Tillsammans mot toppen

Fåglarna kvittrar och dagen gryr. Låt oss gå ut på ett äventyr. Följ med på ett rimmat äventyr där vännerna måste hjälpas åt för att komma över kullen, genom skogen, nerför branten och över ån. Kommer de lyckas att nå fram till de smaskiga bären?

Fin, gripande & vackert illustrerad!

Tvååringarna tycker: Superförtjusta och vill läsa om och om och om igen. Vill också gärna vara med och äta alla bär.

Fyraåringen tycker: Mysig! Tycker om bilderna och ville direkt pyssla bär efter att ha läst boken. Dessutom lär han sig rimmen väldigt fort, och det är kul att läsa och låta honom säga det sista ordet i varje vers och se hur stolt han blir för att han kommer ihåg.

Mamman tycker: Fantastisk bok för 0–3-åringar. Fungerar uppenbarligen även för lite äldre barn, speciellt som lite mer avslappningsläsning. Helt på rim, och väldigt bra rim dessutom. Rytmen fungerar rakt igenom boken när man läser högt och färgerna är bra och nedtonade för att bli en harmonisk läsning. Illustrationerna är supermysiga. Det här blir nog en favorit här hemma.

Jag har läst Tillsammans mot toppen! med text och illustration av Emelie Björkman (Idus förlag 2019) för min barngrupp på förskolan. ”Fåglarna kvittrar och dagen gryr. Låt oss gå ut på ett äventyr.” Så här börjar Tillsammans mot toppen! som är en liten fin bok om ett äventyr och det fina i att att ha vänner. Illustrationerna är snygga och charmiga i behagliga färger. Texten är precis lagom lång så att de flesta av barnen i min barngrupp på förskolan (3-5 år) orkade lyssna. Att boken är på rim är populärt både hos mig och barnen. Boken riktar sig främst till ålderskategorin 0-3 år, men jag vill rekommendera den till ålderskategorin 3-6 år.