Till sista droppen

Hellsing, Jöns

| 2022

Storbritannien, 1984. Långt ute i den skotska övärlden kämpar Heather MacDonald för att rädda sin ärvda pub från konkurs. Spiken i kistan blir när taket börjar läcka i ösregnet. På en dyngsur vind hittar Heather kassaböcker och hotelliggare från sin mormors mors tid. Drömmar väcks om en skaldjurskrog med gästrum, men kommunen säger nej till bygglov eftersom den mäktige lord Winsley har lönsamma planer på att exploatera Heathers by. En historiskt laddad tvekamp börjar. Lorden glömmer dock att en MacDonald aldrig ger sig utan strid ? Till sista droppen är en frihetstörstande historia om en ung skotskas kamp mot den engelska överheten. Boken är en fristående början på Hope Island-serien och utspelar sig i en tid då Thatcher, kolgruvestrejken och kungliga skandaler får Storbritannien att mullra. JÖNS HELLSING (född 1964) arbetar som copywriter och bor med sina söner på Lidingö utanför Stockholm....

Anna Blomgren

2023-05-20

Åh, vilken härlig bok!
Vad är det som är så speciellt med böcker som utspelar sig på karga, blåsiga och regniga platser, som tex Skottland? Varför blir de så trivsamma att läsa?

"Till sista droppen" är inget undantag. Det är kallt, det stormar och det regnar in, ändå genomsyras boken av en värme som skulle få polarisen att smälta. Karaktärerna i boken är underbara, gemenskapen total och jag kan riktigt känna den stimmiga atmosfären och det gemytliga skrålandet på den lokala puben. Jag önskar att jag var en del av det.

Det är inte så vanligt med män som skriver åt feelgood-hållet men Jöns Hellsing gör det med bravur. Boken är en välskriven, småspännande och mysig roman som är omöjlig att inte gilla. Detta är första boken jag läser av författaren men jag hoppas verkligen att det blir fler. Jag har förstått att det finns ytterligare tre böcker i serien om Hope Island, som är skrivna före denna men utspelar sig efter, så de får åka in på min önskelista.