Tidsmaskinen

WELLS, H G

Det hr var inte vad han hade vntat sig. Uppfinnaren frn London har anlnt till en avlgsen framtid. Omedelbart blir hans tidsmaskin stulen. Strandad i en vrld fylld av mirakel och frfall sker han efter en vg hem och finner en dold ondska. Tidsmaskinen gavs ut frsta gngen 1895 och r en av de strsta science fiction-klassikerna. Hr ryms bde ett vilt ventyr och en skarpsinnig reflektion ver mnniskans hjrta och drivkraft.

4A, Almunge skola

2021-12-14

Jag tycker att den var ganska bra.

Louise Kllstrm

2020-05-08

Fascinerande historia, men de vetenskapliga resonemangen var en aning sega i min smak. Den nya versttningen kan p sina stllen vara litet vl modern, till exempel anvnde man inte uttryck som "den r okej" vid slutet av 1800-talet.

Hanna Melin

2018-07-25

Intressant berttelse, bra brjan och klassisk tidsreseskildrande ur teoretiskt perspektiv. Fint skildrat om vrlden och de sm filurerna r 800 000 ish. Lite lngdragen upplsning med tidsmaskinens frehavanden och sen ganska abrupt slut. Inte s mycket sci fi som andra pstr.

2017-08-05

P 80-talet hade jag en science fiction-period (det har jag egentligen hela tiden, men just d var den mer n vanligt) d jag slukade allt jag hittade. H.G. Wells var en av de frfattare som kom i min vg. Drfr blev jag extra glad nr hans Tidsmaskinen verraskande dk upp hr, i en nyversttning av Oskar Kllner. Ls mer p min blogg

sa Carlsson

2017-01-04

Tidsmaskinen kan jag nog tycka passar bde gammal och ung, skert ven med frdel fr yngre generationer i och med denna nyversatta utgva. Lttillgngligt och smidigt sprk gr den till en frjd att lsa, inte alltid fallet d det gller s hr gamla klassiker. S naturligtvis fr man inte missa denna SF-prla som frutom utmrkt ventyr och spnning dessutom inbjuder till eftertanke, bde fr den tid vi lever i nu och den tid som var d boken skrevs i slutet av 1800-talet... och sklart ven den tid som hr till mnsklighetens framtida de. Ls vidare rec. bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/01/tidsmaskinen-av-h-g-wells.html