Things Fall Apart

Achebe, Chinua

| 2001

First time in Modern Classics. Things Fall Apart is one of the modern age's defining books - the book that marked African independence and in one leap created a powerful, vivid Nigerian literature. An incomparable story, told in a way that still seems radical and extraordinary, Things Fall Apart is essential reading.

Fredrik Umark

2023-02-20

Ny erfarenhet fr mig att lsa om stamfrhllanden i Afrika. Rekommenderas

Mikaelita Bovalius

2019-01-04

Afrikas strsta bok. ntligen berttar en svart man, en svart mans berttelse. Igbofolk. Nigeria. Innan de vita frstrde. Eller nr de kom och frstrde. De frstrde visserligen ngot som i kanterna redan var frstrt, men ack s orrt.

Achebe skriver frigrande och frmedlande. Du behver aldrig fundera mer n en gng p meningens betydelse. Det som du istllet kommer att fundera ver r Nigeria, Igbofolk och den kultur som rder. Det var fr mig en ny vrld att vlkomnas in i, frmodligen p grund ut av min okunskap. I boken finns ocks en faktadel om Igbofolket. Trots att sprket r enkelt s vill du nd aldrig lgga ner boken. I smyg frlngs toalettbesk p grund av ren lslust.

Varfr stannar mitt betyg p blott 3 av 5 mjliga, trots min relativt mestadels hyllande recension. Detta beror p att ver halva boken bestr av berttelser, olika sm historier som kanske inte alltid make sence fr berttelseutvecklingen. Jag anser att berttelsens krna nd r att f fram vad som skedde i Nigeria, runt floden Niger i slutet av 1800-talet. Nr de kristna, vita kom. Detta sker alldeles fr lngt in i boken. Det r dock fint att bde mnniskorna ifrn Nigeria och ifrn Storbritannien lyfts fram i bde negativ och positiv flagg.

Huvudkaraktren Okonkwo, fruktad och skrmmande. Mestadels saknar lsaren frstelse fr hans utkristalliserade svagheter, men det finns ocks stunder d du bara nskat att ge honom en kram. En kram som denna krigare frmodligen skulle ha besvarat med hrda ord, spjut eller piskrapp.

Tack Achebe fr att du ppnade mina gon fr en av vrldens strsta folkslag - Igbofolket. Och jag frstr att en svart persons berttelse om en svart persons liv skapade rubriker r 1958. Denna bok r en klassiker fr den lite mer erfarne klassikerbelste, men kanske ej fr Svenne Banan. Dock r den redo fr bde radhusen och finhyllorna. Vlkommen som klassiker fr den stora massan snart!

Jouni Gustafsson

2017-02-03

Sllan har jag knt mig s nra individerna i en berttelse som i denna fantastiska bok.
En mngtusenrig, hgt utvecklad kultur faller samman i mtet med den "vite" mannens vrld och den store krigaren Okwonkwo knner att hans vrldsbild "gr snder".
Jag lskar den hr boken!

Teresia Kjellgren

2016-04-18

Har man ingen kunskap om hur Afrika sg ut innan kolonialismen r det hr en gonppnare. Jag har lst litteratur frut som berr det hr s den var inge gonppnare men nd bra och lsvrd. Nr jag nu lser Chimamanda Ngozi Adichies Lila hibiskus har jag en helt annan utgngspunkt och det ger den hr lsningen en extra dimension. Ett tips som jag fick var att lsa den hr frst och sen Lilia hibiskus och det r ett tips jag grna delar med mig av.

Gunnar Jacobsson

2013-11-24

Pltsligt och lngsamt rmnar tillvaron. Med ett stillsamt sprk och lakoniskt berttande griper Achebe taget. Liten i formatet men inte i effekten p lsaren.

Klinga

2013-11-12

Osentimentalt och med en glasklar logik fr Achebe igbo-folkets s kallade irrlror och vidskepelse och deras lagar att framst som mer balanserade och sammanhngande n ngonsin kristendomen. Den ena grundad i platsen dr man lever, den andra pbjuden frn ovan.

Fanny Gunnarsson

2013-09-09

Achebe bygger upp en bild av en kultur som r lngt ifrn vr egen men nd full av liv, tro och mening.
Det r ett enkelt, rakt och tidlst sprk som Achebe anvnder och boken kunde lika grna varit frfattad idag. Sttet att frmedla sin historia tmligen osentimentalt och rakt p skapar en viss distans mellan lsare och karaktrerna, vilket jag bland annat knner igen frmst hos Lonora Miano men ocks Chimamanda Ngozi Adichie.

Emma Kindholm

2013-03-06

Lser engelska p universitetet och fick lsa denna bok. Inget fr njes skull men intressant innehll.

Victoria G

2012-05-29

En extremt bra bok om imperialismens och patriarkatets faror

Evert Nilsson

2012-01-16

Lste den hr boken 1970 eller 1971 och det r de bsta bcker som tar upp neokolonialism som var ett vlknt begrepp d. Men problemen som beskrivs finns ju i alla tider, jmfr ex.vis med globaliseringens effekter. Dagens Grekland eller Norrlands inland r inte helt olikt Ibo-folkets situation i Nigeria p 70-talet (Fre Biafrakriget n.b!) Det enda vi lr av hbistorien r att vi ingenting lr av den?

Ally Regins

2011-11-27

Inte min typ av bok, jag knde inte fr ngon av karaktrerna och knde mig p s vis rtt distanserad ifrn handlingen.

Pontus Fjllman

2011-06-15

Vad som verkligen gjorde boken var Nwoyes inre kamp som fick honom att lmna det gamla brutala samhllet fr mjligheten som hade ppnats. Gav en mycket mer mnsklig bild av hur en sdan frndring av de gamla stamsamhllena verhuvudtaget kunde ske

Ruth Lezz

2011-02-11

Okonkwo r en rik man med med tre fruar. Han har lyckats dr hans far misslyckades, han har brutit ny mark och skrdat rikligt. Men allt r i stndig frndring. Vi ser kolonialismen genom Okonkwo, byn Uumofia och igbofolkets perspektiv.
Frordet av Per Westberg och eftertexten om Igbofolket gav berttelsen en extra dimension.

Gun Petersson

2010-12-20

Det var fngslande att lsa en genuin skildring av igbofolkets kultur. Psykologin var ocks intressant. Jag uppfattade huvudpersonen Okonkwo som grym men anade en kluvenhet. Han fljde hrdnackat den traditionellt manliga principen och gick drfr under.

2010-06-14

Pbrjad en gng fr att konstatera att varken stil eller innehll passar mig.

Linda Odn

2010-06-13

En riktig klassiker av en stor nigeriansk frfattare!