Tigerkvinnan

Janouch, Katerina

| 2011

Det är höst på Lindängstorget. Cecilia Lunds familj har återupptagit rutinerna efter den stormiga sommaren. Cecilia återgår till barnmorskejobbet på förlossningsavdelningen och barnen till sina aktiviteter. Men relationen till John har blivit något ansträngd på grund av barnet de väntar och Cecilia börjar känna sig pressad från alla håll.Även i systrarna Susannas och Marias liv sker förändringar. Kärlekskriser och arbetslöshet, hur hanterar man livet när saker inte blir som man tänkt sig? Mitt i vardagen dimper ett anonymt paket ner i brevlådan hos Cecilia. Det är en bok med ett obehagligt budskap. Samtidigt får även Cecilias mor Christina ett kryptiskt brev till sin tidningsredaktion. Har dessa två händelser med varandra att göra och vem är det i så fall som hotar mor och dotter?Cecilia känner sig vartefter mer och mer orolig. Hon blir åter tvungen att ta kontakt med polismannen Per Nilsson....

Elna Mattila

2020-02-05

En av favoriterna i serien.

Sara AK

2016-03-24

Lika bra som tidigare böcker, älskar denna serie! Ser fram emot att läsa resten av delarna också!

Anneli Johansson

2015-07-02

En helt okej bok att läsa i hängmattan på sommaren. Spännande slut.

2015-07-01

Lika bra som de tidigare i serien.

Louise Olsson

2013-09-06

Lika bra som de andra i serien!

2013-05-29

Läsvärd men inte lika bra som Systerskap. Kändes från och till lite väl gnällig och naiv i tonen! Men ändå mysig för det mesta.

Charlie Cramer

2012-07-18

Lite besviken på den faktiskt. Bra men inte som de andra! Tar dock upp flera intressanta ämnen som hemmafödslar och könsstympning. Gripande delar.

Charlie Cramer

2012-07-18

Ulrika Andersson

2012-07-01

Underbar serie om barnmorskan Cecilia Lund och hennes familj och jobb! Måste bara läsas!

Maria Mobiny

2012-06-07

Lika bra som de tidigare böckerna om Cecilia.

Therese Simar

2011-12-23

Jag älskar dessa böcker! Välskrivna och spännande. Man kan känna karaktärerna som om de var på riktigt, saker är så givna i vardagen att man skrattar till ibland av igenkännande!!!

Maria Johnson

2011-11-30

Fjärde boken i serien om barnmorskan Cecilia håller samma kvalitet som de tidigare. Välskrivet och sammanhållet.

Eva Pettersson

2011-11-05

Katerina Janouchs böcker om barnmorskan Cecilia Lund är alltid spännande och snabblästa, även om händelserna i många fall känns lite osannolika.

Camilla Eriksson

2011-09-13

Som vanligt skriver Katarina bra. Del 4 om Barnmorskan Cecilla Lund.

Kristina Simar

2011-08-17

Den fjärde boken om Cecilia Lund Tigerkvinnan håller lika hög klass som de tre tidigare. I början av augusti de senaste åren har jag legat sömnlös i ett par nätter på grund av att Cecilia Lund kommit på besök i mitt sovrum. Jag kan omöjligt lägga boken ifrån mig, utan läser tills ögonen inte kan hålla sig uppe längre. Katerina Janouch berör verkligen i det hon skriver. Jag som fyrabarnsmamma känner igen mig i mycket av Cecilias vardag. De kaotiska morgnarna när tjejerna skulle iväg till förskola och skola. Att ofta känna sig tjatig och gnällig. Det märkliga var att jag också läste Det femte barnet i samband med min yngsta dotters födelse, men efteråt som tur var. Som alltid skriver Katerina Janouch på ett spännande och underhållande sätt. Alla hennes böcker är mycket välskrivna och igenkännande för oss kvinnor, och berättelsen är jämn och intressant hela vägen. Ingen av hennes böcker har någonsin gjort mig besviken. Jag vill bara läsa mer och mer av henne.

2011-08-17

Jag har läst alla böcker som Katerina Janouch har skrivit. Hon är en av mina absoluta svenska favoritförfattare. Hennes bästa böcker är, enligt mig, serien om barnmorskan Cecilia Lund.

”Tigerkvinnan” är den fjärde boken i serien.

Jag tycker att Katerina har gjort sig en egen liten genre med sin bokserie om Cecilia. Kan inte likna dom vid några andra böcker som jag har läst. Det är en blandning av relationer – både mellan gifta, syskon, barn, kollegor med flera, arbetsbeskrivning av barnmorskejobb, och ett spänningsmoment i varje bok.

Böckerna är mycket lättlästa, välskrivna, och engagerande. Det bästa i böckerna tycker jag är det som handlar om Cecilias jobb. Men också alla relationer, speciellt mellan vuxna syskon, och föräldrar och vuxna barn.

Den här fjärde boken var precis lika bra som dom tre tidigare. Om inte ännu lite bättre ändå. Jag längtar redan tills nästa bok kommer, fast jag precis har läst ut den här. Väldigt rörd och berörd blev jag också av boken. Det är inte ofta som jag brukar sitta med tårar i ögonen när jag läser.

Och jag kan verkligen rekommendera alla att läsa serien om barnmorskan Cecilia Lund. Men börja då med första boken, och läs dom i ordning.