Till minne av en mördare

Engman, Pascal

| 2022

?True detective? möter ?Jakten på en mördare? i ett kokhett Sverige, VM-sommaren 1994. I skuggan av Mattias Flinks massmord i Falun sker ytterligare ett mord. En kvinna hittas strypt till döds och snart står det klart att hon bara är ett av flera offer som mördats med samma tillvägagångssätt. Det faller på den nyss hemkomne FN-soldaten och polisen Tomas Wolf att hitta mördaren. Till sin hjälp har han Vera Berg ? en korrupt kvällstidningsreporter som är på flykt från sin före detta kille och hans MC-gäng. Huvudmisstänkt blir filmstjärnan och suputen Micael Bratt, men både Vera och Tomas misstänker att den skyldiga finns närmare inpå utredningen. ?Till minne av en mördare? är första delen i en ny serie av Pascal Engman och Johannes Selåker.

Katarina Nord

2024-02-11

Sträckläste boken. En trea med spets!

Tomas Karlsson

2023-08-06

Finurligt att väva in fiktion med verkliga händelser, rappt och ganska spänande, men utan att det blir en wow-känsla för min del.
3,5

Bokdjungeln

2023-02-12

Jag har velat läsa/lyssna på denna bok länge. När jag nu har gjort det så kan jag fråga mig varför jag inte gjort det tidigare då den är bra. Jag uppskattar verkligen hur träffande författarna har fångat 90-talet och hur fint de väver in historien med tidslinjen för fotbolls-VM 1994. Berättelsen känns väldigt levande och jag upplever att det har att göra med författarnas beskrivningar av platser,personer och händelser.
I början av boken tyckte jag dock att det var lite väl många personer att hålla reda på men ju längre in i boken jag kom desto mer försvann den känslan.
Jag tycker absolut att boken är bra och tror att den kommer göra sig väl på tv (för ni har väl inte missat att den kommer göras till TV-serie?!). Dock så längtar jag just nu mest efter att nästa bok i serien ska släppas.

Matilda Edberg

2023-02-03

Helt ok!

2022-11-10

Visst, det är rasande bra; rappt och välskrivet, spännande, gripande. Ändå känns det inte riktigt bra, kanske publikfriande är ett ord som passar. Det enda som inte är publikfriande är avslutningen som kanske är mer verklighetsnära än resten. Bra läsning, ändå.

Helena Rasmusson

2022-11-01

Bra & spännande, men lite seg mellan varven!

Anna Piippolainen

2022-05-15

Jösses Amalia!
Vilken otrolig bok, jag är andlös.
Otroliga kontraster. Fantastisk och målande gestaltning. Grymt spännande. Högt tempo med många vändningar.
Älskade de säregna karaktärerna.
Dessutom så mycket igenkänningsfaktor av 1994 som är perfekt sammanvävt i storyn.
Och allt detta uppläst av den fenomenala Jonas Malmsjö.
Det är nog en av de bästa jag lyssnat på.

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-04-27

Toppen bok

Maria Jacobsson

2022-04-11

Jag har tyckt om alla Engmans böckersom han skrivit själv om Vanessa Frank, men detta samarbetet med Selåker höjde nivån ytterligare ett snäpp! Läsaren kommer snabbt in i handlingen och det är nästan omöjligt att sluta läsa. Boken utspelar sig 1994 och många fenomen som nämns är välbekanta för mig som fick mitt andra barn på våren och minns sommaren som otroligt varm. Ändå är inte den historiska kopplingen störande eller tar övertaget, den finns där naturligt i bakgrunden. Huvudpersonerna Tomas och Vera är så där lite lagom problemtyngda och komplext sammansatta vilket gör dem intressantare. Ett stort persongalleri kan ibland ställa till det i läsningen för mig, men inte i denna boken. Mycket bra skriven, skulle fått 6 stjärnor om det vore möjligt!

Monica Bäckelin

2022-04-04

Spännande, välskriven och intressant. En bladvändare, betyg 4,5

Kerstin Kolm

2022-03-28

Stort persongalleri som vävs ihop på ett skickligt sätt. Något seg och lång kanske.
Bra skildring av de olika världar boken låter oss följa under en svensk sommar.
Inläsning av Jonas Malmsjö- så bra.

Moa Norström

2022-03-21

2022-03-15

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Den här boken, Till minne av en mördare, är den första delen i en planerad bokserie, kallad Skymningsland, av författarna Pascal Engman och Johannes Selåker. Av Johannes Selåker har jag inte läst något tidigare, men Pascal Engman är absolut en av mina favoritförfattare. Jag har tyckt väldigt mycket om alla hans fem tidigare böcker. Och jag blev verkligen inte besviken på den här boken, för den var precis lika bra som som Pascal Engmans tidigare böcker. Jag tycker mycket om dom två huvudpersonerna i boken, polisen Tomas Wolf och journalisten Vera Berg. Och jag tycker mycket om att den utspelar sig den speciella sommaren 1994, som jag minns väldigt väl. (Jag var 33 år då). Jag ser redan fram emot nästa bok i serien, eftersom jag vill veta hur det går för Tomas och Vera. Kan varmt rekommendera denna bok till alla deckarälskare.