Tiggarens hand

Lönnaeus, Olle

Kasta för fan, Amir! Orden ekar i huvudet. Han gjorde det, han kastade bensinbomben. Men han känner sig varken befriad eller stolt. Och någon är efter honom nu, han vet det.  Sensommaren är het och var och varannan natt har det bränts bilar i Malmö. I natt var det någon som dog, blev ihjälbränd. Jonny Lilja och Eva Ström har en fruktlös uppgift framför sig: att få folk i Rosengård att prata. Ingen vågar tjalla för snuten.  När fler personer mördas runt om i Malmö blir polisen alltmer pressad. Med hjälp av sina kontakter i den undre världen lyckas Jonny snart skönja ett mönster bortom gängskjutningar och knarkkriminalitet. Det är med livet som insats som Jonny försöker utkristallisera sanningen - och nu är plötsligt hans liv mer värt än på mycket, mycket länge   Olle Lönnaeus Malmö är brännande aktuellt. Tiggarens hand är den tredje fristående delen i serien om mordutredaren...

2020-10-11

Aktuellt, trovärdigt. Riktigt bra intrig och ett bra driv. Sköna karaktärer. Jag gillar verkligen Olle Lönnaeus deckare.

2020-01-08

Riktigt, riktigt bra! Både människor och miljö är ytterst trovärdigt beskrivna och aktualiteten är det sannerligen inget fel på. Skjutningar, angrepp på tiggare, Malmö etc. Till och med slutet syr Lönnaeus ihop alldeles utmärkt.

Maja Dukic

2018-10-17

Detta är första boken jag läser av Olle Lönnaeus och omg jag kan bara fråga mig själv varför har jag inte läst hans böcker innan?? Han är mästerlig! Han är så bra att jag tappar andan när jag läser! Jag har träffat Jonny Lilja, hans polis, hans huvudkaraktär, och jag kan säga att jag tycker om honom. Mycket. Detta är tredje boken om Jonny men kan läsas fristående. Jonny bär på mycket frustration inom sig, man fick veta lite i denna bok om allt som har hänt honom, om hur han hamnade i spelmissbruk, hur han svek sin dotter och fru, hur hans pappa alltid behandlat honom som skit. Men trots allt detta är han en modig, en männsklig person. Boken är en riktig bladvändare, från sida 1 kastas man i en varm sommar i Malmö där det brinner i Rosengård. Unga människor blir ihläskjutna på öppen gata. Man kastas i djupt utanförskap, svarta pengar, bidragslivet. Organiserat brottslighet. Gängkrig. Droger. Boken är spännande rakt igenom och jag ville inte att den ska ta slut, men samtidigt längtade jag att få veta vad som kommer hända. Jag kommer definitivt att läsa mer av Olle!!

Evasbokhylla

2018-09-02

En aktuell och skakande bok.

Å

Åsa Vilborgsson

2018-09-01

Spännande med bra och trovärdiga skildringar av miljö och människor. Mycket välskriven med värme och mänsklighet.

Å

Åsa Vilborgsson

2018-09-01

Spännande, fängslande och gripande!

2018-08-21

Bra fortsättning med Jonny och Eva. Trovärdig kriminalhistoria med känsla. Bra personporträtt och miljöskildringar.