Tills skulderbladen blivit vingar

När Fija är sex år kommer soc till pappas lägenhet och plockar med sig henne och de tre småsyskonen. Var deras mamma befinner sig är det ingen som vet. Mamman försvinner i långa perioder och när hon är hemma gömmer hon skedar och små foliepaket bakom toaletten. In i soc-farbrödernas bil tränger sig också Knuff. Självklart, Knuff är alltid med, åtminstone i Fijas värld. Fija och syskonen slussas mellan olika fosterhem och varje nytt hem innebär ett nytt helvete. Med Knuff är Fija modig, hon svär och gör hyss, allt för att få komma hem till mamma igen. Fast bestraffningarna kan Knuff inte rädda henne ifrån, då växer vingarna fram på Fijas rygg, då betraktar hon som en fågel högt uppifrån händer som pillar, slår och låser in henne i mörka rum.  Romanen Till skulderbladen blivit vingar är en fri fortsättning på Silverfisken. Den skildrar en period då Soc-farbröderna styr...

Gripande och lättläst barndomsskildring som är riktigt fruktansvärd. Gör ont i magen att läsa den.

Jonas Gustafsson

2013-11-02

Historien är gripande, givetvis, men där silverfisken kändes som att läsa en käftsmäll är den här boken också en bra, sammanhållen berättelse. Särskilt uppskattar jag språkbruket, som växlar smidigt mellan barnets fantasivärld och den vuxnes medvetenhet. En härlig bok trots det svåra ämnet. Rekommenderas varmt.

Ebba Bryntesson

2010-07-11

Super bra bok fruktansvärt sorlig och hemsk historia saknar bara ett ordetligt slut man blir liksom lite snopen när den slutar så abrupt

Lina Johansson

2010-06-22

Fasanfull handling som berörde mig djupt. Boken är bra skriven och var mycket spännande, men ack så sorglig och hemsk den var!

Per Larsson

2010-02-12

Boken är välskriven, men jag har svårt att komma från känslan att förlaget är cynsikt som ger ut detta plågsamma material.

Mia Hansén

2009-12-07

Väldigt gripande bok.

Helena Eriksson

2009-11-14

Vissa böcker borde klassificeras med varningstext likt nikotinförpackningar: "Varning! Innehållet i denna bok kan allvarlgt få dig att betvivla nyttan av mänsklighetens existens". Det här är en sån bok. Läs den på egen risk.