Tähtipöly

Wilderäng, Lars

Flag from fi

Sivilisaatio, joka on rakennettu hitaasti kymmenen vuotta Sammutuksen jälkeen, sinnittelee henkitoreissaan. Sotilailla ei ole ollut mitään mahdollisuutta vastustajan teknologista ylivaltaa vastaan. Luodit eivät ole suojanneet aseilta, jotka ovat olleet vähällä tuhota heidät kaikki. Muutama harva selviytyjä on kokoontunut Carlstenin linnoitukseen. He ovat loukussa kuin rotat, vihamielisen piirityksen keskellä. Täytyy olla keino pysäyttää vihollinen - heidän on yritettävä, vaikka se jäisi heidän viimeiseksi teokseen. Mutta miten paeta piirityksestä? Onko jossain vielä muita selviytyjiä? Ja onko maailmasta edes mitään jäljellä, pelastettavissa? Ihmiset käyvät viimeiseen hyökkäykseen, mutta ylivoimainen vihollinen on varustautunut heidän pahimmilla painajaisillaan. Lars Wilderäng on kirjoittanut aiemmin nopeatempoisia trillereitä, mutta Tähtitrilogian myötä hänen suosionsa räjähti. Hän kirjoittaa...

2021-01-10

Stjärndamm är den tredje och sista delen i den här serien och det har tagit emot lite att läsa den. Min besvikelse blev stor när hela historien gjorde en rejäl sväng mot en väg som jag inte alls gillade. Eftersom jag är en väldigt envis person (och nyfiken) så kunde jag ändå inte låta själva upplösningen stå oläst och för evigt leva i okunskap om hur allt slutade. Det här är på riktigt en serie där jag aldrig varit helt säker på om mänskligheten faktiskt skulle överleva eller utplånas helt och hållet.

Den här boken börjar precis där den förra slutade, nästan som att det var samma bok. Trots att det bara är runt tre månader sedan jag läste Stjärnfall så kom jag inte ihåg detaljer. I alla fall inte från start. Det finns inga resuméer av vad som hänt, men efter ett tag så kommer lite tillbaka till mig. Det är inte bara händelsetråden som fortsätter, utan även alla dessa ingående beskrivningar av vapen, försvarsbyggnader/-teknik och strider. Jag är så sjukt less på det, jag tycker det är vansinnigt tråkigt. Och ointressant. Men utan att jag egentligen märker det så förändras något.

Stjärndamm är betydligt bättre än förra boken, men inte lika bra som den första. Slutet på alltihop känner jag mig lite kluven till. Jag gillar nog inte den vändningen. Epilogen som kommer är jag helt säker på att jag inte tycker om.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/01/stjarndamm-av-lars-wilderang.html

2019-07-11

Bra avslut på serien, men tyvärr tyckte jag att den var sämre än de tidigare delarna.

Bjarne Johansson

Gunilla Jönsson

2017-08-05

Jag gillade verkligen slutet

2017-07-22

Tappar av från de andra, och tycker fortfarande att det känns lite för militärromantiskt för min smak. En del intressanta delar men för det mesta är det svag läsning.

Johan Pihel

2017-06-29

En bra sommarläsning, karaktärernas sinneliv är något mer utvecklat och det lyfter läsningen. Jag är osäker på vad jag tycker om inblickarna i antagonisternas mindset, å ena sidan är det bra, det ger djup, men å andra sidan gör de små hintar som ges att jag vill ha mer bakgrund.

Christer Ekelund

2016-12-15

Alla tre böckerna är väldigt bra. Kul att läsa denna genre där historien utspelar sig på Västkusten.

Ola Janåker

2016-09-26

Svagaste delen.

Åsa Carlsson

2016-08-25

Lika bra som föregående böcker i trilogin. Fulladdad med spännande action-avsnitt. Men slutet (efter epilogen) upplevdes otroligt komprimerat, alltför mycket på för få sidor. Läs mer: http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/08/stjarndamm-av-lars-wilderang.html

Thomas Lövdal

2016-08-21

Alltså..jag har älskat Wilderängs alla böcker..och läst ut dem på max en vecka, hans första bok lästa jag på 2 dagar för den var så bra. Men denna fick jag kämpa mig igenom trots att jag accepterat grundstoryn så är jag klar först nu..bitvis grymt bra..men inte på totalen.. Jag rekommenderar starkt att alla ska läsa första boken - Stjärnklart men sen kanske stanna..förstår dock att man vill läsa mer, jag längtade till bägge släppen! Tyvärr märks det att han påbörjat research för ny serie, känns som han bara vill avsluta och börja med nått nytt..