. Rekommenderas varmt för de som fastnat i kostkunskap, söndagsbilagor och som ledsnat lite på vardagsmaten. Det är en verklig fullpoängare som inspiration.

Jan Svensson

2014-02-12

Första kokboken jag läst från pärm till pärm. Roligast i början innan det blir lite för mycket Lundgrens egna åsikter om barn och feminism. Väldigt annorlunda och rolig. Har provet ett av Pastarecepten med musslor som var gott.

Anette K

2014-01-13

En bok som alla borde läsa oavsett hur mycket eller lite intresserad man är av matlagning (eller oavsett hur duktig man är). Väldigt pedagogisk, fyndig och rolig med massa bra tips och information.