Till Mervas

Rynell, Elisabeth

| 2002

Det kommer ett brev från en plats kallad Mervas. Den som får brevet är Marta, en kvinna som länge levt ensam och isolerad. De korta raderna är skrivna av Kosti, hennes ungdoms älskade, som hon inte haft kontakt med på tjugo år. Meddelandet är som ett rop tvärs genom åren, en stark vind som skakar om henne och väcker en outhärdlig sorg över allt som gått förlorat. Marta har gömt sig för sitt liv, men brevet från Kosti får henne att ge sig ut på en resa som går genom barndom, moderskap och kärlek, och som slutligen för henne till Mervas. Elisabeth Rynells förra roman, Hohaj, blev en stor framgång bland kritiker och läsare och blev rikligen prisbelönt. Till Mervas är en roman av samma intensitet, en berättelse om kärlek och skam och...

Sara Hellberg

2020-09-10

Perfektion.

Karin Williams

2018-06-10

Gripande tungsint med underbart vackert språk.

2013-11-16

Språket är underbart. Väldigt välskrivet och vackert språk. Däremot tycker jag att själva grundhistorien är ganska tråkig, och lite väl tungsint för mig. Men som sagt. Språket är en ren fröjd att läsa!

Ulla Englund

2012-10-23

Liksom romanen Hohaj utspelas denna i Norrlands obygd (även om denna börjar i en stad söderut) och i båda finns sorg, sorg som kan läkas. Båda böckerna är lika bra.

Viveca Sten

2012-05-21

Elisabeth Rynell har ett absolut utsökt språk och trots den sorgliga ramberättelsen är boken en njutning!

Jag strök under, läste om och läste för andra. Underbart språk.

Maria Eriksson

2011-03-22

Mycket vackert språk! Jag vill till Mervas!

Johanna Galenpanna

2010-04-30

Underbar på sina ställen.