Thirteen Hours

Meyer, Deon

| 2010

The finest novel yet from the undisputed king of South African crime writing.

2022-03-15

Betyg 3,5

Izabela Horn

2019-06-27

Tretton Timmar är andra boken i serien Bennie Griessel den vita kriminalkomisarie som kämpar med alkoholproblem och har sepererat från sin fru. Boken har ett högt tempo, allt utspelar sig under tretton timmar, den är spännande och går fort att läsa. Jag gillar serien för att den utspelar sig i sydafrika, att få inblick i hur det går till där, vilka svårigheter finns i landet och hur det påverkar människorna. Hade önskat mig mer av dessa beskrivningar , men annars är det en riktigt bra kriminalserie

Handling & Tema : 3/5

Jenny Olsson

2017-06-19

2016-01-15

Rafflande action!
Meyer är mästerlig på att väva ihop parallella skeenden utan att det blir rörigt, bara spännande! Allt kryddat med en fascinerande, om än bitvis dyster, inblick i sydafrikanskt samhällsliv. Det skulle dock inte skada med en ordlista eftersom översättaren behåller en del sydafrikanska uttryck på olika inhemska språk.

Marc Moore

2013-09-12

En bok som jag börjat läsa många gånger men tröttnat på, men tillslut läste jag ut den.... Action hela tiden men den fångade aldrig mitt intresse. Den utspelar sig i Sydafrika så varje karaktär beskrivs utifrån färg och etnicitet och kvinnorna, av någon anledning, beskrivs utifrån bröststorlek. Det är en tjock bok och jag tycker att han skulle kunna unna sig att lägga några fler sidor i slutet på att få ihop trådarna på ett bättre och trovärdigare sätt.

Anna Lindström

2013-07-24

Rafflande spänning med högt tempo! Riktigt bra. Den första boken jag läser av författaren men säkert inte den sista.

2013-02-14

Vilken nagelbitare! Så spännande att det var svårt att lägga ifrån sig boken, sista halvan blev streckläsning. Gillar skildringen av miljö och karaktärer. Det är annorlunda och gripande. Kulturen är väldigt annorlunda mot vad jag är van vid, vilket gör det extra intressant. Unikt helt enkelt!

Gölin Forsberg

2012-09-01

Ok skriven deckare. Kul med Sydafrika men egentligen har jag slutat läsa deckare. De är för förutsebara.

Stefan Teppas

2012-08-22

Strax under en fyra men otroligt nära Devils Peak:s solklara 4 ++ tveka inte läs och njut

Nettan Holmér

2012-07-07

En deckare utöver det vanliga. Jag gillar personerna, miljön och spänningen.

2012-06-15

En riktig bladvändare!

Anders Friberg

2012-06-02

Mycket, mycket bra

harriet karlsson

2011-05-24

Tycker man om sydafrika och deckare så är det här bingo.