Tillsammans är man mindre ensam

Gavalda, Anna

| 2005

Camille är en utbränd ung kvinna som gör sitt bästa för att försvinna. Sjuk och nedkyld räddas hon av sin granne, Philibert, som låter henne bo i sin stora lägenhet. Där finns även hans inneboende Franck som arbetar som kock och är butter och ohyfsad. Farmor Paulette är en egensinnig gammal dam som rymmer från ålderdomshemmet och flyttar in hos de tre. Handlingen i Anna Gavaldas nya roman utspelar sig i Paris under loppet av ett år. Boken berättar om konflikterna, ömheten, vänskapen, utbrotten, försoningarna och allt annat som händer mellan fyra personer som bor under samma tak. Fyra personer som inte har någonting gemensamt från början och som aldrig borde ha träffats. Alla är de både kantiga och kantstötta, och alla har de stora hjärtan. Detta är dominoteorin, fast tvärtom. De fyra lutar sig mot varandra, men i stället för att falla reser de sig. Det är det som kallas kärlek....

Mathias Thormann

2019-04-24

Såg först filmen och var sugen att läsa också boken. Den svek inte. Bra skildringar av 3 olika livsöden i Paris som träffa på varandra genom tillfälligheter och vänskap som håller i vått och torrt.

Kamali 

2019-04-23

Fånig, förutsägbar och skrämmande lik valfri Harlequinbok i hur två av karaktärerna beter sig mot varandra. Det gav inte direkt någon good feeling.

Emma Göhran

2019-03-05

Så otroligt fin bok <3

Milla Huss

2019-02-11

ÄLSKAR denna bok. Grät, skratta och grät lite till. Läs den!!!

Den vackraste och underbaraste bok jag läst!

Linda T

2018-09-12

En av de bästa böcker jag läst. Varm, ömsint och helt underbar!

Elin

2018-02-06

Jag blev tyvärr väldigt besviken på boken. Hade hört mycket gott om den, så jag hade höga förväntningar. Det största felet var själva sättet att skriva; ofta fick jag läsa om stora stycken med meningsutbyten eftersom jag inte förstod vem som "sa" vad och fick alltså inget sammanhang. Sen störde jag mig väldigt mycket på det överdrivna användandet av "..." hela tiden.

Anna Gavalda är en sådan författare som man antingen älskar eller inte. För mig är hennes böcker ren och skär magi. I "Tillsammans är man mindre ensam" skimrar den vardagliga, eftertänksamma och omtänksamma magin ovanligt stark.

Jenny Olsson

2017-06-20

Therese Dahlberg

2017-02-12

2016-12-09

Har sett att denna boken kommit som nyutgåva i pocket. Vilket gör att jag måste kommentera den. Det var några år sedan jag läste den, men det är en bok jag inte glömmer. Karaktärerna, dialogerna och värmen. Älskade den!

Maria Myrberg

2016-10-30

Mycket fin och härlig relationsroman

Gunnel Lindström

2015-10-24

Bra berättelse, men alldeles för lång. Hann tröttna flera gånger.

Emma Björklund

2015-09-22

Njae var nog inte riktigt min typ av bok. Blev inte fängslad av den så jag läste inte ut den.. Därför blev betyget inte så bra..

Evelina Austen

2014-11-18

Förstår inte all hype kring denna bok. Den var ju jättedålig!
Konstigt och oengagerat skriven. Kände ingen sympati för karaktärerna. Blev mest äcklad av deras sluskiga vanor. Och för att vara en bok som uppenbart vill vara lite svår och annorlunda så var slutet pinsamt banalt.

Älskade den trots att den kanske var lite förutsägbar... Feelgod-bok utan att vara chicklit!

Lina Otterdahl

2014-05-26

Åh, har skrattat och gråtit mig igenom den här varma och fina boken. Bästa jag läst på länge. Passade min sinnesstämning perfekt.

Klara Jennische

2013-10-31

Kan hålla med tidigare skribent att den kanske är lite lång men också gripande och väldigt fin. Ändå en av favoriterna i feel-good genren.

Bear Edgefield

2013-07-05

Mysig, men lite trist.

Karin Axelsson

2013-05-24

En klar favorit inom feel-good!

Cicci Harström

2013-01-02

Boken var mycket gripande emellanåt och i slutet fällde jag även en liten tår, vilket inte hör till vanligheterna när jag läser en bok. Ibland var boken riktigt bra medans jag då och då även kunde uppleva den som lite långtråkig så den hamnar på ett mellanbetyg.

Maria Johnson

2013-01-02

Fantastisk!

Helena Rasmusson

2012-12-03

Fantastisk bok! Underbara karaktärer! Man blir alldeles varm i hjärtat! Läs den!!

Carina Svensson

2012-10-13

En helt underbar bok som trollband mig! :)

Hade dock problem ibland med att förstå vem som sa vad. Detta eftersom det kunde vara samma person som pratade två talstreck efter varandra.

A-K Löfgren

2012-09-18

Bra

2012-09-08

Efter att ha läst 25 sidor i den här boken hittade jag ett bokmärke där den tidigare ägaren hade gett upp. Just då tänkte jag likadant. Jag förstod ingenting men oj vad fel jag hade. Det här är en helt underbar bok. Karaktärerna beskrivs och utvecklas på ett fantastiskt sätt och man lever verkligen med i utvecklingen. Ett gäng mycket udda karaktärer med ett riktigt gott hjärta. läs den!

Petra Backman

2012-09-07

Vackert språk och en fin berättelse.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Otroligt bra bok! Den är lättläst och skriven på ett vackert sätt. Jag grät och skrattade så den innehöll allt. På slutet bromsade jag min läsning för jag inte ville att den skulle ta slut. Läs den!

David H

2012-08-30

En fantastisk historia som man blir glad av att tänka på. Senast jag läste en bok som ljudbok ångrade jag att jag inte läste den själv. Men Eva Röses uppläsning var fenomenal. Skönt också att höra de franska uttalen och slippa gissa själv...

Josefine Ejebjörk

2012-08-18

Så vackert skriven. Om bara min franska var bättre så jag kunde läsa den i orginal! Betyget får säga resten.

Ebba Sääf

2012-07-31

Perfekt "framför brasan läsning" med mysiga karaktärer och ett vackert språk

Åsa Wilén

2012-07-30

Bäst i original, översättaren har inte helt lyckats fånga alla språkliga nyanser.

Maria Jönsson

2012-07-17

Jag säger bara yes, yes, yes!!! Så bra. Har allt. Vill ha mer. Ska se filmen.

Emma Poucette

2012-07-10

Älskar denna bok, och filmen. Så varm, så mycket kärlek, så underbar. En historia jag bär med mig nära hjärtat än.

Karin Andersson

2012-07-09

Tillsammans är man mindre ensam. På ett lysande sett får man följa vanligt trasiga människor på deras resa genom livet. Där allting tillslut knyts samman.

Viveca Sten

2012-05-21

Det tog en stund att komma in i Anna Gavaldas värld, särskilt som jag "läste" den som ljudbok.
Men när jag väl var inne var det magiskt.

Linnea Lofjärd

2012-05-18

Usch säger jag bara! En tråkig och ...blä bok! Läste inte ens ut den och hoppade flera kapitel för att se om den blev bättre, men nej.

Elin Bodecker

2012-02-21

Underbart språk, historia och feeling!

Marie Hvall

2012-02-13

Fin historia, vackert språk, en av väldigt få gånger jag önskat att jag kunde franska så att jag skulle kunna läsa den på originalspråk!

Carolina E

2012-02-12

Engelska Väninnan

2012-01-28

Filmen är bättre än boken.

Hanna Persson

2012-01-11

Älskar. Bästa boken

Lisa Bernsand

2011-12-13

Underbar!!!!!!

Ulrica Björnhag

2011-08-18

En härlig bok om lite udda människor. Skönt läsvärd!

Julia Booky

2011-07-27

Fin bok. Härlig, mysig och känslofylld berättelse om fyra människor som är väldigt olika, men vars vägar korsas ändå.

Elisabet Ekdahl

2011-07-15

Kolossalt bra bok. Jag älskar böcker om något udda människoöden som får lyckliga om än lite ovanliga slut.

eva arkelid

2011-07-12

En underbar bok som man mår bra av den. Den är rolig, allvarlig, sorgsen och det är mycket kärlek. Jag kommer att läsa alla hennes böcker

C L

2011-04-27

Suck - det är det enda man kan säga. Hur lame, och förutsägbar var inte denna? Sårade ömtåliga själar som är rädda för kärleken, genom en trasig bakgrund, och genom en kamp finner de varandra. blablablablabla!!! Dialogerna var i och för sig ganska underhållande. Replikerna stod ut - och var välgjorda. Man fick ha hjärnan i schack. Jag gillade att hon byggde upp boken på dialogerna. Därför får den en två - annars. Urs.

anna panna

2011-03-14

Alldeles för osammanhängande och hoppig. Längesedan det tog så lång tid för mig att plöja mig igenom en bok. Håller på att se filmen som bäst, den verkar bättre.

Eva Sahl

2011-01-19

En av de bästa böcker jag läst

Ewa Hammarstedt

2010-12-31

Kort sagt mycket bra.

Angelica Persson

2010-12-25

En historia som griper tag i en. Tyvärr tappar den taget några gånger.

Anonym Bokälskare

2010-12-21

En riktig feel good bok. Bättre än övriga böcker jag läst av samma författare.

Eva

2010-11-25

Lite seg på slutet, annars bra.

birgitta hedblom

2010-11-02

Den här boken har jag läst flera gånger.Den ger mig en må-bra-känsla på nåt sett.Rekomenderas!

Natalie S

2010-10-03

Tyckte den här boken var ganska seg i början, och med början menar jag ca en tredjedel av boken. Men sen fick den fart och blev en mysig och fin berättelse jag gärna fått mer av.

Linda Abramsson

2010-09-20

En underbar må-bra-bok. Handlar om vänskap, kärlek och relationer. Fantastiskt välskriven, tempot är ganska långsamt men språket flyter hela tiden framåt som musik för själen. En av mina favoritböcker.
Jag tyckte också jättebra om filmen och tyckte den gjorde boken rättvisa.

amanda hildur

2010-09-14

En bok i finaste må-bra-anda. Bokens huvudpersoner är av sådan karaktär att man vill vara en av dem och lära känna dem, och just känslan av att man känner dem är genomgående i hela boken. Otroligt fin bok. Störde mig till en början på Gavaldas sätt att skriva men vande mig och började tycka om det mer och mer. Nu är hon en av mina favoritförfattare.

Anders Bäccman

2010-09-14

Sjukt behaglig. Ren underhållning.

Ulla Reimers

2010-09-12

Elisabeth Kling

2010-09-10

toppenbok om relationer

Jane Höglund

2010-09-04

Hade svårt att komma in i det långsamma tempot och som jag i början tyckte var de orealistiska personerna men boken växte och växte tills den grep tag på ett aldeles speciellt sätt. Normalt gillar jag inte så långsamma historier men den här är något extra.

Aniko Ja

2010-08-22

Hade höga förväntningar, därför blev jag kanske extra besviken. Annorlunda bok i långsamt tempo. Lyckades inte helt gripa tag i mig.

Ulla Edlén

2010-08-07

Mysig

Amanda Köhlmark

2010-08-01

Jag minns att jag blev totalt charmad av den här boken! Dessvärre har jag inte gillat andra böcker jag läst av samma författare.

Stina :)

2010-07-14

Boken som väckte upp min läsglädje efter flera år av ytterst sporadiskt läsande. Författaren har ett speciellt sätt att skriva på, vilket gör att man måste hålla fokus för att hänga med. Jag hade helst inte velat lägga ifrån mig boken, men chefen tyckte att jag skulle jobba också. Bokens fyra huvudpersoner är helt olika människor, men alla med livsöden som berör och den osannolika relationen dem emellan fängslar. Filmen gjord på boken är också bra, men boken är något helt annat!

Vilken feelgood bok!

Biggan Rudberg

2010-06-07

Bra bok, under tiden jag läste boken blev jag inspirerad av Camillas tecknande..
Intressanta karaktärer.

Lovisa Bäfvenberg

2010-05-30

Fantastisk! Lite småfånig ibland, visst, men karaktärerna är så fina och man blir så glad och ledsen på samma gång att boken är förlåten!

Märit Estrada

2010-05-24

Poetisk skildring om gemenskap som nås mellan tre vitt skilda personligheter. Att sträva tillsammans är att uppnå samhörighet! Vi irrar omkring vi människor när allt handlar om närheten till varandra och livet.

Ann Simonsson

2010-05-19

Lyssnade i mp3. Besviken i början på boken men helt klart växte den under tiden. Ville inte att den skulle ta slut!

Margareta Ekelund

2010-04-19

Mysig. Livsbejakande. Får en på gott humör, på ett lätt ytligt vis.

ingrid lindahl

2010-03-01

människor tillsammans kan mer än den enskilda individen!

Siv Nordlinder

2010-02-27

Otroligt bra bok, som jag inte glömmer i första taget. Jag ska inom kort läsa Gavaldas Lyckan är en sällsam fågel och hoppas den är lika bra. Enl. SvD "En poesi som tar andan ur läsaren ...."

Annicka Olsson

2010-02-27

Underbar bok som jag aldrig glömmer

Engelska Väninnan

2010-02-18

Den började så bra. Camilles person fångade mitt intresse. Visst var den jättemysigt första delen av boken. Sedan flippade berättelsen ur och blev inställsam och sockersöt. Så kul är det inte att ta hand om senila anhöriga för att ta ett exempel.

Sofia Johansson

2010-02-11

Den här ville jag bara stanna kvar och vara i. Ljuvlig!

malin carlsson

Riktigt riktigt bra bok!

Sofie Olsson

2010-02-11

Underbar. Trött på sötsliskiga kärleksskildringar av kärlek vid första ögonkastet. Ibland tar det tid.

Marina Trenkoska

2010-02-08

Älskar denna bok! Jag bara njöt!

Lena Svensson

2010-02-03

Lite tung tycker jag.

2010-01-15

Seg ibörjan men sedan växte den. Tycker ine alls slutet var dåligt som någon tidigare skrev.

2010-01-10

Betyget avser filmen, har inte läst boken.

Lotta Berling

2009-12-30

Simpel på något sätt. Stereotypa karaktärer. Läs något bättre i stället för att lägga tid på detta.

Maria Blomkvist

2009-11-30

Jag var förundrad över att jag aldrig fann boken direkt tråkig trots att det egentligen aldrig händer något rent handlingsmässigt. Dock är det tyvärr det enda positiva jag kan säga om "Tillsammans är man mindre ensam". Karaktärerna känns alldeles för påklistrat tragiska, dialogen virrig, översättningen genomskinlig (och detta trots att jag inte kan ett ord franska) och slutet var ett riktigt antiklimax.

Josefine Larsson

2009-10-20

Kan vara det bästa jag någonsin läst! Skulle bara önska att jag kunde franska lite bättre så jag kunde läsa den på orginalspråket

Malin Tillmar

2009-10-20

må-bra-bok-deluxe! Under perioden jag läste denna bok längtade jag in i Anna Gavaldas värld samtidigt som jag inte ville "slös-läsa" så att boken skulle ta slut. O, lyckliga du som inte har läst den ännu!

Daniel Kjellgren

2009-10-19

Jag gillar såna här böcker som liksom myllrar av livet.

Anneli Jansson

2009-10-14

Härlig berättelse, udda som berör! Jag vill läsa mer av Anna Gavalda.

Susanna Gyllenbåga

2009-10-07

Lysande!

Frank Berglund

2009-09-29

Minns att den kändes äckligt klyschig. Och dessa sidor med långa konversationer, där varje person bara sa ett eller två ord varje gång denne öppnade munnen! Snacka om slöseri. Varför inte bara skippa all direkt anföring och korta ner skiten 100 kompakta sidor, så man slapp bläddra så förbaskat hela tiden???

victoria westermark

2009-09-23

Fantasisk förfatarinna, har läst henna på franska tidigare

Kerstin Uhlén

2009-09-06

Typisk fransk. En underbar bok. Annorlunda!

maria hansson

2009-08-28

egentligen 4,5
Helt underbar och medryckande!

Ann-Sofie Carlsson

2009-08-24

Alldeles underbar varm-i-magen bok!!

Lillemor Carlsson

2009-08-14

En fantastisk bok om vänskap som egentligen inte skulle ha uppstått om inte omständigheterna o slumpen haft ett finger med i spelet. Ytterligare en sträckläsningsbok när man väl kommit in i den!

Gunvi Lundqvist

2009-07-09

Läs och njut! De här olika karaktärerna gestaltas på ett fenomenalt sätt, de lämnar kvar i huvudet långt efter bokens slut. Har inte sett filmen, hoppas att jag inte blir för besviken, vill ju se den.
Språket dialogerna mellan personerna är av superklass. En självklar femma..

Lennart Egerfjord

2009-06-14

En för mig annorlunda bok som till en början inte verkade vara läsvärd men allteftersom greps jag av de olika personernas vardag och förhållanden. Kan rekommenderas.

2009-05-26

Boken är helt underbar - så fantastiskt att kunna gestalta människor i skuggkanten på ett så vackert sätt, utan att göra dem till offer utan lyfta fram deras egenheter, deras styrkor och förtjänster, men också deras svagheter, deras utsatthet och längtan... jag fullkomligt älskar denna bok såsom den bjuder in mig i deras vänskap, i deras härliga gemenskap!

Mia Frisk

2009-04-29

"Tillsammans är man mindre ensam" är en av de bästa böcker jag läst. Den handlar om vänskap, om att finnas där när det behövs. Den är välskriven och har ett långsamt tempo. En bok att återvända till om och om igen.

Tyvärr gör inte filmen, boken rättvisa.

Jennie Björklund

2009-04-25

Det här är en av de bästa böcker jag någonsin läst och den här upplagan har den absolut vackraste bild jag någonsin sett på en bok! Jag köpte den för omslaget, började läsa den och kunde inte lägga ner den förräns den var färdigläst. Saknade karaktärerna när jag inte kunde läsa, jag föll så hårt för Gavaldas språk, hon skriver så som jag skulle vilja skriva, det är inget dåligt betyg, det här är underbart, har ni inte redan läst och så läs!!!

BONSSAI -BC

2009-04-24

Den här sidan räknade ut att jag skulle gilla boken, och den hade rätt. Bara genom att läsa vad den handlar om så gillar jag den redan.
Då när jag läste vad den handlade om kände jag redan igen det. Och bokens namn är genialiskt.
''Tillsammans är man mindre ensam'' bör folk som känner sig ensam läsa (men andra kan ju också läsa). Jag tror att den här boken - när jag läser den - kommer lära mig ett och annat om man syftar på namnet.
Så det ska bli intressant att läsa den här boken.