Tilly och bokvandrarna

James, Anna

Följ med på ett magiskt äventyr i böckernas värld. Elvaåriga Tilly tillbringar större delen av sina dagar i sina morföräldrars bokhandel. Ända sedan hennes mamma försvann spårlöst är det i böckernas värld som Tilly har funnit tröst. Men en dag blir alla äventyr hon läst om plötsligt mer verkliga än hon trodde var möjligt. När två av Tillys favoritkaraktärer - Anne på Grönkulla och Alice i Underlandet - dyker upp i butiken livs levande inser hon att hon har förmågan att följa med dem in i deras berättelser. Hon är en bokvandrare - och kanske kan det hjälpa henne att lösa mysteriet med vad som hänt med hennes mamma? Men alla som gillar att läsa böcker vet att faran kan vänta på nästa sida ... Tilly och bokvandrarna är första delen i den nya, kritikerrosade serien om Den magiska bokhandeln - perfekt läsning för alla som tycker om äventyr, magi och berättelser med brittisk Harry Potter-stämning....

Boktokig

2022-12-12

Underbara böcker för högläsning! Jag och mina barn älskade dessa. De har en lugnt takt, inte läskiga men magiska! Fin som godnattsaga.

2020-10-24

Jag älskade varje sida i den här ungdomsboken. ”Tilly och bokvandrarna” är den första delen i en serie om den magiska bokhandeln.

En underbar bok om magi och äventyr. Tillys höstlov blev något annat än vad hon hade tänkt sig. I hennes morföräldrars bokhandel får hon träffa både Anne på Grönkulla och Alice i Underlandet och hon får lära sig vad det är att vara en bokvandrare.

Det är magiskt, spännande, familjehemligheter, roligt, sorgligt och väldigt mycket må bra över den här boken. Den är välskriven med relativt korta kapitel vilket gör boken lättläst. Den passar lika bra som både högläsningsbok som att läsa själv.

Det här är en ungdomsbok jag rekommenderar varmt!

Bettan_bokprataren

2020-10-23

På bokens baksida kan man läsa,
"Visste du att det finns bokvandrare, människor som kan ta sig in i böckernas förtrollade värld? Det gjorde inte Tilly - förrän hon en dag möter en av sina favoritkaraktärer i familjens bokhandel och dras med in i berättelsen..."

Tjoff där var jag såld. Kan det bli annat än bra?
Vilken underbar, magisk och spännande värld vi får följa med i. Med en passande text till den här genren och med de härliga illustrationerna, av Paola Escobar gör att man sveps med och känner sig som en hemlig gäst i den mysiga bokhandeln.

Den är så charmig och bland det mysigaste och mest magiska jag läst på länge, jag tokälskar den. Jag är helt uppslukad på det sätt som Anna har lyckats med bedriften att beskriva hur Tilly träffar olika bokkaraktärer, som Alice i underlandet och Anne på Grönkulla.
Miljöbeskrivningar och personporträtteringarna är likaså fulländade.
Hoppas på film av den här berättelsen. Jag kommer sitta på första parkett.

Vill du mysa med barn som högläsningsbok eller vill du bara grotta ner dig i med en kopp choklad och läsa en riktigt feelgood då ska du genast skaffa dig den här boken.

Underbar, spännande & charmig!

Detta är den första delen i nya serien ”Den magiska bokhandeln” som verkligen passar för alla som älskar böcker och magi.
I denna bok får vi möta elvaåriga Matilda ”Tilly” Blad som är en riktig läsmal som bor tillsammans med sina morföräldrar och spenderar mycket ledig tid i deras bokhandel.
Tilly funderar en hel del på sina föräldrar och anledningen till att de inte är närvarande i hennes liv. Morföräldrarna hann nämligen aldrig träffa hennes pappa och mamma Beatrice försvann spårlöst när Tilly bara var en bebis. Trots att de aldrig fått svar på vad som hände Beatrice är de övertygande om att hon älskade Tilly och inte lämnade henne frivilligt. Plötsligt en dag när Tilly sitter och läser så dyker en tjej upp i bokhandeln. En flicka som påminner mycket om Anne på Grönkulla. Snart därefter så kommer även
Alice på besök. Mycket riktigt så är det faktiskt bokkaraktärer som kommer till liv från böckerna. Genom bokmagi så får Tilly möjlighet att resa in i böckernas förtrollade värld och uppleva äventyren. Det visar sig att hon är en ”bokvandrare” precis som sina morföräldrar och precis som mamma Beatrice en gång var.
Men kan det vara farligt? Och finns svaret på mammans försvinnande att hitta i böckerna?

Just denna bok har jag valt att läsa själv under pendlingen till jobbet. En riktig läskaramell för alla barn och vuxna som älskar att läsa! Ibland kan jag förlora fokus när jag sitter med böcker på tunnelbanan men det denna bok har jag helt dragits in i berättelsen. Jag kommer på mig själv att sitta och le.
Jag fullkomligen älskar miljöbeskrivningarna i böckerna och bokhandeln. Bara hur Tilly har släpat med sacosäckarna från barnavdelningen upp till tredje våning för att kunna läsa i lugn och ro. Hur härligt låter det inte med en bokhandel på minst tre våningar?!

I boken finns ett antal svartvita illustrationer strösslade på lite olika uppslag som ökar på känslan av bokmagi under läsningens gång.
En väldigt fin bok som jag tycker passar perfekt för högläsning i exempelvis klassrummet. För dels tror jag berättelsen passar en variation av barn då boken innehåller inslag av lite smått och gott. Kul att även kunna diskutera inslagen av klassiker såsom exempelvis Anne på grönkulla, Alice i underlandet och Skattkammarön.

Systrarnaböcker

2020-10-22

OJ, OJ, OJ vilken bok! Jag är väldigt, väldigt imponerad av James språk och sättet att beskriva hur Tilly träffar bokkaraktärerna. Det var verkligen perfekt att läsa denna nu på hösten och jag tycker den är superbra! Jag gillar känslan genom hela boken och det är en mysig bok.
Jag tycker verkligen om att boken har ett boktema, för vem älskar inte böcker om böcker?!
Detta kommer bli årets bästa bok, tror jag!

Anna Hallqvist

2020-10-19

Med stor kärlek till böckernas magiska värld fångar Anna James historia mig fullständigt. Karaktären Tilly är en älskvärd person, som mitt hjärta klappar varmt för redan efter de inledande kapitlen. Språket är lättsamt, bokens formalia är lockande och skapar nyfikenhet och liv, med sina lutande och ramlande bokstäver och gulliga bilder. Genomtänkt och välskriven, in i minsta detalj. Men framförallt är det en underbar bokberättelse som vi bjuds in till, vilket gör att det inte går att sluta läsa. Vilken boost för fantasin och bokläsarglädjen!

Då vi snart har höstlov (eller kan vi enas om att det heter läslov?) så passar det förstås extra bra att tipsa om denna fenomenala bok just nu. Det här är en given bok att köpa, låna eller lyssna på under lovet. Läser du detta efter lovet, ja, då går det lika bra att köpa den som julklapp. En makalös bok, för både stora och små bokmalar 🙏

My.loved.books

2020-10-14

Årets mysigaste läsupplevelse för en bokälskare? Jag tror det! En bok om böcker, spännande med karaktärer att fastna för!

I den här boken får vi träffa Tilly som bor hos sina morföräldrar. De äger en bokhandeln och där tillbringar Tilly mycket tid. Vi får även träffa Oskar som är Tillys kompis på flera plan än ett visar det sig och ingen av dem hade en aning…

För plötligt börjar mystiska saker hända; människor som Tilly känner igen men aldrig träffat förr dyker upp runtom i bokhandeln. Vilka är dem och är det verkligen så att de aldrig träffats förr? Men hur kommer det sig då att Tilly trots att de aldrig träffat känner igen dem?

Önskar att jag själv skulle kunna bokvandra! En bok som jag verkligen kan rekommendera!

Den magiska bokhandeln är verkligen en bok för bokälskaren men också för den som kanske egentligen inte älskar böcker men gillar äventyr och en fin berättelse. Jag håller med Gustav om att det egentligen är tokigt att åldern är satt till 9-12 år då vi skulle önskat ett större spann. Boken är mysig och lite spännande. En perfekt bok att läsa innan läggning då bokens kapitel inte är så långa och det är lagom mycket text på sidorna. Boken passar dock också mycket bra som egen läsning eller som högläsning i ett klassrum.

Vi tycker om språket och jag älskar att den är så engelsk. Jag ser Tillys morfar framför mig med en tekopp i handen i en bokhandel likt den i Nottinghill. Boken är mysig och framsidan är magisk