Till Sara, sedan bränns allt!

Östlundh, Håkan

| 2016

En familj i sönderfall Efter sin populära Gotlandsserie om kriminalpolisen Fredrik Broman återkommer Håkan Östlundh med en roman inspirerad av hans egen uppväxt, om en familjs smärtsamma splittring och om en tjugofemårig tystnad som kan brytas först efter döden. Sara Kvist är på väg tillbaka till sin självvalda exil i Los Angeles efter att ha begravt sin mamma i Stockholm. En mamma hon inte träffat på tjugofem år. Med i handbagaget har hon ett paket med påskriften: Till Sara, sedan bränns allt! Paketet innehåller mammans efterlämnade anteckningsböcker och de väcker såriga minnen till liv. Minnen av något som började som ännu en av många skilsmässor under det tidiga och fria sjuttiotalet, men som slutade i en virvel av omskakande händelser som förändrade tillvaron för alla inblandade. Hur kunde Saras mamma, som var en sådan kärleksfull och omtänksam person, drivas till vansinnets...

Marina Pedersen

2016-11-07

Nä inget för mig

2016-10-19

Betyg: 4,5 av 5.

Jag har läst åtta böcker tidigare av Håkan Östlundh.

Hans Gotlandsserie innehåller sju böcker i deckarserien om polisen Fredrik Broman. Serien påbörjas med boken Släke, och avslutas med boken Män ur mörkret, och jag tycker mycket om alla sju böckerna.

Sen har jag också läst den fristående boken Jag ska fånga en ängel, som jag tyckte var mycket, mycket bra.

Nu har jag läst boken Till Sara, sedan bränns allt! som är en roman, men som tydligen till mycket stor del är självbiografisk.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, som utspelar sig i huvudpersonens nutid, som är under nittiotalet, och i huvudpersonens barndom, på sjuttiotalet.

Boken handlar om en splittrad familj, psykisk ohälsa, kärlek, och mycket annat.

Till Sara, sedan bränns allt! berörde mig verkligen. Men trots att den handlar till stor del om tunga ämnen, så är den ändå lättläst.

En mycket, mycket bra bok, som jag verkligen rekommenderar.