TigerLily, tidig vårblomning

Rinmad, Iren

Möt TigerLily och låt dig inspireras av en energifylld tid i New York. Staden som sätter den unga kvinnans kropp i kontakt med hennes gamla själ. Staden som aldrig sover börjar väcka henne från dröm till vakenhet, från arrogans till medveten närvaro. Detta blir början på slutet av allt hon trott var sant. En yttre dynamisk historia som ofta pekar dig inåt. Bjuder dig in bakom kulissen, bortom historien till essensen inuti där den tagit form. En bok fylld av visdom, insikter och humor. En bok som är skriven för att upplevas inte bara med sinnet, utan även med själen/hjärtat.

Johan Wall

2021-12-14

Jag upplevde ett inre lugn mitt i all spänning och fart. Tonen och innehållet fångade mig direkt och jag sträckläste båda hennes böcker som hon har givit ut. Jag har medverkat på Irens yoga under många år och samma meditativa känsla infinner sig när jag läser hennes böcker som under hennes yoga klasser. Tack för att du delar det du har inom dig.

Ciccis bokblogg

2021-10-23

”Tiger Lily, tidig vårblomning” är en fin berättelse om att komma till insikt om vad som är meningsfullt och viktigt här i livet. Vi får följa Lilys väg från ett mycket ytligt liv till att hitta ett lugn både inom sig och utåt sett samt få nytt perspektiv på livet.

Jag älskar att författaren beskriver sina böcker som spirituell skönlitteratur, vilket är precis vad de är. 💖 Jag vill gärna läsa mer från den genren.

Jag har dock lite svårt för de korta meningarna och korta styckena, eftersom jag upplever att det tar bort det lugn jag annars upplever när jag läser boken. Det ger en känsla av att det ska gå fort fram, vilket är motsatsen till budskapet i boken.

Namaste 🙏

My.loved.books

2021-04-25

Om att hitta sig själv; genom att se sin historia, sin nutid och våga blicka in i framtiden.

Är det någon här med handen på hjärtat som ärligt kan säga att jag vet vem jag är? Nä trodde väl det. I alla fall kan inte jag säga det. Vikten av att kunna se tillbaka på sina historia, att kunna se vad man befinner sig just precis nu och våga blicka framåt mot den framtiden som väntar; det är både en svår och en rätt läskig tanke. Men spännande!

I den här boken får vi träffa TigerLily (vilket otroligt fint namn!). Hon lever det liv som jag tror många själva skulle se som ett perfekt liv. Men om man bara lever i nuet och varken ser bakåt eller framåt hur mycket uppskattar man det som man springer igenom? TigerLily börjar fundera tillbaka på sina föräldrar, syskon och livet på Island. Hon träffar människor som berör med sina berättelser och som får henne och tänka tillbaka och inse vad det egentligen innebär att leva här och nu; och det är att både kunna se sin egen historia och sin framtid.

Den här boken kommer stanna kvar för den väckte något i mig som jag inte tror att jag någon gång tänkt på; och det är att för att vara hel så bär man med sig sin historia, sin nutid och en dröm om en framtid.

Belinda

2021-02-04

En poetisk och mycket välskriven roman där vi följer TigerLilys yttre och inte resa.
En blandning av ”feel good” och ”spiritualitet”, som sprider en känsla av välbefinnande och lugn när jag läser. Har även läst Irens andra roman ”40 dagar och nätter”, och hoppas innerligt att författaren kommer med fler böcker.

Knut Andersson

2021-01-13

Saga

2020-10-23

”Spirituell skönlitteratur”, en unik läsupplevelse och genre som måste upplevas!

Clara

2020-10-22

Boken är full av värdefulla insikter och Iren har ett mycket vackert och originellt språk.

AnnaB

2020-07-24

Välskriven och läsvärd!

Väcker känslor och manar till eftertanke!
Detta är en djup bok som väcker känslor av alla de slag. Genom de korta, snabba meningarna känner jag stressen och ytligheten när TigerLily är på sitt jobb. Att allt handlar om att passa in, spela ett spel och gå på rätt fester. Men jag känner även lugnet i meningarna när hon är på Island, när hon kan vara sig själv och bara krypa ihop i mammas famn. Jag gillar budskapet om stillhet och inre glädje. Jag tror fler människor skulle behöva stanna upp och reflektera över vad som är viktigt i livet.

Ninas bokhylla

2020-04-04

”TigerLily tidig vårblomning” skriven av Iren Rinmad är en bok som kanske passar lite extra nu i dessa tider. En bok som manar till eftertänksamhet och som får läsare att fundera på existensiella frågor.

TigerLily bor och arbetar i New York. Hon har ett högt tempo i allt det hon gör! Tid för återhämtning och reflektion finns i princip ej!

TigerLily inser dock att det liv hon lever inte är hållbart och hon har börjat inse att hon inte har haft tid att värdesätta det runtomkring henne som faktiskt betyder något!

Det blir ett inte alldeles lätt uppvaknande, men nog så viktigt!

Vi får följa med på TigerLilys resa, hennes resa mot välmående, närvaro och uppskattning av vad livet har att erbjuda!

Jag har lite svårt att komma in i boken då jag upplever att den är skriven med korta snabba meningar, vilket i och för sig betonar den stress TigerLily lever i. Det är säkert ett medvetet val av författaren att skriva på det sättet, och då har hon lyckats!
Själv brinner jag mer för känslor och upplevelser som jag som tur är får mer av i mitten och slutet av boken!

Boken vinner verkligen i längden och det är svårt att släppa den då jag som läsare verkligen vill se att TigerLily finner ett lugn och en harmoni i sitt liv!

Stort tack @iren.rinmad och @vistoforlag för att jag fick den stora äran att läsa boken om TigerLilys inre resa!

Maja Dukic

2020-01-30

Jag fick förfrågan av författaren själv om jag ville läsa hennes bok i utbyte mot en ärlig recension. Jag blev nyfiken och svarade ja, fast det här är inte alls en bok som jag skulle köpa eller låna på biblan. Jag blev positivt överraskad- först av mig själv eftersom jag gick helt ur min comfort zone, och boken självklart - för att den levererade!
Själva budskapet i boken är ju mer än tydlig: lev i nuet, stanna upp, lyssna, känn!
Är livet verkigen bara rusa fram och inte ha tid med något?
Det frågar sig själv vår huvudkaraktär Tiger Lily när hon försöker hinna med allt i hektiska New York. Sjukt högt tempo i modevärlden. Ytliga människor, fester, droger.
Språket är bra och flytande, men jag hade lite svårt med dialogerna ibland.
Tänkvärd bok, om att ta sig tid och fundera på vad man egentligen vill ha av livet.

2019-08-15

Det här är ingen vanlig bok. Det är en fin och speciell bok som är fylld av humor. Boken handlar om Tiger Lily som lever ett snabbt liv i New York men som någonstans börjar känna att det är något som fattas. Hon börjar ställa sig frågan, är det verkligen det här som är det viktiga i livet?

Språket i boken är bra även om det tog mig ett tag att hitta flytet i läsningen då det känns som texten hoppar fram. Iren lyckas med miljöbeskrivningarna och förmedla hur livet är runt Tiger Lily. Alla små saker i vår vardag kan bli till en stor våg av intryck som vi inte alltid vet vad vi ska göra med och inte alltid mår bra av.

Vi mår alla bra av att stanna upp och bara vara i nuet! Att inte bara rusa på och ta nästa steg. Kanske borde vi bara stå still och faktiskt njuta av det vi har lite mer!

Y

Ylva Öz

2019-06-11

Det är vår i New York... Uteserveringarnas och takterassernas tid och det är ett myllrande folkliv kring TigerLily som jobbar i modebranschen. Jag har aldrig varit i New York men Brooklyn Bridge, Williamsburg och Central Park är magiska namn jag hoppas få uppleva även i verkligheten och inte bara i ”TigerLily - tidig vårblomning” av Iren Rinmad.

När jag var yngre läste jag ofta böcker och såg filmer som handlade om mode och reklam och jag slukade glamorösa månadsmagasin. Min dröm skulle absolut vara att leva som TigerLily, mitt i smeten, på höga klackar och en latte i handen på dagen och ett champagneglas på natten. Jag har sett varenda avsnitt av Sex & The City flera gånger om och TigerLily är något av 2010-talets Carrie, eller tänk ”Djävulen bär Prada” fast utan Häx-Anna Wintour. Skillnaden är dock att hon en dag vaknar och bestämmer sig för att hitta tillbaka till det hon ÄR och behöver skala bort en del av sin livsstil. Bort med stress och mobiler som ringer oavbrutet, bort med alkohol och cigaretter, bort med meningslösa jobb och människor som inte är på riktigt och på med sneakers, t-shirt, glädje i naturen, yoga och genuina människor och platser. Där inspirerar TigerLily mycket ✨

Iden till boken är fantastisk men den känns inte riktigt färdig, språket hade kunnat granskas ett par varv till och jag hade velat ha mer djup i karaktärerna. Jag får inte riktigt ihop vem TigerLily egentligen är. Omslaget är underbart och jag lovar mig själv återigen att jag ska börja med yoga 🧘‍♀️✨

sannareads

2019-02-23

This is an unique book that focuses on finding who you are and your inner strength.

In “TigerLily” we get to follow Lily (aka TigerLily) who is working in the fashion industry as an assistant to a fashion editor.

In a life filled with stress and shallow people Lily decides to find herself. There to help her on the way is August, the kind man with a different past.

“TigerLily” was to me a book that made me start to think, which is most certainly what Rinmad wants. It was a good read that both made me feel stressed (while reading about Lily’s hectic life) but also calm (when Lily focuses on herself).

⭐️ “TigerLily” by @iren.rinmad gets 3/5 stars! The book is available both in English and in Swedish.

Thank you Iren, for sending me this special and thoughtful book.

Bibliofilan

2019-01-16

En av mina favoritböcker 2018 var TigerLily: tidig vårblomning av @iren.rinmad . En bok som av författaren själv beskrivs som spirituell skönlitteratur.
Det är en underbar historia om TigerLily som lever ett hektiskt liv i New York men som börjar känna att det är något som fattas. Är det verkligen det här som är det viktiga i livet?
Jag älskar det djupa och spirituella som genomsyrar boken och miljöbeskrivningarna i New York och på Island är fängslande.

Jag skulle vilja säga att det här är en chic lit med förvånande djup som fick mig att flera gånger under läsningen (läste den tre gånger under året) stanna upp och bara sitta och fundera på hur vi kan påverka vad som händer i livet och på vad som verkligen är viktigt för mig.

TigerLily får 🌟🌟🌟🌟🌟

Existentiell och inåtgående roman. Lättläst och inte särskilt lång. Ändå passar den inte mig alls.

Tilda

2018-08-19

Tack till Iren Rinmad och Visto förlag för recensionsexemplaret!

”Vårvinden blåser starkt, rakt genom det tunna skalet som kallas hud. Den för med sig förhoppningar inför blomningens tid. Tårar rinner från ögonen när kroppen fylls av en överväldigande känsla av kärlek.”

Det tog ett tag för mig att komma in i boken, men sedan ville jag läsa hela på en gång! Jag gillade att boken var annorlunda och filosofisk. Den fick mig verkligen att tänka på saker jag inte brukar tänka på. Huvudpersonen, TigerLilys, funderingar var sådant som jag aldrig riktigt funderar över. Därför tyckte jag att det var intressant att läsa om hur hon såg på livet och hur hon försökte hitta sig själv.

Karaktärerna, särskilt TigerLily, var bra beskrivna och jag tycker att språket var väldigt bra! Miljöbeskrivningarna var fina, och jag gillar att boken utspelar sig i både New York och Island. Det blev en intressant kontrast mellan det stressiga livet inom modebranschen i New York och promenaderna på Island. Jag rekommenderar boken till er som tycker om filosofiska berättelser som får en att fundera över livet.

Evasbokhylla

2018-07-31

Att på så få sidor få med så mycket kloka ord är riktigt bra. Från ytlighet och stress till att stanna upp, reflektera, fundera och ta till sig klokheten i boken.

bok_ann

2018-07-10

"TigerLily-tidig vårblomning"av Iren Rinmad
🌸För mig var detta ingen bok man sträckläser. Jag var tvungen att stanna upp,ta in och begrunda det jag läst.
En fin bok som fick mig att tänka till. 4/5🌸
🌸TigerLily arbetar som första assistent till en moderedaktör i New York.Hon lever ett stressat liv där hennes jobb tar henne över hela världen och hon känner mer och mer att livet inom branschen är väldigt ytligt."Här verkar ingen intresserad av att se,mötas bortom kostymen,masken"
🌸TigerLily vill finna sig själv och sitt inre lugn och när hon börjar sin resa finner hon kärleken och återförenas med sin familj på Island.
Hon kommer stärkt tillbaka till NY och en ny resa tar sin början- livet i en medveten närvaro."Jag Är"

Patricia Johansson

2018-07-08

Vi får möta Tiger Lily som nu bor i New York men med rötter på Island. Boken bjuder på en inblick i den stressiga modevärlden men det är även en själslig resa. Boken är lättsam med korta kapitel så du som läsare hinner tänka och reflektera över vad du läst, den är även fulladdad med tänkvärda budskap. Det är alltså ingen bok att stressa sig igenom utan ta ett djupt andetag och njut av det du läser.

ebbasbocker

2018-07-06

Den här boken var verkligen något nytt för mig, aldrig läst något som benämns som ”spirituell skönlitteratur” förut. Måste säga att jag blev mycket positivt överraskad! Boken handlar om TigerLily som lever ett stressat liv i New York där hon jobbar inom modebranschen. Livet går i ett hela tiden, det är resor, möten - alltid någonting. Vi följer TigerLily under en vår där hon genomgår en själslig resa och finner en medvetenhet. Boken är väldigt välskriven och får mig att tänka till om saker jag annars aldrig ger en tanke. Rekommenderas! 👍🏻

Boktokensinsta

2018-07-02

TigerLily; tidig vårblomning, är en själslig väckarklocka som påminner om vad som är viktigast här i livet. Halva lästiden går till att stanna upp, läsa om och reflektera. Iren Rinmad har skrivit en inspirerande berättelse om TigerLily som arbetar som redaktörsassistent i modebranschen och lever ett ytligt, stressigt och inte alltid så hälsosamt liv. Sakta men säkert fylls TigerLily med insikt och vågar välja nya vägar. En läsupplevelse som är kort men bestående. Likt en härlig bukett med liljor passar denna fina bok perfekt som present.

Matilda T

2018-06-25

Det här är en bok som jag kände att jag verkligen behövde läsa, och kan rekommendera alla andra att också göra det! Boken, där vi får följa TigerLily på hennes andliga resa, får en att ta sig en tänkare och fundera över sitt eget liv och sina val. Hur når man en punkt i livet där man kan njuta av att bara Vara?

Tiger Lily, tidig vårblomning är en själslig resa men även en sällsam promenad genom NY och Island samtidigt som den bjuder på en inblick i den stressfyllda modevärlden. Boken är väldigt lättsam, rofylld och full av upplyftande budskap som vänder tankarna inåt. Det är inte en bok att stressläsa utan ta ett djupt andetag och bara njut.

Emelie Persson

2018-06-17

Låt mig börja med att säga att det här är en helt underbar bok. Jag tyckte verkligen om den. I Tiger Lily följer vi en ung kvinna med samma namn som boken, boende i New York med rötterna på Island. En moderedaktör på ett modemagasin med ett hektiskt liv där allt måste hända nu, nu, nu. Vi följer Tiger lily under en vår, från uppvaknande till medvetenhet.
Jag var helt betagen i denna bok, framförallt pga alla Tiger Lilys betraktelser. Hur vackert men också hur fult livet kan vara. Iren Rinmad har ett otroligt vackert och enkelt språk i boken. De korta kapitlena gjorde att boken kändes väldigt avslappnande och att man fick tid att reflektera över vad man just hade läst. En bok att rekommendera. 💕

Bokdjungeln

2018-06-16

Detta var en speciell bok. Jag hängde absolut med i de tempo som huvudpersonen befinner sig i. Från att starta med stress till att faktiskt finna ett inre lugn. Texten är lätt och den lägger sig rätt i tungan direkt, vilket gör boken behaglig att läsa. Det händer väl kanske inte jättemycket i handlingen, men ändå tillräckligt för att ta den framåt i ett behagligt tempo. Boken är ingen vanlig bok, den tar dig djupare själsmässigt och fick i alla fall mig att stanna upp för att bara andas in nuet.

Sara Önnebo

2018-06-14

Fartfylld, humoristisk och tankeväckande! TigerLily av Iren Rinmad är en intressant och rolig historia som tar med läsaren till New Yorks hektiska modevärld. Genom TigerLilys inre resa och sökande efter sitt sanna jag bjuder boken på många klokheter som lockar till reflektion och eftertanke. Texten är snabbläst, välskriven och ofta poetisk. En härlig bok att stanna upp med i den värmande sommarsolen!

Patricia Johansson

2018-06-12

En härlig bok som inspirerar!

bokstav_ligt

2018-06-04

Vi får följa TigerLily, redaktör på ett modemagasin, på en inre resa med nya insikter. Språket är sparsmakat och exakt och får mig verkligen att känna Lilys hektiska liv där det yttre är allt. När Lilys mer spirituella inre vaknar tappar hon mig lite då jag inte känner mig riktigt hemma bland livets inre essens och tycker att dialogen stundtals blir lite krystad, men det säger nog mer om mig än om boken. Sista delen landar sen i ett harmoniskt lugn.

Tack till @iren.rinmad och @vistoforlag för recensionsexemplar! 😍

Bokens genre kallas spirituell skönlitteratur och är inte som någon bok jag läst förut. Boken handlar om TigerLily som har ett fartfyllt liv som spenderas i stora städer med viktiga människor.

"Livet har otaliga gånger knackat från insidan, väntat tålmodigt på att jag ska höra, se, återupptäcka det som alltid har bubblat inuti som den varmaste isländska gejsern, som bara väntat på att få explodera ut, öppnas upp igen."

Ibland kändes det som att jag tappade bort mig lite i boken, när karaktärerna säger saker som "att le från hjärtat", jag förstår inte hur jag ska tolka det. Men språket var dock mycket vackert.

Boken är snabbläst, fin och unik😊 Jag tror att vem som helst kan finna inspiration ur boken, själv fann jag ett gott råd, att det är omöjligt att få svar på alla existentiella frågor.

villa-freja.se

2018-05-24

En härlig, snabbläst och inspirerande bok.

bettansboktips

2018-05-21

Underbar bok. Jag Är betagen.

Inspirerande, rolig och härlig!