Til sidste åndedrag

Swärd, Anne

| 2011

Flag from da

"Åndeløs" er romanen om en ung cool og passioneret kvinde, Lo, og hendes uforfærdede, men ikke ufarlige appetit på livet, erotikken, mændene og verden. "Pas på kærligheden" sagde hendes mor, da hun var barn, uden yderligere forklaring. Og intet drager pigen Lo mere end den farlige kærlighed ... Gåden om at finde eller miste sig selv. Som hun møder første gang i skikkelse af nabodrengen, Lukas.

Gunilla Pellerina

2023-04-12

Lyssnat på boken.

AC Collin

2017-11-02

Anne Swärd är en fantastisk ordkonstnär. Polarsommar är förförande och jag räknar den som en av mina topp-fem-läsupplevelser. Drömsk och verklig på samma gång.

Henrik R.

2015-01-20

Baksidetexten säger bl.a. "en mörk och poetisk berättelse om en familj som går i bitar, inte av hat utan av kärlek", vilket verkar tämligen pricksäkert. Mycket välskriven bok om relationerna inom denna familj.

Ingrid Selnes

2014-09-10

Fängslande skildring om kärleken som oundviklig dragningskraft från tidig barndom. Beskrivningen av Lo är mångfacetterad och inte alltid sympatisk. En tjej på flykt och ständigt på jakt efter kärlek och bekräftelse. Boken lämnar många eftertankar hos mig.

Sara Bentfors

2013-12-06

Språket flyter på bra, vilket fick mig att omedelbart gripas tag. Tyvärr tröttnar jag ganska snart på historien som inte ger något särskilt intryck.

Linda Åslund

2013-05-29

Tar andan ur är en bra beskrivning. En kvinnlig "Korparna", en uppväxt- och ung-vuxen-skildring ur kvinnligt perspektiv, men med liknande känslor kring dysfunktionella relationer och en längtan efter kärlek. Välskildrat.

Ulla Englund

2013-02-05

Intressant och bra om en dysfunktionell familj. Eller är det en ganska vanlig familj? Bra språk, bra upplägg med mångas berättelser. Måste läsa mera av Anne Swärd.

Emma

2012-01-15

Jag slukade boken på två dagar. Det känns inte som att den utspelar sig på en skånsk landsbygd. Snarare i ett land långt borta eller i det mörkaste av våra inre. Men med en miljöbeskrivning som om man själv har varit närvarande. Så sorgsen men så hjärtskärande vacker, varje ord klingar som en mörk saga. Jag hade så gärna velat ha ett rosenrött slut, men kände väl på mig att det inte är den sortens bok... Anne Swärd skriver i en eftertext om en egen kärlekshistoria: "det finns inget slut på den här historien, det gör ju sällan det i verkligheten /.../ En slingrande rörelse, överlappande händelser, historier som korsar varandra, lager på lager av ögonblick, känslor, irrspår." vilket känns lite typiskt för hennes författarstil. Det finns en oerhörd kärlek mellan Lo och Lukas, men det räcker ändå inte till för att de ska kunna stanna tillsammans. Om skönheten i allt det trasiga och melankolin dröjer sig kvar...

2011-12-27

Helt underbar bok! Jag kan inte sätta ord på vilka spår den satt i mig. Tragedi, lite humor, självklar logik (men sådan man inte alltid ser) och en gnutta poesi. Det här är helt klart den bästa bok jag läst i år.

Josephine Tholander

2011-07-02

Underbar! Helt fantastisk! "Naturskön" om man nu kan säga så; älskar metaforerna, beskrivningar. Jag förälskade mig i princip i det två huvudkaraktärerna, så fina, så sårbara, så härliga, mysiga. En oerhört vacker historia som dock är så sorglig och tragisk, men ändå har en liten ljusglimt; en pärla. Jag fascineras verkligen av Lo och hennes uppväxt; hennes liv som sakta fortgår i en fin, men något annorlunda, udda barndomsmiljö på landet, och även senare i andra miljöer i världen. Härlig stämning! Passade mig perfekt att ha lite reggae som soundtrack, bakgrundsljud när jag läste denna för mig verkligen oförglömliga bok. Den var välskriven och uppslukade verkligen mig och min tid totalt!

Linda Abramsson

2011-04-27

Storyn grep aldrig tag i mig. För många lösa trådar och ganska luddiga pusselbitar så jag fick inte grepp om den. Den får en trea tack vare ett ganska medryckande poetiskt språk.

Ida

2011-03-24

Boken tog väldigt lång tid att läsa ut för mig. Det var inte att den är dåligt skriven utan den bara inte tog tag i mig. Lite underlig historia och vet inte egentligen vad boken vill.

Veronika Mellqvist

2011-02-22

Historien farcinerar mig och språket är otroligt vackert!

Annicka Olsson

2011-02-12

En klockren 5 poängare.Boken blir bättre ju längre man läser .

frida lindkvist

2010-11-02

språket var fantastiskt, som jag minns att det alltid brukar vara i anne swärds böcker. gripande historia.

Kenneth Olausson

2010-09-01

En kvinnas barndom, ungdom och vuxna liv. Och en berättelse om hur svek och missförstånd kan leda till att kärleken och vänskapen mellan barn, unga och vuxna inte bara blir omöjlig utan också leder till undergång och död.

Nils Thor

2010-07-29

Det är en bra berättelse. Blir lockad att läsa mer av henne.

Lotta Berling

2010-06-30

Anne Swärd har ett ljuvligt språk och jag njuter verkligen av läsningen när jag följer Lo genom barndomen. De första hundra sidorna är jag förtrollad, sedan tappar läsningen lite fart - vet inte om det beror på mig eller boken.

Marika Holmberg

2010-06-24

Underbart att läsa den här boken med så bra språk efter att ha läst Snabba cash som verkligen inte är någon språklig fullträff.

2010-06-03

Tappade intresset.

Annelie S

2010-04-12

Jag har svårt att bestämma mig ang betyget här, 4a eller 5a??? Får bli en STARK 4a!! Det tog en stund innan boken fångade mig men när den väl gjort det så var jag fast. Är trött idag eftersom jag läste till 01.30 i går natt..... Jag blev väldigt berörd. Upplägget tilltalade mig, personerna blev levande och miljön likaså. Jag hade noll förväntningar inför denna bok och blev överraskad!!!

Kenneth Olausson

2010-04-10

I altt snävare cirklar rör sig personerna runt varandra tills den oundvikliga katatsrofen inträffar. Och också den möjliga vägen ut bygger på en lögn.

FranZone c”,)

2010-03-10

För höga förväntningar... Kom inte in i "miljön" - Vem/Var/När?

Johanna Galenpanna

2010-02-17

Lite förvirrande i början, sedan tog det fart. Sorgligt, suggestivt, varmt om sexualitet, familj och kärlek.

Johanna Björkegren

2010-02-17

Absolut värd en svag fyra. Hade nog lite för höga förväntningar, bra skriven, men blev inte speciellt berörd!

Ullis N

Jag har två invändningar:
Kanske var det jag som var trög, men det tog mig tre sidor innan jag förstod att det första kapitlet handlade om Los mamma och inte om Lo.
Jag hade önskat att få veta tidigare i boken varför Lo levde som hon gjorde.
Men....väldigt fina personporträtt.

Lena L

2010-01-27

En fyra plus, nästan en femma. Vilken berättelse, den rör sig framåt hela tiden trots att den löpande gör djupdykningar i den unga flickans barndom eller hennes mammas ungdom. Ett underbart språk som beskriver familjen, flickan, pojken, männen, kärleken, sexualiteten. Rekommenderas varmt!

Tarja Ahlgrén

2010-01-25

Fantasieggande! Tankeväckande!

Scoff O

2010-01-20

Inte många kan skapa en sådan förförisk och intensiv stämning som Anne Swärd. Läs och bli drabbad :-)