Tillbaka till Pompeji

Kimselius, Kim M

| 1998

🌹Detta är en Historisk fantasy äventyr som passar från 9års ålder.
Jag tyckte att denna bok var riktigt härlig med ett underbart flyt.
💜💜💜💜 av 5st🌹

Kim M. Kimselius

2018-01-22

I helgen lyssnade jag på inläsningen av min bok Tillbaka till Pompeji.

Min ambition är att lyssna på samtliga inlästa Theo och Ramonaböcker. Tidigare har jag lyssnat på Den gömda Inkastaden av Asta Kamma August. I helgen blev det Tillbaka till Pompeji av Linnea Stenbeck.

Det känns konstigt att höra någon annan läsa in mina böcker. I början hör jag bara Linneas stockholmska, något som stör mig eftersom huvudpersonen, Ramona, är från Skåne. Men till slut fångar berättelsen mig, för Linnea är en duktig inläsare.

Det som för mig är speciellt med den här boken, är att det är min debutbok. Den allra första bok som kom ut på B. Wahlströms förlag för snart 21 år sedan.

Sedan dess har jag skrivit och kommit ut med 45 böcker, skrivit klart den 46:e och påbörjat många fler. Jag har hållit åtskilliga skrivarkurser, där jag bland annat påpekat vikten av synonymer, att måla med ord, med mera.

Därför upptäcker jag lätt mina egna misstag som debutant. Ler och skakar på huvudet när ordet vacker dyker upp flera gånger i samma stycke, en sak redaktören borde ha påpekat?

Trots fel och brister är det här en bra bok. Den är bra uppbyggd, spänningen stegras hela tiden, utan att tempot blir alltför hektiskt. Det är inte utan att jag får en tår i ögat när det hemska sker.

Till slut kan jag inte annat än tänka: "WOW! Det här var jättebra! Tänk att jag har skrivit det här."

Jag har länge tänkt att jag skulle vilja läsa samtliga Theo och Ramonaböcker. Något som det inte har funnits tid till. Nu kan jag lyssna på böckerna och följa min utveckling som författare.

Det är viktigt att inte fastna i samma upplägg. Jag försöker hela tiden förändra berättelserna, för att du som läsare inte ska kunna följa en mall och veta vad som kommer att hända. Genom att lyssna igenom samtliga böcker kan jag se om jag har lyckats. Känslan jag har är att jag har förändrat mig genom samtliga böcker, det ska bli spännande att se om jag har rätt.

Den känns konstigt att "recensera" min egen bok, men det ger mig också möjlighet att få ge den betyg.

Den får fem stjärnor av fem möjliga, för jag älskar verkligen den här boken.

Det är en bok som är älskad av många. Ett stort antal personer har berättat att de har blivit lärare på grund av att de läste den här boken, att den varit en stor inspiration, att de älskade den.

Här är några läsares omdöme om boken:
"Din bok Tillbaka till Pompeji gjorde mig till en läsare. Jag kommer ihåg att min mamma först läste den för mig när jag var yngre men att jag sedan läste den själv och var så fascinerad över den otroliga och spännande berättelse som utspelade sig! Det öppnade mina ögon för att läsa dina efterföljande böcker men även andras. Jag vill tacka dig så mycket för att du gav mig den möjligheten och att jag nu fått följa med på så mycket resor som jag kanske aldrig hade fått uppleva annars. Du gav mig även en dröm om att någon gång själv kunna beröra och påverka andra positivt med något jag skrivit. Du är fantastisk och har givit mig och många andra så otroligt mycket. TACK!" Linnea Briggner

"Jag är en av dem som vuxit upp med dina böcker! Faktum är att "Tillbaka till Pompeji" är den främsta anledningen till att jag över huvud taget lärde mig att läsa!" Luna Wattpadambassadör

"Jag har läst din legendariska bok Tillbaka till Pompeji. Du är en förebild och din bok var så bra så jag började gråta!!!!! Jag håller på att läsa din bok Skräckresan med Titanic och den verkar bra!!! Du är en fantastisk författare och jag vill att du skriver fler böcker. Din bok var grym." Liam Stenson

Det här är en bok som alltid kommer att betyda mycket för mig, och tydligen för många andra också. Vill du läsa fler omdömen om boken, eller läsa ett utdrag ur den kan du kika in på min hemsida http://kimselius.se/hem/bockerna/pompeji.html.

Hoppas du tycker om boken lika mycket som jag gör :-)

Kramisar från författaren Kim M. Kimselius

2017-07-28

Fin och mycket lärorik ungdomsroman där man som läsare får följa med Ramona tillbaka till staden Pompeji med dess vardagsliv fram till det katastrofala utbrottet där hon också träffar på pojken Theo som senare följer med Ramona tillbaks till nutiden. Även om böckerna är skrivna för ungdomar i tonårsåldern så tyckte även jag att jag lärde mig ett och annat om historien om Pompeji. Historia har nämligen aldrig varit min starka sida.
Jag undrar dock hur det kom sig att Ramona utan större svårighet kunde tala med invånarna i Pompeji- talade de svenska? Men om man struntar i det så tyckte jag att det var en riktigt fin och mysig historieberättelse och jag läser gärna fler böcker i serien!
Bra uppläst av Linnea Stenbeck dessutom!
Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Lisa Hågensen

2015-02-10

Jag önskar jag var 12 år igen, och hade Kim M Kimselius bokskatt framför mig! Hennes spännande, historiska äventyrsböcker måste vara vad varje läshungrig, äventyrslysten unge älskar att sätta tänderna i!

Tillbaka till Pompeji är KIms första bok i serien om Ramonas och Theos resor i det förflutna, och det är i den här boken de båda barnen, Ramona från vår tid och Theo från år 79 e kr, träffas för första gången.

Vi får följa Ramona på studieresan till Pompejis ruinstad, och när hon helt plötsligt färdas tillbaka i tiden till Pompeji före vulkanutbrottet, vet vi att en katastrof kommer att inträffa - men vi vet inte när! Kommer Ramona lyckas ta sig därifrån i tid? Kommer hon att lyckas rädda sina nyfunna vänner?

Spänningen stegras och det blir en rafflande kamp mot tiden, där både goda och onda invånare i Pompeji spelar en avgörande roll i det dramatiska slutet.

Ja, boken var så spännande och fängslande, att man nog inte inser hur mycket man dessutom lärt sig, förrän den har fått smälta lite!

Tillbaka till Pompeji är en bok jag verkligen rekommenderar!

Lisa Hågensen

Kristina Simar

2011-07-21

Som alltid är Kim M. Kimselius böcker otroligt välskrivna och intressanta. De är mycket lärorika och jag tror att många ungdomar lär sig historiska händelser på ett lättsamt och givande sätt, genom att läsa Kims böcker. Egentligen vore de perfekta som undervisningslitteratur i historia för mellanstadiet. Jag tror barn lär sig bättre om texten är spännande skriven. Läroböcker brukar ofta vara ganska trista i sin utformning. Alla böcker som jag läst av Kim M Kimselius håller samma höga klass och denna är inget undantag. Som vuxen har man nog precis lika mycket glädje av att läsa hennes böcker som ungdomarna har. Den värdefulla faktadelen i slutet av boken är mycket läsvärd. Det kan inte annat än bli full pott igen.

Lina Johansson

2011-05-15

Rafflande berättelse om Ramona och Theo. På ett lättbegripligt sätt får vi följa med på en otrolig resa till Pompeji. Mycket lärorik bok. Visste ingenting om Pompeji och Vesuvius förrän jag läste boken, nu kan jag betydligt mer.

Helena Eriksson

2011-03-14

Böckerna om Ramona och Theo är mycket spännande överlag och mycket välskrivna. Faktabasen i böckerna är ett roligt sätt att lära sig om olika tidsepoker i vår historia.
Tillbaka till Pompeij är den första boken i serien och det är här vi får lära känna först Ramona och sedan även Theo. Boken uppskattas helt klart även av vuxna, det är ett spännande sätt att friska upp sina historiekunskaper en aning samtidigt som boken faktiskt är spännande även om man är stor, och det är ibland svårt att lägga den ifrån sig eftersom man bara måste veta hur det ska sluta.