Tills alla dör

Salihu, Diamant

| 2021

I Järvaområdet nordväst om Stockholm pågår en konflikt mellan gängen Dödspatrullen och Shottaz. De inblandade själva kallar det för ett krig, och i krig är allt tillåtet. Huvudpersonerna har helt saknat respekt för rättsväsendet, för vuxna, för kriminella hierarkier och för värdet av ett människoliv.Men bortom den spektakulära fasaden av droger, vapen och rapmusik som visas upp på sociala medier hänger frågan obesvarad i luften: Varför mördar ni varandra?Tills alla dör berättar om en förlorad generation unga män, om människorna som lever i den mest brutala konsekvensen av samhällets svek, och om några som vägrat ge upp hoppet.*OM TILLS ALLA DÖR: En djupt imponerande prestation. Victor Malm, ExpressenFör tankarna till den nya tv-serien Snabba cash. Fast Salihu skalar bort ytan och blottlägger tragedin så att den berör. Hynek Pallas, GPEn...

27/11 2021

”Tills alla dör” handlar om gängkriminalitet i Järvaområdet (där jag förövrigt bor ganska nära…), bakgrunden och skjutningarna kopplade till detta. Boken är från 2021 och blev extra uppmärksammad i och med mordet på artisten Einár. Det är en otroligt välskriven reportagebok där författaren Diamant Salihu intervjuat och träffat många berörda, varit med på rättegångar och läst domar. Titeln är väldigt talande och läsningen både viktig och ledsam. Det är så sorgligt allting. De flesta inblandade är inte ens vuxna än.

Josefine Malmer

2021-08-24

Väldigt intressant och otroligt skrämmande bok. En fantastisk skildring som berör. Lyssnade på då den och Gerhard Hoberstorfer är verkligen jättebra! En bok som alla borde läsa!

Märtha Wallgren

2021-08-21

En viktig bok. Helt enkelt.

En skrämmande bok där författaren till boken gjort ett imponerande arbete genom att våga skriva om ett otroligt viktigt samhällsproblem ur flera personers vinklar.
~
Boken är tung och sorglig men väldigt viktig och informativ och den berör alla.
~
En av personerna i boken pratade om att det vore bra om boken istället blev film. Det kan faktiskt vara ett bra komplement då den skulle nå så många flera då.
~
Uppläsaren till boken gör ett bra jobb.
#diamantsalihu #tillsalladör #gerhardhoberstorfer #viktigbok #samhällsproblem #sorglig #tung #informativ #ljudbokstips #ljudbok #ljudboksrecension

Marianne Skoglund

2021-06-21

Diamant Salihus research inför boken är en hjälteinsats av episka mått, och resultatet blir en lysande skildring av både gängkonflikten i Rinkeby och människorna inblandade i den. Vansinnigt bra.

2021-05-28

En hemsk och tragisk samhällsskildring. De är vänner, de växer upp tillsammans och det slutar med att de mördar varandra. Det gör ont i hjärtat att läsa om hur det blivit.

2021-05-04

🌹😢 Det fanns en gång i tiden då vi i dessa områden lyckades att bekämpa våldet i områdena
Vi ungdomar hade kontrollen & glädjen med varandra.
Jag tycker att Boken i sig var bra skriven fast oerhört Tragisk med alla dessa mord & den grova Kriminaliteten & Gängen som styr i dessa områden idag😢
Jag hoppas att det kommer se annorlunda ut en perfekt dag.
💜💜💜💜 av 5st🌹