Till minne av en villkorslös kärlek

Gardell, Jonas

Sex år efter Torka aldrig tårar utan handskar, som tog Sverige med storm, återkommer Jonas Gardell med en stor, episk roman. Till formen en släktkrönika om den bortglömde författaren Jonas Gardell och hans familj. En familj som nog är bra på många sätt, men den tror inte på svaghet. Och kring sina hemligheter och icke önskvärda sanningar bygger man legender. Men främst är Till minne av en villkorslös kärlek ett oemotståndligt kvinnoporträtt av Jonas Gardells mor, Ingegärd Rasmussen. Den excentriska frikyrkodottern, född i mitten av 1920-talet och kringskuren av sin tids alla begränsningar för kvinnor, som går till storms mot hela världen med stridsropet: jag måste vara fri! Ingegärd lierar sig med Bertil, en framtidsman i 1900-tals Sverige, ett land i snabb förändring. Två drömmare som ska erövra världen. När yngste sonen Jonas föds är Ingegärd nära att dö. Men när hon ligger med spädbarnet...

2021-06-16

Gillar Gardell som författare. Han skriver bra om utsatthet, utanförskap och mobbing. Denna bok som är en hyllning till sin mamma har sina ljuspunkter som berör och känns igen. Som helhet är boken för rörig och stora delar är upprepningar från tidigare romaner. Helt ok men inte ett av Gardells bättre alster.

Helena Rasmusson

2020-02-23

Jag gillade berättelsen! Gillar språket & berättarstilen, som hoppar mellan händelser! Det vävs ihop bra. Tycker dock att slutet(även lite i början)är lite märkligt & drar ner helhets intrycket av boken! Det hade jag kunnat vara utan! Berättelsen om sin mamma är mycket fin!

Anna Hedenstedt

2020-01-20

Många likheter med En komikers uppväxt, men ännu lite mer självbiografisk. Dock markerar han tydligt (med bilolyckan) att det är en roman ändå. Gillade boken, men den hade gärna fått kapas med 100 sidor.

Hanna Sjöberg

2019-11-14

Helt okej bok, men väldigt lång. Hade kunnat vara kortare. Har lite svårt för berättarstilen i den här boken, annars gillar jag språket.

Susann Hertz

2019-10-31

Lite rörig men en fantastisk berättelse!

Carina Djärv

2019-06-03

Here we go again... Hade förväntat mig något nytt, något som berörde. Efter hans utvecklande författarskap har han förmågan, men det faller när ämnet handlar om honom. Blir det för nära, eller vad? Blir platt, repetitivt och tråkigt. Same, same i 30 år liksom. Finns glimtar av guld i berättelsen om hans mamma och när hon blev sjuk. Han borde ha avgränsat sig till den berättelsen.

D

Daniel Frank

2019-05-25

Med vissa av Gardells böcker känns det som om han mest skriver dem för att själv läsa dem. Kretsen av intresserade är med andra ord ganska liten. Så även för denna bok, som är alldeles för språkligt obearbetad, indränkt i en känslomarinad som slår knut på sig själv och helt tycks sakna fokus. Anslaget är gott: att gå på djupet med familjens historia - något som just nu tycks mycket populärt för författare som Gardell och Schulman, som uppvisar närmast en bromance i genren - men som vanligt med Gardell vågar han aldrig gå på djupet på riktigt. Följaktligen doppar han tårna vid strandkanten och försöker ge läsaren en bild av att han är ute på riktigt djupa vatten. Men jag tror flertalet läsare genomskådar detta och kan skilja ansats och posering från genuint. Det blir en slags känslomässig chic lit, där Gardell är medveten om att hans inarbetade läsekrets kommer att sluka varje sida och hylla boken. Som litterärt epos saknar den emellertid alla kvaliteter.

Birgitta Petersson

2019-05-19

Så fint och ömsint skrivet om en ovanlig mamma.

Jennie W

2019-04-01

Rörande historia, men underligt skriven. Gardell borde ha skrivit från eget perspektiv när det ändå handlar om hans liv.

Sarah

2019-01-26

Bra men väldigt sorglig ang Jonas mamma. Klart läsvärd. Smått rolig då o då. Lite nutid och dåtid mixas

Jenny Kyllergård

2019-01-14

🌟🌟

Susanna Svanberg

2018-12-05

Den är okej men för lång. Jonas Gardells egen uppläsning är alltför dramatiserad och tramsiga.

Rolf Hedberg

2018-11-18

Vilken bra bok! Bland de bästa jag läst på länge.

Kent Wallman

2018-11-02

Bra och tänkvärd bok som påminner om en biografi men med inslag av fiktion.
Som läsare vet man inte vad som är sant men man får ändå en god inblick i Jonas familj.

Torbjörn Nilsson

2018-10-30

Visst är den bra, men inte jättefängslande. Har svårt för ordrikedomen, omtagningarna och hurtfriskheten, samtidigt som just detta också skapar ett sug. Berättelsen glider skickligt fram över bråddjupen för att frambesvärja den hett efterlängtade villkorslösa kärleken. Den händer inte i mig, utan blir till en smärtsam, förnekad frånvaro

Hanna Melin

2018-09-29

Fin. Mycket brottstycken ur livet, så jag inte riktigt kan sätta historien i ett sammanhang. Mer än att det handlar om kärlek, kärlek, kärlek. Ingen kronologisk ordning att tala om, men det gör det samma. Barndomen är smärtsam, när det saknas 5 öre till Piggelinen. Mamma!

2018-09-17

Jonas Gardell har alltid varit en stor favorit hos mig, oavsett genre. Jag har sett, hört, och läst det mesta av det han har gjort. Scenshower, standup, podd, teveprogram, krönikor, inlägg i sociala medier, och framförallt böcker.

Tycker om alla böcker som jag har läst av honom tidigare, och bäst av alla är så klart trilogin Torka aldrig tårar utan handskar, som även blev en helt fantastisk teveserie.

Här är länkar till mina recensioner av dom tre böckerna i serien Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken, Sjukdomen, och Döden.

Nu har jag läst hans senaste bok, Till minne av en villkorslös kärlek. Och den tycker jag också var en helt fantastisk bok.

Dom här orden, tagna från beskrivningen av boken, tycker jag beskriver boken väldigt bra:

”Till formen en släktkrönika om den bortglömde författaren Jonas Gardell och hans familj. En familj som nog är bra på många sätt, men den tror inte på svaghet. Och kring sina hemligheter och icke önskvärda sanningar bygger man legender.

Men främst är Till minne av en villkorslös kärlek ett oemotståndligt kvinnoporträtt av Jonas Gardells mor, Ingegärd Rasmussen.”

Boken är välskriven, lättläst, rolig, gripande, rörande, berörande, intressant, nostalgisk, och mycket, mycket bra. Jag rekommenderar varmt boken till alla, och den får högsta betyget från mig.