Tiggaren

Sarenbrant, Sofie

| 2016

Högaktuell spänningsroman om maktövergrepp på samhällets allra mest utsatta. Varför vill någon till varje pris se kriminalinspektör Emma Sköld död? Och vad har det för samband med flera dödsfall av tiggare i Stockholm? Minnesstunden är känslosam. En ung människa är död, under ofattbara omständigheter. Men i bakgrunden sitter en person som betraktar de sörjande med misstänksam blick. Någon som gör allt för att stanna i det fördolda - även om priset är smärtsamt högt. Det är obehagligt aktuellt och fruktansvärt engagerande när Stockholms tiggare faller offer för vad som verkar vara en psykopatisk seriemördare. Tiggaren är den femte delen i Sofie Sarenbrants serie om polisen Emma Sköld. Oavsett om Tiggaren läses som en fristående deckare eller en fortsättning på Avdelning 73 och Visning pågår kommer läsaren att få ta del av Emma Skölds starka och rättmätiga hämnd.

Jenny Öhlund

2022-10-25

Sofi Lindberg

2020-11-15

Tidsfördriv, inte mer än så

2020-08-02

Jag fortsatte direkt efter avdelning 73 med upplösningen som varit temat i de senaste böckerna om Emma Sköld. Sofie Sarenbrandt skriver riktiga bladvändare och det är trots att man i huvudsak vet hur det slutar riktigt spännande. Aktuellt tema är det ju också. Lättsam och behaglig strölyssning på semestern. Stark 3:a

Ted Svedberg

2020-04-10

Otroligt spännande och välskriven.

Elina

2019-05-18

Lättläst deckarserie, den här tillsammans med avdelning 73 är min favorit

lia Hellman

2019-04-15

Svår att komma in i. Fick ingen känsla alls för boken. Jag tappade bort mig i handlingen & visste inte vilka personer jag läste om. Det kändes kort som huller om buller.😁😱 Nej till denna.

Helena Rasmusson

2019-03-16

Bra & spännande deckare! Pusselbitarna läggs på plats även från föregående böcker i denna!

ElinsBokhylla

2019-03-14

Återigen lyckas Sarenbrant skriva en bok med annorlunda mord, brottsplats och sluttvist. Det är det som jag gillar mest med Emma Sköld - serien att Sarenbrant lyckas ta upp en del samhällsfrågor utan att det blir för tungt och tråkigt. Det gillar jag!

Sarenbrant hade även återspeglat många olika sorgearbeten. Bra att visa att inte alla personer sörjer likadant och att en del inte kan visa känslor alls.

Ett plus till att Sarenbrant skriver så verklighetstroget!

Boken var hur bra som helst, spännande, full med överraskningar och ett hur bra slut som helst! Helt ärligt så kan jag inte hitta några fel i boken, en del små irriterande delar i handlingen bara men annars inget stort som är värt att påpeka. Är verkligen förälskad i Sofie Sarenbrants Emma Sköld-serie!!

Kapitlen var lagom långa, varje sida hade ett bra och lätt språk att förstå vilket gjorde att läsningen gick smidigt och snabbt. Sarenbrant har en tendens att blanda in lite för många karaktärer i sina böcker men denna gång tycker jag att hon hade hållit tillbaka lite och endast fokuserat på de viktigaste karaktärerna och det var ett plus!

Sofie Sarenbrant skriver även på ett väldigt lättläst sätt som gör att man väldigt lätt följer med i handlingen och bland de lite svårare konversationerna och termerna inom vård och polisyrket.

Therese

2019-01-29

Sarenbrants bok är som vanligt välskriven, med ett bra språk och en berättarteknik som håller tempot uppe i berättelsen. I jämförelse med hennes övriga böcker om Emma Sköld så känns denna berättelse dock lite tunnare. Början av berättelsen fick mig dessutom att vilja kasta boken i soporna. Inte för att den var dålig, utan för att jag blev upprörd över händelser i handlingen. Detta gick visserligen över, men boken når ändå inte upp till full poäng. Det bör dessutom poängteras att denna bok absolut inte bör läsas som fristående roman om man planerar läsa resterande böcker i serien. Läs dem i ordning och njut.

Elin

2018-11-19

Den här boken tycker jag är bättre än föregångaren "Avdelning 73". Handlingen i denna boken är mycket mer spännande och jag har i alla fall gått runt och tänkt på hur det ska fortsätta under dagarna innan jag sätter näsan i boken på kvällen igen. Ett ganska bra slut ändå som får mig att tro att författaren kanske går vidare med en ny huvudrollsinnehavare till nästa bok?

2018-11-18

zzz "Snark" zzz- Jag förstår inte att så många läsare tilltalas av Sarenbrants deckare. Obegripligt!

Johanna Åberg

2018-10-18

En bok som är spännande från början till slut!!!

Susanne Andersson

2018-09-12

ok

Bokdjungeln

2018-08-16

Hur kan jag ha missat denna författare?! Tiggaren är så bra! Jag älskar att Sarenbrant blandat in ett så aktuellt ämne som tiggare och deras situation i denna deckare. Jag blev sjukt sugen på att läsa hennes tidigare böcker och om man gillar deckare så skulle jag verkligen rekommendera denna.

A H

2018-04-30

Bra

Karin Johansson

2018-02-27

En helt ok bok att ha med sig på semestern, och lämna kvar...

Lena

2017-12-29

X

Kim M. Kimselius

2017-12-16

Eftersom jag precis hade lyssnat på första boken om Emma Sköld när jag började med Tiggaren, var jag tvungen att gå tillbaka och läsa slutet på boken innan Tiggaren, för att jag skulle komma in i den.

Visst var boken spännande och svår att sluta läsa, men jag störde mig på vissa meningar, slitna jämförelser. Åh, jag kommer inte på ordet för att uttrycka vad jag menar. Jag kommer inte ens ihåg meningarna, men det var sådan ord jag använde mig av i min debutbok, då min redaktör uttryckte att det var slitna fraser, fast hon använde även ett annat uttryck som jag inte minns. Men just för att jag själv fått påpekande om de här meningarna, störde de mig i den här boken. Visst det är över 20 år sedan, men vissa saker glömmer man aldrig. Vet du vilket ord det är jag söker efter får du gärna höra av dig och berätta!

Annars var det en bra, spännande bok, lite osannolik i handlingen i vissa avseenden, men klart läsvärd.

Sara AK

2017-09-18

Hittade denna på bokrea och köpte den. Den stod och dammade ett tag i bokhyllan med andra böcker före i kön. Men OJ vad jag ångrar det nu! Jag blev genast påmind om att jag gillade även föregångaren och jag var lila fast nu. Hade svårt att lägga ifrån mig boken och jag läste med både spänning och ångest. Nu vill jag läsa mer av Sarenbrant!

janne lindh

2017-08-21

Effektiv och spännande thriller med utstötta tiggare som grundtema. Men boken känns inte helt trovärdig och Sofie Sarenbrants mekaniska sätt att skriva blir i längden tröttsamt.

Så himla ruskigt bra och spännande!

Bo Frisén

2017-07-29

Hyggligt spännande men fullständigt orealistiska handlingsscenarier med en närmast korkad poliskår

2017-07-15

Sofie Sarenbrant brukar vara ett säkert kort om man vill ha snabbläst och spännande. Detta är femte delen i serien om Emma Sköld och efter slutet på förra boken så var i alla fall jag otroligt nyfiken på vart allt skulle ta vägen. Skulle man ens få veta eller skulle man bara bli lämnad med en massa lösa trådar? Det har ju hänt förr. Läs mer på min blogg

Kanon

Anneli Johansson

2017-04-11

Riktigt bra! Vill läsa mer 👍

Anneli Johansson

2017-04-11

Riktigt bra! Vill läsa mer 👍

Spännande och snabbläst! ☀️

Lite seg i början men gillar boken. :)

Marita Ryen

2016-12-28

Ganska osannolik historia men spännande och bra.

Bewar Ravand

2016-12-23

BÄSTA BOKEN. MAN SKA LÄSA ALLA EFTER ORDNING FÖR BÄTTRE FÖRSTÅELSE.

Monica Helmersson

2016-11-24

Tråkig bok inte alls lika bra som dom tidigare läste fram till kapitel 73 sen hoppade jag till sista kapitlet fick snabbt klart för mej hur det sluta.

Anna Johansson

2016-11-02

En spännande bok för stunden, men inte så mycket mer. Finns egentligen inte så mycket mer att säga, godkänd deckare helt enkelt.

Marina Pedersen

2016-10-10

Den här blev jag besviken på

Pia Gummesson

2016-09-23

Jättebra bok som alltid när Sofie skriver.

Jess .

2016-09-02

Ok, men lite tråkigt språk o overklig.

Sara Ståhlgren

2016-08-12

Den var helt ok.

Bokläsaren

2016-07-08

Jag tycker inte Sarenbrandt har gjort värst spännande böcker sedan böckerna Vecka 36 och Istället för dig. Därför blev jag extra glad när jag märkte att jag inte kunde slita mig från denna bok. En katt och råtta lek utan dess like. Endel smådetaljer som missades och kändes simpla och inte genomtänkta, men i det stora hela, en bra bok.

Jessica Appelqvist

2016-06-29

Jag sträckläste den. Den var spännande från början till slut.

Förra boken var en riktigt bra och avslutades på ett sätt som gjorde en förbryllad och chockad. Så säkert skruvades förväntningarna upp lite väl mycket för jag tyckte inte denna var lika bra som förra boken. Men det kan lika gärna bero på att jag lyssnade på denna istället och att jag inte lyssnade i en följd. Fast ingen skugga över Ewerlöf hon läser hur bra som helst. Denna var helt enkelt inte lika spännande men självklart kommer jag fortsätta läsa serien.

Tickmicks bokblogg

2016-06-25

Denna boken är jättebra och spännande hela boken igenom! Det blir aldrig en tråkig minut med denna boken det kan jag lova! Läs hela min recension här: http://tickmick.blogspot.com/2016/06/recension-av-tiggaren.html

My.loved.books

2016-06-19

Hur ska jag klara av å vänta på fortsättningen? Sofie Sarenbrant är Fantastisk! :D

2016-06-16

Korta kapitel och spänning som gör att man bara vill fortsätta. Som kriminalroman mycket bra, bättre än de föregående i serien.

Jag har tidigare läst Visning pågår och Avdelning 73 och gett dem högsta betyg. Den här boken som är en fortsättning om Emma Sköld är inget undantag från mina höga betyg. Det är en stark och aktuell handling som hugger tag redan från början och man kan inte släppa boken långa stunder. Böckerna är skrivna med korta kapitel som gör det lätt och snabbläst. Sånt gillar jag mycket och får mig att fångas av bok och handling på ett helt annat sätt än när det är långa stycken. Jag kan rekommendera dessa böcker om Emma Sköld, även om jag har missat någon i början. Måste försöka fixa till det i efterhand.

PS. Min man blev så fängslad av boken att han låg och läste till 02.30 en natt för han var tvungen att få veta hur det slutade :). DS.

Betyg 5 av 5

Solveig Andersson

2016-06-13

Jag läste inte ut den.

En galet spännande, gripande och fängslande bladvändare!!!

2016-05-23

Det här är Sofie Sarenbrants sjunde bok, och jag har läst alla dom tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom allihopa.

Och det här är den femte boken i serien om polisen Emma Sköld.

Här är en länk till min recension av den förra boken, Avdelning 73.

Och Tiggaren gjorde mig absolut inte besviken. För den var precis lika bra som alla dom tidigare böckerna.

Jag tycker mycket om Sofies sätt att skriva, hon har ett skönt flyt i böckerna, som är mycket lättlästa. Gillar även karaktärerna och miljöerna. Denna bok är ju också väldigt aktuell, då den till stor del handlar om rumänska tiggare.

Rekommenderar absolut boken, som kan läsas fristående. Men läs helst bokserien om Emma Sköld från början, och den första boken i serien är Vila i frid.