Till mamma på mors dag

Dahlin, Doris

| 2011

Till mamma på mors dag är en relationsroman om den kanske svåraste relationen av alla, den mellan mor och dotter. Det är en uppgörelse med den mamma som inte velat se, som inte orkat, men som man också övergett; den mamma man själv blivit, eller valt att aldrig bli. Doris Dahlins senaste roman har samma personliga ton som den självbiografiska Skammens boning, och inte heller här väjer hon för det svåra. Samtidigt är budskapet upplyftande: Det går att börja om. Det går att välja vem man vill vara. Reseda har lyckats med klassresan. Hon, städerskans dotter, är nu läkarhustru och ekonomichef. Men när hennes mamma dör faller hennes liv samman. Alla gamla minnen från det förflutna kommer tillbaka. Det hon har varit med om, och det hon har sett. Elisabet växte upp i samma småstad som Reseda, men lämnade den för Stockholm. Hennes mor är inte död, men har blivit som ett barn igen. Och som ett...

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Skriver väl.

Maria Johnson

2011-12-14

En bitvis lite seg bok, klart läsvärd dock.

Marianne Strandberg

2011-09-19

"Under askan glimmar glöden". Speciell på något vis, men jag behöver nog läsa om den.

Tyckte boken var lite över medel, långa pass som jag gärna skulle hoppa över att läsa, men sen gnistrade det till igen.

Camilla Olsson

2011-06-06

Jag valde att läsa boken för jag fick intrycket av att den skulle handla om mor och dotter relationer. Men det försvann där någonstans i berättelserna om de två kvinnorna. Det blev mer om deras jobb och kärleksrelationer. De bitar som just handlade om mor och dotter och hur komplicerat det kan vara gillade jag bäst.

2011-05-24

En relationsroman som handlar om två medelålders kvinnor och deras svåra relationer till sina mammor.

Tyckte att boken bitvis var mycket bra, speciellt början och slutet av boken.

Men jag tyckte också att boken delvis var lite väl utsvävande, långrandig, och invecklad.

Så betyget blir strax över medel.

Och jag tror ändå att boken kommer att bli mycket omtyckt. Även om jag inte tyckte att den var riktigt så bra, som jag trodde den skulle vara, när jag läste om den.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Fiona *

2011-05-10

*Suck* Ännu en mor/dotter-bok. Mor/dotter-realtioner. Och jag antar att de kommer skrivas så länge mor/dotter finns. Spar läsare genom att tala om att det går ut på det evigt kända, det går alltid att börja om, att välja vem man vill vara, om man vill. Så, nu har jag förhoppningsvis sparat in några kronor åt någon.