Tid för Odd

Koontz, Dean

| 2009

Mystiska händelser i den lilla staden Magic Beach i Kalifornien har fått Odd att bege sig till västkusten. Men är det ett meddelande från andra sidan eller ett förtvivlat rop på hjälp? Odd Thomas vet mer om universums mysterium än någon annan. Han kan se de döda och han har lärt sig att ingenting sker av en slump - även i kaoset finns det ordning, mål och mening. I sitt hem i öknen lyck­ades Odd en gång finna lugn och ro men han förlora­de allt igen. Ensam och rädd befinner han sig nu i en stad vars namn tycks vilja säga honom något. Med­an han försöker ta reda på vad som lockat dit honom tar han jobb som kock och assistent åt en excentrisk 90-årig före detta filmstjärna som bär på lika många rädslor som minnen från Hollywoods glansdagar. Men ingenting är vad det verkar vara. De onda kraf­ter Odd möter kommer från fler än ett håll och det nattsvarta mörkret tänker inte övergå till gryning...

Bästa Odd-boken sen den första, men ändå inte på långa vägar i samma liga som den. Vår hjälte (Oddie <3) är fantastisk, hans språk och tankesätt är underbart as usual. Tyvärr är det mer handlingen det faller på. Det är lite väl överspelat. Om jag fick bestämma så skulle jag vilja ha tillbaka Odd i Pico Mundo, med mordutredningar tillsammans med polisen där och eftermiddagar hos Ozzy.

janne lindh

2016-09-26

Koontz har ett härligt språk, men jag tycker inte att själva historien imponerar lika mycket.

D

Daniel Majling

2011-10-17

Väldigt mycket som "bara händer", boken försöker förklara detta men i slutändan blir det jävligt tråkigt att läsa. Humorn var det enda som gjorde att jag orkade läsa klart den.