This Charming Man

Keyes, Marian

| 2008

Stylist Lola has every reason to be interested in who Paddy's marrying - because although she's his girlfriend, she definitely isn't the bride-to-be. Heartbroken, she flees the city for a cottage by the sea. But will Lola's retreat prove as idyllic as she hopes? ... Not if journalist Grace has anything to do with it. She wants the inside story on the de Courcy engagement and thinks Lola holds the key to it. Grace knew Paddy a long time ago. But why can't she forget him? Grace's sister, Marnie, might have the answer but she also has issues with the past. Her loving husband and beautiful daughters are wonderful, but they can't take away memories of her first love: a certain Paddy de Courcy. What will it take for Marnie to be able to move on? And what of the soon-to-be Mrs de Courcy... Alicia will do anything for her fiancé and is determined to be the perfect politician's wife....

Ellinor Sonesson

2023-11-02

Bra bok! Älskar Marian Keyes och detta är en av hennes bästa böcker.

Elisabeth Svensson

2022-05-14

Lite långdragen här och där men helt klart läsvärd

🤎🤔 Denna bok började bra men den var bitvis Tråkig & den fångade inte mig
Jag tyckte att det mesta handlade om en av Karaktärernas övervikt🤔
Såå Nää tyvärr
För mig så föll denna
Långtradare pladask rakt ner i vattenpölen💧
Jag ger den
💜💜 av 5st💧🤎

Bokslott

2016-06-24

En av Keyes mörkare och mognare böcker. Lite väl lång kanske

Jessica Appelqvist

2014-05-06

Handlingen i boken är bra och underhållande men jag retar mig på hennes ofullständiga meningar. Det känns som om hon skriver "hackigt", som om ord saknas här och där.

Izabela Horn

2014-04-04

En förtjusande man hade jag lite svårt att komma in i, men jag är glad att jag kämpade mig genom de första 100 sidor. En förtjusande man är en typisk Keyes bok fast hon skriver om allvarliga ämnen i fetta fallet kvinnomisshandel och alkoholism så lyckas hon ändå få in mycket humor utan att tappa allvaret .

Efter att boktipset hängt sig otaliga gånger tror jag äntligen att jag kan skicka iväg en kommentar till den här boken genom etern. En förtjusande man påminner faktiskt i mångt och mycket om Keyes tidigare bok (tillika en av mina favoritböcker någonsin) - En oväntad semester. Med det undantaget att fokus i den här boken inte kretsar kring missbruk eller alkoholism som så, utan istället runt kvinnomisshandel och vilka spår en våldsutövare kan sätta i sina offer.Keyes lyckas väldigt bra beskriva kvinnornas ångest, deras självanklagelser och rädsla för det de har gått igenom. Jag som läsare förstår hur de gång på gång försvarar den som utsatt dem för brutala våldtäkter, fimpat cigaretter i deras händer och brutit deras ben - just för att Keyes är en mästare på att bygga upp personporträtt. Trots genren och fördomar man kan ha kring den drar sig inte Marian Keyes från att förklara. Det är feministiska aspekter, kritik mot en politik som inte håller, fokusering på de oändliga orättvisorna i dagens samhälle och samtidigt underhållande. Rasism, sexism, kvinnodiskriminering och HBTQ-fobi förekommer alla utan att det blir för mastigt. Och sist men inte minst så är ju kärleksscenerna och allt bubbligt mysigt hångel och delarna när det är BRA helt underbara.

Maria Humlebo

2013-11-27

Riktigt seg i början, men den blir bättre mot slutet. Inget jag rekommenderar att läsa.

Teresia Kjellgren

2013-08-21

Jag älskar alla hennes böcker. Den här är inget undantag.

Malin H

2013-07-22

Spännande, rolig, berörande, viktigt ämne (mäns våld mot kvinnor)... Men för lång! För många karaktärer!

Irene Malmeling

2012-12-13

Alltid underhållande. Inläsning av Rachel Molin som vanligt-hon ÄR Keyes för mig, har lyssnat på de flesta nu. Denna gång med stråk av allvar

M W

2012-12-12

Inte kryes bästa

Linda F

2012-10-11

Otrolig seg början!!!
De fyra huvudpersonerna var till en början överdrivet barnsliga, även för att ingå i chicklit.
Allt var bara ett barnsligt svammel. Jag tyckte t.ex. att Lola, en av huvudpersonerna mest var pinsam när hennes pojkvän gjorde slut.

Men när man sedan hade läst ca. 350 sidor och var beredd att lägga ifrån sig boken oläst (något som jag aldrig brukar göra, hur dålig en bok än är). Då tog boken en positiv vändning. Eller positiv kanske är fel utryckt... Historien fick iallafall en helt annan innebörd när man förstod hur dessa fyra huvudpersoners öden hörde samman. Detta gjorde att man bara ville läsa vidare.

Denna boken blev tillslut ganska bra och är värd att läsa (om man först står ut att läsa 350 sidor av svammel)!

En alldeles för lång bok, över 800 sidor, som kunde ha komprimerats en hel del. Vissa avsnitt som tex de om alkoholism och kvinnomisshandel var mycket gripande och bra, men tyvärr var det för mycket "kringsnack" för att mitt intresse skulle hållas på topp.

Emma

2012-05-22

Kunde definitivt ha komprimerats lite... Den blev alldeles för lång och seg emellanåt. Sedan gillar jag hur hon skriver underhållning om tunga ämnen. Det är lite jobbigt när handlingen hoppar mellan de olika personerna men när man väl kom in i den så grep den tag. Emellanåt tycker jag att den är jättebra men sedan känns den nästan lite löjlig (t ex när tjejerna ska konfrontera De Courcy) och då inte särskilt realistisk. Tycker att relationen mellan Grace och Marnie är intressantast. Inslaget om transorna, den lilla stugan och hur Lola gör sig hemmastadd i byn är dessutom väldigt skojigt. Lite trivsam läsning var det i alla fall.

Malin Nylander

2012-04-30

Kunde inte lägga den ifrån mig och vilka vändningar den tog. SÅÅÅ BRA BOK!!! Väldigt berörande och skickligt skriven, liksom hennes tidigare böcker. Aldrig besviken.

Sara Sunnefeldt

2012-01-19

Marian Keyes for president! Slukar allt hon skriver, så finurligt och roligt men alltid med en djupare berättelse bakom.

Sofies bokblogg

2011-07-26

24 veckor. Så lång tid tog det för mig att läsa den här boken. Då läste jag förstås andra böcker emellan, för de 350 första sidorna är så sega och svåra att ta sig igenom att det var ganska lätt att lägga denna åt sidan. När jag tagit mig igenom halv boken vände det dock. Författaren lämnar det ytliga modesnacket och berättar en historia som är väldigt djup för att vara i en chick-litbok. Det gillar jag! Trots att den var alldeles för lång är jag glad att jag läste den, för vissa delar kommer sätta sina spår.

Karin D

2011-07-05

Efter 400 tröga sidor blir boken riktigt bra. Synd att hon inte kunde ha reducerat med sisådär 300 sidor.

Sofie Petersson

2011-05-27

Marian Keyes är i mina ögon drottningen av chicklit, en del av hennes romaner är som rödvin, starkt beroendeframkallande och bubblar av humor och människoöden. Med En förtjusande man försöker hon sig på att bli lite allvarligare, lite mer gåtfullare men samtidigt är de underhållande inslagen närvarande, och man läser av bara farten! Visst, det blir lite för sockersött mot slutet och ibland blir det stundtals lite väl överdrivet, men det är okej. Marian Keyes kommer undan med det mesta. Chicklitabstinens? Då är det här rätt bok för dig! Och låt dig inte avskräckas av tegelstensformatet, sjuhundra sidor försvinner iväg fortfarare än du tror...

2011-04-27

Jag gillade verkligen den här boken, men den var lite för lång och kunde nog lätt ha kortats med ett par hundra sidor. Karaktärerna är i sanning underbara, här finns alla sorter och på de drygt 700 sidorna lär man känna alla sidor av dem. Ämnet, eller kanske snarare ämnena, är ju inte direkt upplyftande, men på något sätt blir det aldrig deprimerande på riktigt. Kesey har klarat den balansgången perfekt. Och slutet gillar jag skarpt.

Anna Lindström

2011-04-27

3:e boken jag läser av Marian Keyes men nu får det nog vara bra. Måste erkänna att jag ändå blev lite charmad. Var på väg att ge upp redan efter 19 sidor då Prada, Mulberry, utsida utsida utsida,hetsätning och bröstförstoring redan hunnit nämnas och sådant är jag inte intresserad av, men den blev bättre.

Birgitta Spele

2011-02-10

Härligt tjock semesterlektyr. Rolig humor!

2010-12-29

Nej, nu ger jag upp! Jag kommer inte att komma igenom den här. Emellanåt är den bra, men sedan kommer långa partier som är så pratiga utan att något händer.

Jenny Andersson

2010-11-14

I vanliga fall älskar jag Marian Keyes romaner. Men denna gången var den på tok för lång (över 700 sidor). Och det tog långt över 400 sidor innan den blev intressant. Men slutet var i vilket fall bra:)

O

Olivia Hagnell

2010-11-04

Den är svår att komma in i, men efter halva boken blev det sträckläsning! Väldigt bra!

Sandra Svensson

2010-10-31

aaahh så braaa. hade lite svårt att komma in i den i början men den växte hela tiden.. o slutet såååå braaaa! blir bara mer o mer imponerad av författarens sätt att skriva både humoristiskt och allvarligt..

Charlotta Rylander

2010-08-16

riktigt bra - en av hennes bättre. en stark trea. Gillar att de olika personerna har olika röster

Karin Löfstrand

2010-08-09

Semestern 10: Gillar man Keyes så blir man inte besviken över denna berättelse av hög klass på klassiskt Keyes-sätt. Häri berörs både kvinnomisshandel och alkoholism. Mycket bra strandlitteratur!

Sara Eriksson

2010-08-03

Underbar bok, med en sån spännande upplösning där man verkligen börjar lägga ihop ett och två. Lite trög att komma in i, men verkligen omöjligt att lägga ifrån sig mot slutet. Loved, loved, loooved it!

Anette B

2010-07-26

NÄr en bok på dryga 700 sidor blir bra först efter 400 så blir betyget inte så högt. Undrar varför jag fortsatte läsa öht. Jaja, de sista 334 sidorna var iallafall bra.

Elisabeth E

2010-07-10

Viktiga teman men svår att komma in i. De sista tvåhundra sidorna var bäst.

2010-06-30

Jag har läst alla Marian Keyes böcker hittills, utom hennes allra senaste, "Oväntat besök på Star Street", som står i hyllan på väntan att läsas. Den senaste som jag läste, före "En förtjusande man", var "Är det någon där?".

Jag tycker mycket om alla Marian Keyes böcker. Böckerna är lättlästa och underhållande. Hon har en härlig humor i dom. Och starka kvinnoporträtt. Mycket allvar i dom är det också.

Den här boken var inget undantag. Chick lit blandat med alkoholism. Humor blandat med kvinnomisshandel. Ja, allt i en enda bra röra. Tyckte också om att följa dom olika kvinnorna i egna kapitel.

Den enda nackdelen med den här boken, som också drar ner betyget från 4 till 3,5, det är att den var lite för tjock. 737 sidor hade nog kunnat redigerats ner lite grann. Och 1,2 kilo bok är jobbigt att handskas med. Den blev lite långdragen ibland, men aldrig tråkig.

Pernilla Andersson

2010-06-26

Typisk Keyes men alldeles för lång vilket drar ner betyget.

Helena S

2010-03-30

Mer än bara underhållning för stunden. Chic-lit med tanke.

Tina Svensson

2010-03-24

Keyes har alltid varit en av mina favoritförfattare, men denna historia kommer inte ens i närheten av hennes tidigare böcker. En förtjusande man är tung att läsa, hackig, jobbig och jag skrattar inte en enda gång. Marian Keyes kan så mycket bätte, undvik denna bok och ta någon av hennes andra böcker istället!
För fler recensioner av böcker som jag läser, se min blogg:

Maria Nordström

2010-02-09

Antagligen Keyes bästa. Tar upp allvarliga ämnen som kvinnomisshandel och alkoholmissbruk samtidigt som den innehåller lättsamheter.

Maria Klamas

2009-10-02

Jodå jag gillar Keyes böcker oerhört mycket , och jag gillar långa böcker, det gör jag... men denna är för lång och jag kommer inte riktigt in i den me alla personer som gestaltas o sen ska knytas samman... visst jag fattar varthän det barkar i storyn, och att han är en riktig gris den där politikern... men jag vill trollbindas ändå, även om jag vet hur det kommer sluta och det lyckas inte riktigt denna gång...

Gunilla Jönsson

2009-07-20

Bästa boken på länge av M Keyes

Bellan

2009-07-06

Började lite segt men tog sig mot slutet då mer saker kom fram och boken blev förstålig.

Första Marian Keyes jag läste. Över förväntan, hade väntat mig en bra chicklit, men denna bok har en allvarlig ton, som kom som en (positiv) överraskning

Elin Pålsson

2009-06-17

Underbar bok, lite seg i början bara, i övrigt en klar femma! Intressant språk och som alltid en bra bakomliggande story som är intressant och viktig att diskutera!

Maria Larsson

2009-06-15

Lite orättvist är chiclit-genren inom litteraturen väldigt bespottad och förlöjligad. Men just när det gäller Marian Keyes får man ställa sig utanför denna diskussion. Hon har i sina böcker lyckats ta upp allvarliga ämnen som alkoholism och kvinnomisshandel på ett sådant sätt att det är uthärdigt att läsa om. Ett kriterie för en chiclit-roman är att den slutar lyckligt. Och vägen dit beskriver Keyes ständigt på ett humoristiskt sätt.

Just denna bok - "En förtjusande man" - är kanske inte hennes bästa. Dessutom så är den alldeles för lång. 737 sidor skulle kunna ha blivit hälften. Dock blir man aldrig uttråkad av bristen på redigering - Keyes har en förmåga att trollbinda sina läsare. Och hon ger oss det vi förväntar oss. Humoristisk dialog, hinder på vägen och ett lyckligt slut.

Perfekt bok att läsa under stundande lågkonjunktur. Den inger hopp och glädje!

Maria Larsson

2009-06-15

Betyget skulle bli högre om den kortades av till hälften. Men den är helt klart värd att läsas!