Tillrttalgganden

Franzen, Jonathan

| 2002

Enid och Alfred Lamberts tre barn är vuxna sedan länge, men de är fortfarande samma källa till stolthet och oro. Den äldste, Gary, är visserligen en framgångsrik investerare, men trots alla tecken på motsatsen försöker han övertyga sig själv och sin fru om att han inte är kroniskt deprimerad. Mellanpojken Chip har fått sparken som universitetslärare efter att ha förfört en elev och ägnar sig nu åt ljusskygga affärer i Litauen. Denise är det lyckade barnet, åtminstone till en början. Hon är en berömd köksmästare och kock, men varför gick egentligen hennes äktenskap i kras? Med Tillrättalägganden har Jonathan Franzen velat skriva en 1800-talsroman som samtidigt var en 1900-talsroman, en klassiskt bred...

greger andersson

2014-06-09

Tragikomisk familjeskildring. Tnkvrd och vlskriven, knns lite fr sluten och tillrttalagd fr hgsta betyg.

2013-04-08

En stark berttelse om en familj. Tre vuxna barn och deras frldrar. Vi fljer var och en fr sig och till slut alla tillsammans fr att fira en "sista jul" tillsammans. Det r en familj med mycket problem men verklig och trovrdig. Det r mycket "ord" i boken vilket gr att man mste koncentrera sig nr man lser men det r det vl vrt. Lite seg och svamlig i brjan men den vxer sig allt starkare. Rekommenderas.

Sara .

2013-01-10

Hade boken varit 200 sidor kortare kunde Franzen faktiskt ha lyckats gra "Tillrttalgganden" till en riktigt bra bok. Tyvrr blir den utdragna handlingen segare n sirap, bara mellan lnga och ondiga beskrivningar skymtar en ironisk och tragikomisk bok fram. Less is more gller definitivt den hr boken och frgan r om jag vgar lsa Franzens andra tegelsten "Frihet" efter den hr.

Mylar .

2012-11-05

Vldigt trevande inledning dr det kndes som mycket svammel, men till slut fann sprket sin plats d blev boken genast mycket mer intressant. Familjen r ganska dysfunktionell och det r roligt att komma karaktrerna in p livet. De r vl beskrivna, vilket r en frutsttning eftersom boken bygger p dem snarare n p en yttre handling.

Maria Jnsson

2012-09-03

Kom till saken nn gng. Fr mnga ord om fr lite substans. Ger upp.

Ola Janker

2012-09-02

Till skillnad mot Frihet var det fr mnga bromsklossar i den hr s den lgger jag t sidan...

Sofia Eriksson

2012-07-27

Vilken familjeskildring!

Joakim Roos

2012-07-20

Gillar verkligen inte. Osympatiska, ointressanta karaktrer.

Stefan Antonsson

2012-05-01

Skickligt skrivet som vanligt nr det gller Franzen. Kunde dock varit 100 sidor kortare, fr mnga bcker ska vara s lnga nu frtiden.

Gunilla Jnsson

2011-10-17

Vissa delar av boken var vldigt bra och tnkvrda.Den kndes vldigt lng och bitvis var den ganska ointressant.

Klinga

2011-05-23

Jag tycker mycket om berttarstilen. Det r som en blandning av JCO:s berttande om den amerikanska familjen med en Woody Allens nerviga iakttagelser. Mycket amerikanskt och vldigt universellt. Tv ldrade frldrar och deras tre vuxna barn gr i cirklar runt varandra och frsker hantera tillvaron. Mnga unika iakttagelser, Jonathan Franzen har knsla fr verraskande och drabbade bildsprk och jmfrelser. Men det blir till slut en trea i betyg. Fr att den knns vldigt lng utan att jag fr den skull kan sga vad som skulle offras. Och fr att den har en jmn "uppbyggnad". Det blir inga dramatiska hjdpunkter och ibland mal han p en del om intressanta men oviktiga detaljer. Den litauiska ekonomin var jag s ointresserad av att jag hoppade ver stycken. Men det r en lsvrd bok om en intressant samling mnniskor.