Tiggarflickan

Munro, Alice

| 2013

2013 års Nobelpristagare En av Alice Munros klassiska novellsamlingar. Tiggarflickan består av tio sammanhängande noveller där Munro tecknar porträttet av den unga kvinnan Rose. Hon växer upp i ett fattigt hem, men får genom ett stipendium mo¨jlighet att studera vid ett anrikt lärosäte. Där tränar hon bort allting som avslöjar hennes klassbakgrund: dialekten, sättet att klä och föra sig. Allt för att kunna börja om på nytt. Tiggarflickan gavs ut första gången på engelska 1978. Det var Alice Munros tredje novellsamling och stora genombrott. Våren 2013 var Alice Munros senaste novellsamling, Brinnande livet, en av de mest omtalade litterära utgivningarna. Svenskarna har tagit Munro till sina hjärtan.

Annelie S

2014-11-16

Jag tror faktiskt att den här boken kan kvala in som en av de absolut tråkigaste böcker jag någonsin läst. Tänkte jag skulle utmana mig själv och läsa någon annan typ av bok än jag brukar och fastnade då för den prisade Alice Munroe. Och, ja visst, språket är fantastiskt, även i översatt form. Hon skriver verkligen extraordinärt! Men, som sagt, vilken oerhört TRÅKIG story, trodde aldrig den skulle ta slut. Är så glad att den gjorde det till slut, vill inte höra ett ord till om den där Rose.

Anna-Karin A.

2014-10-15

Det här att alla noveller handlade om samma person, med glimtar från olika delar av hennes liv, jag tyckte om det.

Alexander Stiller

2014-01-29

Behagligt språk och intressanta noveller. Rekommenderas.

Lina Zackrisson

2013-11-28

Vill fortsätta läsa trots att det är lite trist och gör lite ont. Nära och exakt.

Kenneth Olausson

2013-11-07

I tio noveller låter oss Munro följa Rose under ett par decennier. Allt från uppväxten i den fattiga lilla staden med begränsade vyer på alla plan, över tiden då hon mot alla odds inte bara skaffar sig en akademisk utbildning utan också lyckas bli, som man säger, lyckligt gift fram till en tillvaro som skild, rotlös och sökande intellektuell. Denna livsresa åskådliggör Munro i olika nedslag där hon med kyla och pregnans visar att samhällets utveckling till ett välfärdssamhälle långtifrån alltid - åtminstone inte för Rose och hennes närmaste - samtidigt innebär att man hittar en egen livssituation med någon slags glädje, ro och tillfredsställelse. Det nya elektriska ljuset brinner från de nya lysrören men sätter bara det egna livet i en kallare relief mot de drömmar och förhoppningar man en gång haft. De flesta tycks nöja sig med välfärdens yttre attribut som möjliggör köpet av det nya huset, de nya dyra vaserna, de vackra gardinerna. Den nya kvinnan. Men kärleken och lyckan förblir lika svårfångade som tidigare.