Tillbaka till den lilla ön i havet

Colgan, Jenny

Flora har precis börjat återanpassa sig till livet på Mure, den lilla ön utanför Skottlands kust. Bytet av ett myllrande London mot oändliga tomma stränder och vidunderligt vacker natur känns helt rätt. Caféet som hon driver i det rosa huset nere vid hamnen går bra, hon har äntligen återförenats med sin något stökiga familj och har till råga på allt lyckats få sin urgulliga chef Joel att stanna på Mure med henne. Men hur hon än försöker, verkar det omöjligt att komma sin nya kärlek in på livet. Varför håller Joel henne på en armlängds avstånd? Det blir inte lättare av att han behöver resa till New York titt som tätt i affärer. Floras bästa vän Lorna har kärat ner sig i den lokala läkaren, Saif, som kom till ön efter flykten från Syrien. Han får kämpa hårt för att vinna öbornas förtroende samtidigt som han väntar på besked om vad som hänt hans familj som splittrades längs...

Elisabeth Svensson

2020-01-10

Jenny skriver väldigt målande men i denna bok är det lite tragiska händelser som berör mig mycket just nu. Och detta tar även ner betyget tyvärr.

2019-10-26

Floras äventyr på hemmaplan fortsätter, men egentligen är det inte hennes liv som lockar så fasligt mycket i den här boken. Det är alla andra som ges plats och som är betydligt mer intressanta som människor. Saif och hans liv är väl värd en egen bok, den hade jag läst med glädje. Helt okej. Man vet vad man får med författaren och det funkar. Vare sig mer eller mindre.

Maria Granberg

2019-09-20

Brabocker_books

2019-08-23

Handlingen utspelar sig på en liten ö utanför Skottlands kust. Det är fortsättningen på en tidigare bok (som jag inte läst), men den går lika bra att läsa separat ändå. Huvudpersonen är Flora, en kvinna som levt ett stressigt liv på en juristbyrå i London och nu återvänt till sin barndomsö Mure där även hennes pappa och bröder bor. Flora driver "Sommarköket vid havet". Hon har ett förhållande med sin fd chef, juristen Joel. Joel jobbar för en amerikansk miljardär som heter Colton och som är tillsammans med Floras bror Flintan.
Floras bästa vän på ön heter Lorna och är rektor för öns enda skola. Lorna är hemligt förälskad i öns läkare som heter Saif och är flykting från Syrien. Saif väntar på besked om vad som hänt med hans fru och två söner, och märker därför inte Lornas intresse.
I den här boken börjar Floras och Joels förhållande knaka lite. Joel reser mycket bort i tjänsten och han är väldigt tystlåten och förtegen om saker som Flora tycker är viktigt att prata om.
Saif får plötsligt besked att myndigheterna hittat delar av hans familj och han får möjlighet att återförenas. Men återföreningen är inte lätt och det kommer påverka flera personer på olika sätt.
Colton och Flintan är lyckligare än någonsin, vilket irriterar Flora. Speciellt eftersom Colton är Joels chef och hela tiden pressar honom att jobba mer.
Det är en lättläst och härlig bok. Karaktärerna känns levande, vilket gör att man vill läsa vidare och se hur det går. Det handlar om vänskap, kärlek, rädsla, hemligheter, sjukdom och längtan.

Kim M. Kimselius

2019-07-26

Inte en av mina favoriter. Handlingen känns lite krystad. Visst har boken sina guldkorn och det får mig att läsa vidare. Ingen berättelse som har satt några nämnvärda spår inom mig.

@enbokromans

2019-07-02

Flora har funnit sig till rätta på sin barndoms ö Mure. Kärleken verkar blomma på ön. Det ska stå bröllop i byn, Floras bror Fintan är upp över öronen förälskad i sin Colton och Floras vän Lorna suktar efter byns läkare Saif. Men Floras egna relation med Joel verkar halta. Han är distanserad och reser mycket i arbetet. Är hans hjärta verkligen hos henne och ön?

Det här är andra delen om Flora och i den här delen får vi lära känna fler av karaktärerna på ön. Saif som flytt från Syrien återförenas äntligen med sina två barn, men det är en svår omställning för dem alla. Fintan och Coltons relation fördjupas med både toppar och dalar och Joels historia, som han så länge försökt förtränga, tvingas upp till ytan med konsekvenser för både honom själv och för hans och Floras relation.

Det här är en bra uppföljare, på så sätt att karaktärer som i bok ett bara skymtats nu får sina egna historier men det är också det som gör att den här boken haltar och inte helt smälter mig. Det är lite för mycket personer och öden att engagera sig i även om det är ett bra driv genom allt. Boken hinner utspela sig både i Mure, London och New York och berätta om barndoms- och krigstrauma, utbrändhet, sjukdom, förverkligad och oförverkligad kärlek och en strandad val.

Det är en väldigt trevlig läsning och jag kommer definitivt läsa en eventuell fortsättning men då hoppas på lite mer fokus. Colgan är väldigt skicklig på att ge läsaren oförglömliga miljöer som man gärna vill återbesöka.

villa-freja.se

2019-06-28

Det här är del 2, uppföljaren till Sommar på den lilla ön i havet. Tyvärr har det gått en tid (drygt ett år) och massor av andra lästa böcker har runnit under bron sedan jag läste den. Det gör att jag har glömt en hel del av handlingen och personerna i del 1. Det gör att läsningen haltar lite. Jag tappar liksom lite förförståelse även om jag samtidigt tycker att böckerna kan läsas fristående. Om man vill. Hur som helst är det en mysig och lättsam läsning med karaktärer som är lätta att tycka om.

Charmig, gripande & fängslande!

2019-04-26

”Tillbaka till den lilla ön i havet” av @jennycolganbooks är den andra delen om Flora som bor på den lilla ön Mure, utanför Skottlands kust. Boken är mysig, man känner igen sig och Jenny skriver välbekant. Jag tycker om karaktärerna och blir berörd av ödet som drabbat öns läkare Saif. Boken knyter ihop trådar från den första delen #sommarpådenlillaönihavet och boken lämnar även frågor när den är slut. Jag hoppas att det kommer en del till! Gillade du den förra delen kommer du även gilla denna!

Boken är lättläst, jag tycker att Jenny skriver bra! Hade ändå önskat att hon gått mer in på djupet på några fler av karaktärerna. Då haft boken blivit ännu bättre! 💟 .

Summa sumarum, jag gillade boken, den är mysig, härlig och lättläst och jag hoppas verkligen på en del tre snart! Vill veta mer om invånarna på ön!