Till mitt försvar

Johansson, Peter

Till mitt försvar är berättelsen om hur Sargon De Basso, trots bottenbetyg på juristlinjen och ett åtal som kunde ge honom fängelse, nådde toppen och blev en av landets mest kontroversiella försvarsadvokater. I dag företräder han kända skådespelare, yrkeskriminella och toppskiktet i den nazistiska organisationen NMR. I boken berättar han om varför han väljer att försvara de som samhället föraktar och om en lång rad fall som gått in i svensk rättshistoria, som Joy Rahman, Mikael Persbrandt mot tidningen Expressen och livsödet Samir Sabri.Till mitt försvar är en djupdykning in i advokatyrket och skildrar rättegångarnas inre skådespel. Boken är skriven tillsammans med journalisten Peter Johansson som varit chefredaktör för flera branschtidningar om juridik, till exempel Legally yours och Dagens Juridik.

Stinas_boksida

2021-04-09

Hur kan man försvara de vi mest föraktar, de som anklagas för de värsta brotten?
Läs och förstå.

Sargon de Basso växte upp utanför Örebro. Vi får här följa honom från hans barndom som andra generationens invandrare, till att idag vara en av Sveriges bästa försvarsadvokat.

När han kom in på juristutbildningen hade han ett åtal över sig som kunde ge fängelse, så det var inte säkert han kunde fortsätta.
Under utbildningen hade han bottenbetyg men har kämpat sig uppåt.
De första hundåren gjorde han på en känd advokatbyrå, men nu har han sin egen byrå och är en av de större.

Jag gillar boken. Det är inte bara en dans på rosor, utan det berättas även om det tuffa och jobbiga.
Detta är en värld som jag har ganska dålig koll på, men här beskrivs det ärligt och naket, och ger en bra inblick i denna värld.

För mig är det intressant och fängslande att få följa hur Sargons resa varit och är. Få en inblick i en del av alla hans mål från hans perspektiv. Många av dem känner man till. Vi får även läsa om fall där media med falska påstående förstör människors liv.

Jag har förstått att Sargon har ett fint hjärta som brinner för det han gör. Han behandlar alla lika oavsett vem det är, och att alla har rätt att få sin röst hörd.

En mycket läsvärd bok som var svår att lägga ifrån sig.

Sargon De Basso är försvarsadvokat och företräder de kriminella i rättsväsendet. I boken får man delvis ta del av Sargons liv. Han växer upp i Örebro som andra generationens invandrare och om varför det blev just advokat han skulle utbilda sig till. Man får också läsa och ta del av flera olika uppmärksammade rättsfall och ta del av hans arbete, känslor och tankar kring detta.

För mig blev det här en väldigt intressant och spännande läsning - att läsa om brottsmål och rättssamhället. En helt ny värld och också helt okänd, jag har inga kunskaper i detta rum, men trots det så var boken lättläst och lättförståelig, inte massa fackspråk och det var positivt för då hade jag mycket lättare att förstå och läsa boken - en välskriven bok. Jag tycker det var intressant att jag fick ta del av både Sargons arbetsliv som privatliv och försöka förstå hur han tänker kring att försvara tex en mördare. Jag kan bara utgå från mig själv hur jag som privatperson tänker, Hur gör man? och Hur tänker man? När han ska företräda en brottsling - troligtvis så går man in i sin yrkesroll och blir proffsig som i alla andra yrken, ändå en intressant tankeföreställning. För det kan inte alla gånger vara lätt att stänga av sin känslor och tankar kring vissa fall. Boken väcker många tankar - men otroligt intressant att läsa.

Wow! Den här boken vill jag rekommendera er alla att läsa. En rejäl bladvändare, välskriven och intressant. Jag som själv har en stort intresse för rättegångar/brott/krim/advokat-världen var den här boken som pricken över i:et! Jag har en advokat som jag alltid skulle ha valt om något hände mig eller min lilla familj. Men nu har jag hittat ännu en som jag mer än gärna skulle välja. Jag skulle säga att han är en av världens bästa försvarsadvokater av det jag läst.
Upplägget i hela boken är helt enastående och varje kapitel slutar i en olidlig spänning så det bara inte går att lägga undan boken. TACK för det och jag älskar när det är så.

Idas Recensioner

2020-12-12

Det är intressant och fängslande att läsa om Sargon De Bassos liv och arbete, och boken drar fram tankar, frågor och funderingar om advokatyrket som jag tidigare aldrig har lagt en tanke på. Jag är, kort sagt, väldigt imponerad, fundersam och fascinerad över denna bok. Peter Johansson skriver på ett enkelt och tydligt sätt som får läsaren att förstå varje liten detalj i boken, och med tanke på bokens komplicerade innehåll så måste jag verkligen hylla honom för det.

Jag tycker speciellt om att boken är rätt fram, och att den främst handlar om Sargon De Bassos yrke som försvarsadvokat och inte hans privatliv. Detta sätter verkligen stämningen i boken, och placerar läsaren i en bubbla där man endast kan fokusera på rättsfallen och problemen som boken tar upp. Jag läste och läste, och kunde inte sluta. Allt på grund av de intressanta, och ibland jobbiga rättsfallen och Sargon De Bassos tankar kring dem.

Till mitt försvar är en välskriven, intressant och riktigt fängslande memoar som sätter igång tankar och funderingar hos läsaren. En bok som är läsvärd för alla. Starkt tips!

Recension av: idasrecensioner.se