Till minne av en villkorslös kärlek

Gardell, Jonas

Sex år efter Torka aldrig tårar utan handskar, som tog Sverige med storm, återkommer Jonas Gardell med en stor, episk roman. Till formen en släktkrönika om den bortglömde författaren Jonas Gardell och hans familj. En familj som nog är bra på många sätt, men den tror inte på svaghet. Och kring sina hemligheter och icke önskvärda sanningar bygger man legender. Men främst är Till minne av en villkorslös kärlek ett oemotståndligt kvinnoporträtt av Jonas Gardells mor, Ingegärd Rasmussen. Den excentriska frikyrkodottern, född i mitten av 1920-talet och kringskuren av sin tids alla begränsningar för kvinnor, som går till storms mot hela världen med stridsropet: jag måste vara fri! Ingegärd lierar sig med Bertil, en framtidsman i 1900-tals Sverige, ett land i snabb förändring. Två drömmare som ska erövra världen. När yngste sonen Jonas föds är Ingegärd nära att dö. Men när hon ligger med spädbarnet...

Bra och tänkvärd bok som påminner om en biografi men med inslag av fiktion.
Som läsare vet man inte vad som är sant men man får ändå en god inblick i Jonas familj.

Visst är den bra, men inte jättefängslande. Har svårt för ordrikedomen, omtagningarna och hurtfriskheten, samtidigt som just detta också skapar ett sug. Berättelsen glider skickligt fram över bråddjupen för att frambesvärja den hett efterlängtade villkorslösa kärleken. Den händer inte i mig, utan blir till en smärtsam, förnekad frånvaro

Fin. Mycket brottstycken ur livet, så jag inte riktigt kan sätta historien i ett sammanhang. Mer än att det handlar om kärlek, kärlek, kärlek. Ingen kronologisk ordning att tala om, men det gör det samma. Barndomen är smärtsam, när det saknas 5 öre till Piggelinen. Mamma!

Jonas Gardell har alltid varit en stor favorit hos mig, oavsett genre. Jag har sett, hört, och läst det mesta av det han har gjort. Scenshower, standup, podd, teveprogram, krönikor, inlägg i sociala medier, och framförallt böcker.

Tycker om alla böcker som jag har läst av honom tidigare, och bäst av alla är så klart trilogin Torka aldrig tårar utan handskar, som även blev en helt fantastisk teveserie.

Här är länkar till mina recensioner av dom tre böckerna i serien Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken, Sjukdomen, och Döden.

Nu har jag läst hans senaste bok, Till minne av en villkorslös kärlek. Och den tycker jag också var en helt fantastisk bok.

Dom här orden, tagna från beskrivningen av boken, tycker jag beskriver boken väldigt bra:

”Till formen en släktkrönika om den bortglömde författaren Jonas Gardell och hans familj. En familj som nog är bra på många sätt, men den tror inte på svaghet. Och kring sina hemligheter och icke önskvärda sanningar bygger man legender.

Men främst är Till minne av en villkorslös kärlek ett oemotståndligt kvinnoporträtt av Jonas Gardells mor, Ingegärd Rasmussen.”

Boken är välskriven, lättläst, rolig, gripande, rörande, berörande, intressant, nostalgisk, och mycket, mycket bra. Jag rekommenderar varmt boken till alla, och den får högsta betyget från mig.