Things Fall Apart

Achebe, Chinua

| 2001

First time in Modern Classics. Things Fall Apart is one of the modern age's defining books - the book that marked African independence and in one leap created a powerful, vivid Nigerian literature. An incomparable story, told in a way that still seems radical and extraordinary, Things Fall Apart is essential reading.

Fredrik Umark

2023-02-20

Ny erfarenhet för mig att läsa om stamförhållanden i Afrika. Rekommenderas

Mikaelita Bovalius

2019-01-04

Afrikas största bok. Äntligen berättar en svart man, en svart mans berättelse. Igbofolk. Nigeria. Innan de vita förstörde. Eller när de kom och förstörde. De förstörde visserligen något som i kanterna redan var förstört, men ack så orört.

Achebe skriver frigörande och förmedlande. Du behöver aldrig fundera mer än en gång på meningens betydelse. Det som du istället kommer att fundera över är Nigeria, Igbofolk och den kultur som råder. Det var för mig en ny värld att välkomnas in i, förmodligen på grund ut av min okunskap. I boken finns också en faktadel om Igbofolket. Trots att språket är enkelt så vill du ändå aldrig lägga ner boken. I smyg förlängs toalettbesök på grund av ren läslust.

Varför stannar mitt betyg på blott 3 av 5 möjliga, trots min relativt mestadels hyllande recension. Detta beror på att över halva boken består av berättelser, olika små historier som kanske inte alltid ”make sence” för berättelseutvecklingen. Jag anser att berättelsens kärna ändå är att få fram vad som skedde i Nigeria, runt floden Niger i slutet av 1800-talet. När de kristna, vita kom. Detta sker alldeles för långt in i boken. Det är dock fint att både människorna ifrån Nigeria och ifrån Storbritannien lyfts fram i både negativ och positiv flagg.

Huvudkaraktären Okonkwo, fruktad och skrämmande. Mestadels saknar läsaren förståelse för hans utkristalliserade svagheter, men det finns också stunder då du bara önskat att ge honom en kram. En kram som denna krigare förmodligen skulle ha besvarat med hårda ord, spjut eller piskrapp.

Tack Achebe för att du öppnade mina ögon för en av världens största folkslag - Igbofolket. Och jag förstår att en svart persons berättelse om en svart persons liv skapade rubriker år 1958. Denna bok är en klassiker för den lite mer erfarne klassikerbeläste, men kanske ej för Svenne Banan. Dock är den redo för både radhusen och finhyllorna. Välkommen som klassiker för ”den stora massan” snart!

Jouni Gustafsson

2017-02-03

Sällan har jag känt mig så nära individerna i en berättelse som i denna fantastiska bok.
En mångtusenårig, högt utvecklad kultur faller samman i mötet med den "vite" mannens värld och den store krigaren Okwonkwo känner att hans världsbild "går sönder".
Jag älskar den här boken!

Teresia Kjellgren

2016-04-18

Har man ingen kunskap om hur Afrika såg ut innan kolonialismen är det här en ögonöppnare. Jag har läst litteratur förut som berör det här så den var inge ögonöppnare men ändå bra och läsvärd. När jag nu läser Chimamanda Ngozi Adichies Lila hibiskus har jag en helt annan utgångspunkt och det ger den här läsningen en extra dimension. Ett tips som jag fick var att läsa den här först och sen Lilia hibiskus och det är ett tips jag gärna delar med mig av.

Gunnar Jacobsson

2013-11-24

Plötsligt och långsamt rämnar tillvaron. Med ett stillsamt språk och lakoniskt berättande griper Achebe taget. Liten i formatet men inte i effekten på läsaren.

Klinga

2013-11-12

Osentimentalt och med en glasklar logik får Achebe igbo-folkets så kallade irrläror och vidskepelse och deras lagar att framstå som mer balanserade och sammanhängande än någonsin kristendomen. Den ena grundad i platsen där man lever, den andra påbjuden från ovan.

Fanny Gunnarsson

2013-09-09

Achebe bygger upp en bild av en kultur som är långt ifrån vår egen men ändå full av liv, tro och mening.
Det är ett enkelt, rakt och tidlöst språk som Achebe använder och boken kunde lika gärna varit författad idag. Sättet att förmedla sin historia tämligen osentimentalt och rakt på skapar en viss distans mellan läsare och karaktärerna, vilket jag bland annat känner igen främst hos Léonora Miano men också Chimamanda Ngozi Adichie.

Emma Kindholm

2013-03-06

Läser engelska på universitetet och fick läsa denna bok. Inget för nöjes skull men intressant innehåll.

Victoria G

2012-05-29

En extremt bra bok om imperialismens och patriarkatets faror

Evert Nilsson

2012-01-16

Läste den här boken 1970 eller 1971 och det är de bästa böcker som tar upp neokolonialism som var ett välkänt begrepp då. Men problemen som beskrivs finns ju i alla tider, jämför ex.vis med globaliseringens effekter. Dagens Grekland eller Norrlands inland är inte helt olikt Ibo-folkets situation i Nigeria på 70-talet (Före Biafrakriget n.b!) Det enda vi lär av hbistorien är att vi ingenting lär av den?

Ally Regins

2011-11-27

Inte min typ av bok, jag kände inte för någon av karaktärerna och kände mig på så vis rätt distanserad ifrån handlingen.

Pontus Fjällman

2011-06-15

Vad som verkligen gjorde boken var Nwoyes inre kamp som fick honom att lämna det gamla brutala samhället för möjligheten som hade öppnats. Gav en mycket mer mänsklig bild av hur en sådan förändring av de gamla stamsamhällena överhuvudtaget kunde ske

Ruth Lezz

2011-02-11

Okonkwo är en rik man med med tre fruar. Han har lyckats där hans far misslyckades, han har brutit ny mark och skördat rikligt. Men allt är i ständig förändring. Vi ser kolonialismen genom Okonkwo, byn Uumofia och igbofolkets perspektiv.
Förordet av Per Westberg och eftertexten om Igbofolket gav berättelsen en extra dimension.

Gun Petersson

2010-12-20

Det var fängslande att läsa en genuin skildring av igbofolkets kultur. Psykologin var också intressant. Jag uppfattade huvudpersonen Okonkwo som grym men anade en kluvenhet. Han följde hårdnackat den traditionellt manliga principen och gick därför under.

2010-06-14

Påbörjad en gång för att konstatera att varken stil eller innehåll passar mig.

Linda Odén

2010-06-13

En riktig klassiker av en stor nigeriansk författare!