Tierra Americana

Cummins, Jeanine

Flag from es

SELECCIONADO PARA OPRAH'S BOOK CLUB "Si lo que buscan es una mejor vida, b squenla en otra parte. Este camino solo es para personas que no tienen otra opci n, que dejan violencia y miseria detr s. El viaje se volver m s peligroso de ahora en adelante. Todo ir en contra de sus prop sitos y los boicotear ". Lydia Quixano P rez vive en Acapulco, M xico, donde lleva su librer a. Tiene un hijo, Luca, el amor de su vida, y un maravilloso esposo que es periodista. Y aunque la vida en Acapulco comienza a agrietarse debido a los c rteles de la droga, su vida es confortable. Un d a llega un hombre a la librer a y compra cuatro libros, entre los que se encuentran dos de las obras favoritas de Lydia, que piensa que nunca va a vender. Javier es erudito, encantador, aunque Lydia no lo sabe, es el jefe del nuevo c rtel que se ha apoderado de la ciudad. Cuando se publica el revelador art...

Malin Johansson

2023-05-10

Väldigt bra. Spännande men också mycket gripande. Kommer bära med mig boken länge.

Å

Åsa Klaesson

2023-02-28

Fantastisk!
Vill ha en fortsättning på boken och mer från författaren⭐️

Helena Rasmusson

2023-02-26

Wow! Vilken bok! Så spännande och gripande! Fantastiskt språk som man sugs in i! Denna bok kommer jag aldrig att glömma!

Kristina Carlsson

2023-01-18

459 sidors sträckläsning! Det gick inte att sluta läsa.

Hanna Andersson

2023-01-09

Bästa boken jag läst 2022, fick tvinga mig själv att inte snegla på nästa sida innan jag läst färdigt den innan för att den var så spännande

Bokdjungeln

2022-07-12

Satfläsk vad bra denna bok är! Jag har inte velat lägga den ifrån mig. Att författarinnan hoppar mellan personer tycker jag inte gör något för det är ändå så tydligt ur vems perspektiv det handlar om. Jag som bland annat studerat statsvetenskap en termin i Mexiko (och besökt många av platser som nämns) uppskattar verkligen de spanska orden som smyger sig in. Jag förstår dock att en som inte kan spanska kanske inte uppskattar det lika mycket.
Jag blev väldigt tagen av handlingen och ville stundvis gråta över hur en del faktiskt har det. Handlingen är så stark! Berättelsen förs framåt i ett bra tempo och fast att boken innehåller över 400 sidor så känns det inte och jag hade gärna läst mer.
Jag tycker verkligen att denna bok är läsvärd!

Anna Kreissl

2022-06-18

Gripande bladvändare

Maria B

2022-05-31

Gripande, sorglig skildring av flykten undan den organiserade brottsligheten i Mexico. Mycket läsvärd och viktig!

Maria B

2022-05-31

Mirja Hallgren

2022-03-19

Mycket läsvärd!

2022-03-02

Stark skildring av en mycket aktuell fråga. Spännande, upplysande och känslosam. Riktigt bra och välskriven.

Linnéa G

2022-02-22

Fruktansvärt bra bok. Så välskriven, så gripande, så hemsk, upplysande (trots att det är en roman) och viktig. Språket är fantastiskt målande. En fantastisk bok på alla fronter, läs den!

Jag har nu äntligen lyssnat på denna viktiga bok. En bok som ger en mer förståelse för en fasansfull situation för många människor.
~
Boken är stark, skrämmande, spännande, gripande och väldigt viktig.
~
Tidigare har jag haft en stark längtan efter att besöka Mexico efter att bara varit några mil ifrån gränsen. Efter att ha lyssnat på denna bok så är inte min längtan lika stark.
~
Den här boken tror jag hade gjort sig väldigt bra som film och då nått en större målgrupp.
~
Det är mycket spanska ord i boken som både gör den mer levande men kan även röra till det om man inte kan spanska.
~
Jag ångrar inte att jag lyssnade på boken. Den gav mig en tydligare bild fast den är fiktiv.
~
#amerikanskjord #jeaninecummins #stark #skrämmande #spännande #gripande #viktig #samhällsviktig #ljudbok #ljudbokstips #ljudboksrecension #bokrecension #boktips #recension #lästips #lyssnartips

Julia Ä

2021-12-30

31/12 2021

Emelie Vikström

2021-10-21

Rekommenderas om du söker en spännande bok!

Fantastisk och gripande skildring av en ofrivillig flykt. Huvudpersonerna är så bra skildrade att man tänker på dem långt efter att man läst ut boken.

Rosita Söderström

2021-09-18

Jag ska uppriktigt säg att jag tvekade till att välja den här boken. Förstått att den fått mycket kritik och det är inte precis en bok med underhållningslöften. Omslaget är dock tilltalande men det är innehållet där bakom som är det viktiga.

Det här är tydligen en fiktiv berättelse och så vill jag även förstå den men också ana ett visst verklighetsskildrande. Fruktansvärda händelser som sker och jag förfasas fler gånger än i starten. Skrämmande inblickar som gör att en fängslas att lyssna vidare. Hur ska det gå? Det är ett rappt och flera gånger skoningslöst tempo. Jag lyssnade dessutom på ganska hög hastighet.

Modern Lydia och hennes 8årige son Luca flyr från Acapulco i Mexico, efter att knarkkartellen Los Jardineros ledare hämnas på Lydias journalistman som publicerat ett avslöjande reportage. 16 familjemedlemmar mördas!

Vi följer Lydia och Luca på flykt norr ut till USA. De färdas bland emigranter uppepå tåg och stannar till på härbärgen längs vägen. Det är ett Mexico som trasats sönder av droghandel, korruption och kriminella nätverk. Thriller artad men som skrivet här ovan – Absolut ingen underhållning!!!!

Mitt i all förödelse – grymhet – skildras en fantastisk gemenskap som utvecklas och vilken generositet människor är kapabla till i utsatta situationer. Jag fängslades trots allt av Amerikansk jord.

Det här är en av de tolv nominerade böckerna till Årets Bok 2021. Min sjunde.

Viola Ericson

2021-04-20

En riktig ögonöppnare!

2021-03-09

Fantastisk!

Dios mío vilken bok! It had me at hello så att säga. Berättelsen utspelar sig i Mexico. 16 personer mördas under en släktträff. Bara Lydia och hennes åttaårige son överlever. De flyr ifrån maffian (kartellen) och vi får följa hur de går från medelklassfamilj i Acapulco till migranter från en minut till en annan. Boken tar upp El tren de la muerte (La bestia/The beast): Ett godståg som åker genom Mexico till USA där migranter åker på taket och många dör, skadas allvarligt, blir kidnappade eller försvinner. Boken har fått viss kritik, men jag tycker att den ger mer än den tar. Den får fram budskapet att alla kan behöva fly och hur det är att vara migrant i Mexico - om än säkert lite snällare än verkligheten. Jag tänker dock lite på originaltiteln: American dirt. Den titeln är mycket djupare och bättre än Amerikansk jord, eller tänker jag fel? Det kan även vara en fördel att kunna spanska eftersom boken kryllar av mexikanska uttryck och meningar. För min del tillför det bara boken mer djup, men så kan jag också spanska. Det går dock bra att läsa den även utan spanskkunskaper. Jag har förövrigt varit i Mexico EN dag. Vi bilade genom Kalifornien när vårt äldsta barn bara var 10 månader. In genom Tijuana, vidare genom Rosarito där vi åt tacos vid stranden och jag drack en margarita till tonerna av ett mariachiband (fick be dem spä ut margaritan tre gånger dock 🍹) och ut i Tecate. Längs vägen brann det små eldar på oräkneliga ställen, det var fattigdom och hetta. Så här i efterhand vet jag inte ens hur vi vågade åka där med en bebis, men jag antar att vi på den tiden fortfarande hade kvar lite för mycket äventyr i oss. Tillbaka till boken: Jag älskade den så mycket. Den kommer med all säkerhet höra till en av årets bästa. Har du inte läst så rekommenderar jag dig att göra det på momangen!

Henrik Johansson

2021-02-18

Gripande om flykt, om att nå säkerheten. Utifrån den amerikanska politiska debatten men ändå bra.

2021-02-15

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Det här är en otroligt bra bok. Helt klart en sån bok som jag kommer att minnas länge, länge. Den är väldigt stark och stundtals jobbig att läsa. Jag levde mig verkligen in i berättelsen och fångades mycket av karaktärerna. Gillar också när böcker får mig att googla, och det gjorde jag flera gånger under tiden som jag läste den här boken. Boken är mycket välskriven men den är även väldigt lättläst. Den är hemsk, gripande, ruskig, berörande, spännande, rörande, sorglig, och känns mycket verklighetstrogen. Och det är verkligen en sån bok som jag tycker att alla ska läsa. Rekommenderas varmt.

Eva Pettersson

2021-02-07

Wow, jag är helt golvad av denna bok! Stundtals oerhört hemska händelser som beskrivs, men en så vackert skriven bok, som får mig att skratta, gråta och allting däremellan. Spännande från första till sista sidan. Det var länge sedan jag läste en bok som på detta sätt fick mig att glömma tid och rum runtomkring mig!

🌹En riktigt gripande, spännande nagelbitare med många läskiga scener i sig.
💜💜💜💜 av 5st🌹

Storslagen, spännande och skakande!

Paula Merio

2021-01-06

Fängslande och välskriven, en njutning att läsa

Anki Olsson Flodin

2021-01-03

Berättelsen höll mig i ett fast grepp från första sidan, sträckläste. Sorgligt spännande bok. Läs den!