Tio grisar nere

Rudberg, Denise

DENISE RUDBERGS JUBILEUMSÅR 20 år som författare 10 år med JIDHOFF Svek, lögner och mördande elegans. I den efterlängtade tionde delen av den populära Jidhoff-serien visar Denise Rudberg att hon är drottningen av elegant crime. En brutal dödsskjutning på en lugn östermalmskrog kastar förundersökningsledaren Marianne Jidhoff tillbaka i tiden. Hon hemsöks av minnen från den dramatiska sommaren 1993. En kylig sommar då hennes numera döde make Hans utredde en annan krogskjutning medan deras äktenskap vacklade på ruinens brant. I London 1993 gömmer sig den självsäkra och förslagna Sacha Jungfeldt undan sitt tidigare liv. Hon är fast besluten att påbörja ett nytt liv långt ifrån Stockholm. Men priset hon får betala för sin flykt är högt utan att varken ge trygghet eller normalitet.  Den tionde boken i Denise Rudbergs Elegant crime-serie handlar...

2021-02-08

Saknas det ett eller flera kapitel?

My.loved.books

2021-02-07

Alltid lika spännande att få återse Jidhoff, Ehn och Madrid! Den här boken går i en rasande takt och nu får vi ännu en tvist på berättelsen; som jag personligen längtat efter...

Det här är en av de serie som jag Alltid är snabb med att läsa så fort det kommer ut en ny bok. En serie som har det mesta; karaktärer man tycker om och vill veta hur det går för. Spänning och ibland hissnande saker som man inte kunnat gissa om ens i sin vildaste fantasi.

I den här boken får vi "äntligen" stifta bekantskap med "spöket" Hans; Marianne Jidhoff mycket omtalade exman (inte mycket positivt man hört om den karlen). Kan lova att man förstår både ett och annat efter att man äntligen fått "träffa" Hans. Boken består av återblickar som knyter ihop två inte alltför olika krogskjutningar. En som utspelade sig 1993 och en som utspelar sig 2020. Den ena leds av Hans den andra av Marianne. Den ena är död den andra lever kvar med minnena; de flesta allt annat än positiva.

Vi får också se en annan del av trion som vi bara har anat i periferin och bara fått gissa oss till. Men nu får vi den svart på vitt och den har kanske inte riktigt den effekt vissa delar av gänget hoppats på... Eller?

En spännande bok rakt igenom och jag ser framemot att få fortsätta lära känna Marianne Jidhoff, Augustin Madrid och Torsten Ehn i Många, Många böcker framöver!

Bokdjungeln

2021-01-08

Jag har bara läst två böcker i denna serie innan (har dock alla böcker hemma), men jag måste säga att det inte gör någonting. Jag fick ändå ut mycket av boken och tycker att denna är den bästa, hittills.
Jag älskar blandningen av dåtid och nutid och hur allt knyts samman i slutet.
Boken håller ett bra tempo och för den som inte håller koll på alla personer så finns ett bra personbibliotek längst fram.
Både miljö och personer är väl beskrivna vilket gör att man kan se allt framför sig, något jag verkligen uppskattar.
När boken var slut kände jag att jag ville ha mer. 200 sidor till hade jag inte haft något emot.
Vad som dock är bra är att jag i alla fall har flera böcker i serien att ta mig ann. 😍🙏

Susanna Widell

2020-12-30

Mysig lättläst bok

Kul att få en inblick i livet mellan Marianne och Hans från förut. Vad han egentligen kände för henne. Men utöver det så saknade jag Augustins berättarperspektiv, att vissa hål fylldes i (typ snöret som drog i dörren) och sen kändes slutet väldigt kort.

2020-10-24

Att hänga med Marianne är alltid trevligt, men här inte så intressant som att läsa om Sacha. Det spåret hastades bort och jag upplever slutet på romanen som ett antiklimax.

2020-10-24

Det finns vissa böcker jag slänger mig över när de släpps och Denise Rudbergs böcker är sådana böcker!

”Tio grisar nere” är den tionde boken i Elegant Crime serien om Marianne Jidhoff. I denna del får vi följa Marianne, Torsten och Augustine när de utreder en dödsskjutning på en krog i Stockholm. Det för minnet tillbaka till 1993 då Mariannes numera döda make Hans utredde en liknande skjutning.

Denise väver skickligt ihop dåtidens händelser med nutiden och vi får även lära känna Hans och få en bild över hur han och Marianne hade det i sitt äktenskap. Det tillför hela handlingen och historien väldigt mycket och man får en djupare inblick i Mariannes liv.

Boken är bra, spännande och en bladvändare. Dåtidens händelser påverkar nutiden och bit för bit får jag som läsare ledtrådar till hur allt hänger ihop. Som alltid tycker jag att Denise beskriver både miljö, personer och relationer på ett mycket bra sätt. Det är därför lätt att se handlingen framför sig i bilder.

Det är något med sättet som Denise skriver på som tilltalar mig. Som gör att jag inte kan släppa hennes böcker när jag väl börjat läsa. ”Tio grisar nere” är en av de bästa böckerna i serien om Marianne, Torsten och Augustine. Det är mer djup i den, ett djup som jag gillar.

Lyckost dig som ännu inte har läst!

A H

2020-10-22

Alltid lika lättläst/lyssnad.

Bettan_bokprataren

2020-10-18

Del 10 i serien om Marianne Jidhoff är lika trevlig och ja, om man kan säga charmig om en bok som är en thriller. Charmig i den bemärkelsen att vi får fortsätta hänga med gänget runt Marianne och deras privatliv.
Jag tycker nog inte att det här är den bästa i serien av Denise Rudberg men trots allt gillar jag hennes sätt att skriva.
Hennes språk som är lättsamt med ett bra flyt tilltalar mig.
Den här boken saknar dock något och den är lite rörig med kanske lite för många karaktärer och jag får inte riktigt ihop den på slutet.

En snabbläst, underhållande och oblodig bok att kura med en mörk höstkväll.
Jag rekommenderar dig att läsa dem i rätt ordning för de bygger verkligen på varandra.

Mitt omdöme: Trevlig och helt ok, men inte en av hennes bästa.

2020-10-14

Betyg: 4 av 5.