Tidsmaskinen

WELLS, H G

| 2017

Det här var inte vad han hade väntat sig. Uppfinnaren från London har anlänt till en avlägsen framtid. Omedelbart blir hans tidsmaskin stulen. Strandad i en värld fylld av mirakel och förfall söker han efter en väg hem och finner en dold ondska. Tidsmaskinen gavs ut första gången 1895 och är en av de största science fiction-klassikerna. Här ryms både ett vilt äventyr och en skarpsinnig reflektion över människans hjärta och drivkraft.

4A, Almunge skola

2021-12-14

Jag tycker att den var ganska bra.

Louise Källström

2020-05-08

Fascinerande historia, men de vetenskapliga resonemangen var en aning sega i min smak. Den nya översättningen kan på sina ställen vara litet väl modern, till exempel använde man inte uttryck som "den är okej" vid slutet av 1800-talet.

Hanna Melin

2018-07-25

Intressant berättelse, bra början och klassisk tidsreseskildrande ur teoretiskt perspektiv. Fint skildrat om världen och de små filurerna år 800 000 ish. Lite långdragen upplösning med tidsmaskinens förehavanden och sen ganska abrupt slut. Inte så mycket sci fi som andra påstår.

2017-08-05

På 80-talet hade jag en science fiction-period (det har jag egentligen hela tiden, men just då var den mer än vanligt) då jag slukade allt jag hittade. H.G. Wells var en av de författare som kom i min väg. Därför blev jag extra glad när hans Tidsmaskinen överraskande dök upp här, i en nyöversättning av Oskar Källner. Läs mer på min blogg

Åsa Carlsson

2017-01-04

Tidsmaskinen kan jag nog tycka passar både gammal och ung, säkert även med fördel för yngre generationer i och med denna nyöversatta utgåva. Lättillgängligt och smidigt språk gör den till en fröjd att läsa, inte alltid fallet då det gäller så här gamla klassiker. Så naturligtvis får man inte missa denna SF-pärla som förutom utmärkt äventyr och spänning dessutom inbjuder till eftertanke, både för den tid vi lever i nu och den tid som var då boken skrevs i slutet av 1800-talet... och såklart även den tid som hör till mänsklighetens framtida öde. Läs vidare rec. bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/01/tidsmaskinen-av-h-g-wells.html