Three Sisters

Morris, Heather

| 2021

This program includes exclusive archival audio. From Heather Morris, the New York Times bestselling author of the multi-million copy bestseller The Tattooist of Auschwitz and Cilka's Journey: a story of family, courage, and resilience, inspired by a true story. Against all odds, three Slovakian sisters have survived years of imprisonment in the most notorious death camp in Nazi Germany: Auschwitz. Livia, Magda, and Cibi have clung together, nearly died from starvation and overwork, and the brutal whims of the guards in this place of horror. But now, the allies are closing in and the sisters have one last hurdle to face: the death march from Auschwitz, as the Nazis try to erase any evidence of the prisoners held there. Due to a last minute stroke of luck, the three of them are able to escape formation and hide in the woods for days before being rescued. And this...

Fasansfull, gripande och hoppfull.

Cibi, Magda och Livia avger som barn ett löfte till sin far. De ska alltid hålla ihop och ta hand om varandra. Men så växer de upp och plötsligt börjar världen att förändras runt omkring dem. Hotet om kriget och straffarbete i Tyskland härjar och vänner blir till fiender. Magda läggs in på sjukhus för att hon ska undslippa att skickas till straffarbetet. Man tror att Livia är för ung för att tas ifrån familjen och Cibi är inte hemma. Men de har fel. Livia beordras inställa sig för att åka till Tyskland och Cibi följer med henne. De hamnar i Auschwitz. Magda är hemma med mamma och morfar och de undslipper länge, men skickas till slut också mot lägren. Kan de hitta varandra? Och kan de överleva?

Det finns böcker som man läser för att må bra, böcker man läser för att de är spännande och böcker som man läser för att lära sig av och förfäras av historien. Tre systrar är definitivt i den sista kategorin men såklart finns också delar av de andra två i den. Det är förskräckligt att tänka att det är en historia som är så nära sanningen skönlitteratur kan komma och att Cibi, Magda och Livia verkligen var tvungna att uppleva den hemska svarta plump i mänsklighetens historia som också kallas för förintelsen. Ännu jobbigare blir det när man också då tänker på vart världen verkar vara på väg idag. Det här är en bok som behövs, och hela trilogin borde vara ett måste att läsa för varenda förbaskade människa. Så kanske en bättre värld skulle kunna födas.

Persongalleriet är visserligen stort, men allt fokuserar på de tre systrarna och alla andra blir lite mer bakgrundsfigurer. Många otrevliga bakgrundsfigurer som har sina roller och platser i historien, men ändå hjälper de till att förstärka och föra berättelsen framåt. Jag tycker om hur de tre systrarna porträtteras och hur Morris inte räds att berätta om det som är obehagligt och otrevligt. Det är väldigt målande beskrivet och jag tycker om att det följer systrarna från barndom till krigsåren och upplevelserna men också berättar om vad som händer därefter. Fotografierna i bokens mitt gör också att allting känns mycket mer levande och blir ett riktigt slag i magen om man skulle ha råka glömma bort för en stund att det faktiskt är riktiga liv man läser om. Jag tycker också om att personer från tidigare böcker vävs in för det visar ju också på att trots det stora dödsantalet, träffade fångar varandra.

Cibi, Magda och Livi har ”tur”. De lyckas få så pass bra positioner inom lägret att de inte behöver göra de allra mest jobbiga och utsatta arbetena, men med det kommer också skulden efteråt. Skulden för att ha överlevt medan andra dog. Att den finns med tror jag också är väldigt viktigt, för det är något som inte tänks på lika ofta, hur det känns efteråt. Det är inte bara upplevelsen i sig som kommer att sitta i så länge man lever, utan också skulden för att du finns kvar.

Språket är indragande och Ylva Mörks översättning är väldigt bra.

Fängslande och välskriven!
Jag är stum, vet inte vad jag ska säga. "Tre systrar" golvade mig känslomässigt. Jag har varit förtvivlad, frustrerad, arg och ledsen. Men jag har även varit glad, fnissig och hoppfull. Och jag har gråtit, både av glädje och av sorg.

Detta är Heather Morris tredje bok om människor som varit i Auschwitz-Birkenau. Och liksom de två tidigare böckerna bygger den på verkliga upplevelser och fakta, i de fall de gått att få fram. Jag har läst alla tre på rad och måste säg att Morris verkligen har utvecklat sitt skrivande. Karaktärsgestaltningarna är mycket bra och lagom inträngande. Sen uppskattar jag även att det inte bara är fokus på allt elände som hände, utan att man även får vara med under de fina stunderna.

Som barn ger Cibi, Magda och Livia ett löfte till sin far - att de ska hålla ihop oavsett vad som händer. 1942 skickas två av systrarna till Auschwitz efter en tid kommer även den tredje systern till Auschwitz. När de nu återförenats i lägret avger de ett nytt löfte - de ska överleva detta tillsammans.

Denna bok är baserad på en sann berättelse. Boken är otrolig välskriven med miljöbeskrivningar som gör att att jag som läsare kan se bilder, känna känslor och förnimma dofter som jag egentligen inte ens kan förställa mig, jag får kalla kårar längs hela ryggraden, jag mår illa och hjärtat slits itu av de olika människoöden som kriget förde med sig - det känns personligt, starkt och berörande. Man får följa systrarna en tid innan fångenskap, tiden i Auschwitz och även tiden efter och personligen tyckte jag bäst om de två första delarna, även om tiden efter var intressant men tycker att den kunde kortats ner något.
Detta är en gripande läsning om överlevnad, mod, sjukdom, svält, mörker, tortyr men även ljusa inslag av hopp, kärlek, empati, systerskap och gnistan av att överleva. Jag rekommenderar även de två tidigare böckerna Tatueraren i Auschwitz & Cilkas resa.

Idas Recensioner

2021-12-16

Vilken gripande resa Tre systrar berättar. Jag blev berörd på djupet av bokens karaktärer och handling, och jag hade svårt att släppa den de första dagarna efter jag läste ut den. Det är en bok om överlevnad, mod, kärlek, hat och tre systrars hemska kamp för deras liv.

Trots bokens 400 sidor är den snabbläst och omöjligt att lägga ifrån sig. Cibi, Magda och Livia är gestaltade på ett fint sätt och jag kunde se deras kamp och styrka framför mig. Under hela berättelsens gång blev jag oerhört berörd av alla hjärtskärande moment, ibland så starkt att jag var tvungen att lägga ifrån mig boken och andas ett par minuter.

Heather Morris har beskrivit systrarnas berättelser och deras överlevnad på ett genuint och välskrivet sätt vilket fångar läsarens intresse och skapar känslor; jag fick rysningar, tårar i ögonen och kände mig arg och ledsen under hela bokens gång. Jag blev speciellt tårögd vid bokens slut, för där får man läsa om systrarnas familj och hur deras liv så ut efter förintelsen – vilket gav mig en känsla av hopp och gemenskap.

Tre systrar är en bok som måste läsas. Det är en välskriven, känslosam och upprivande roman som gång på gång berör och gestaltar vikten av att komma ihåg förintelsen och dess offer. Heather Morris har skrivit en läsvärd roman som jag inte kommer glömma i första taget. Starkt tips till er alla!

idasrecensioner.se

Jag älskade ”Cilkas resa” av @heathermorrisauthor , så att läsa ”Tre systrar” som nyss kom ut av samma författare var givet. Och så fort jag hade läst ut den satt jag och grät en stund. Det här är en sann berättelse om tre systrar som överlevde Auschwitz och dödsmarschen, om hur de förlorade människor de älskade, om vidriga händelser, tortyr, svält, mord och plågor. Men också om hur de höll ihop och efter kriget flyttade till Israel och bildade familjer. Deras seger. Precis som ”Cilkas resa” är boken, temat till trots, en bladvändare som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Jag har fortfarande inte läst första boken, ”Tatueraren i Auschwitz” (bästsäljare), men den ligger på min TBR-list.