The Thing Around Your Neck

From Chimamanda Ngozi Adichie, the Orange Prize-winning author of Half of a Yellow Sun, come twelve dazzling stories in which she turns her penetrating eye on the ties that bind men and women, parents and children, Nigeria and the West. In 'A Private Experience,' a medical student hides from a violent riot with a poor Muslim woman whose dignity and faith force her to confront the realities and fears she's been pushing away. In 'Tomorrow Is Too Far,' a woman unlocks the devastating secret that surrounds her brother's death. The young mother at the center of 'Imitation' finds her comfortable life threatened when she learns that her husband back in Lagos has moved his mistress into their home. And the title story depicts the choking loneliness of a Nigerian girl who moves to an America that turns out to be nothing like the country she expected; though falling in love brings her desires nearly...

Izabela Horn

2016-12-04

En novell samling om att vara svart kvinna. Alla noveller r vlskrivna och bra men jag hade nskat att historierna fortsatte och inte slutade tvrt.

Sofia Grundtman

2015-01-07

"Det fanns knslor hon ville hlla i sin kupade hand som helt enkelt inte fanns lngre"

Stefan Grip

2013-08-03

Noveller

Johan L

2013-03-08

Vackert berttat och lskar Chimamandas berttarrst.

Cecilia Magnusson

2012-12-12

Hon fick kmpa i motvind den hr gngen Chimamanda eftersom hon skrivit en novellsamling. Jag gillar inte novellsamlingar. Men som alltid berr hennes berttelser. Mycket bra r den och jag rekommenderar den verkligen.

eva arkelid

2012-09-23

hon skriver s underbart jag blir mycket berrd av hennes texter. Ls den!

Sara .

2012-09-15

Starka noveller om verlevnad och kamp. Hon r otroligt begvad.

Fanny Gunnarsson

2012-08-06

Att ha en novellsamling som "vid-sidan-av-lsning" din ordinarie bok r suvernt nr man knner att man behver en lspaus. Att ha en novellsamling av Chimamanda Ngozi Adichie r utver det vanliga d hennes miljer, personer och starka berttarrst generellt skiljer sig frn dem man r van vid.

Frfattarinnan slog igenom med En halv gul sol och drefter kom hennes egentliga debutroman ut p svenska: Lila hibiskus. I Det dr som nstan kvver mig visar hon ter prov p samma starka sprk som i tidigare bcker. Ett sprk som fr en att hlla andan, knna efter och fr lsaren att vara med i t.ex. ktenskapsarrangrerna nr Chinaza trffade sin make och hon frundrat ser "Ytterligare en detalj ktenskapsarrangrerna frsummat att nmna - munnar som berttade smnens historia, som kndes smetiga som gammalt tuggummi, som luktade som sophgarna vid Ogbetemarknaden.

Tv andra starka noveller r En privat angelgenhet och Den amerikanska ambassaden, i vilka Adichie berttar om sorg, flykt och revolt i Nigeria.

Som alla novellsamlingar gr sig novellerna bst om man lser dem en och en, d och d.

Merja A

2011-04-08

Mnga vldigt bra noveller. "Den Amerikanska Ambassaden" dr en kvinna str och kar i den fuktiga hettan i Lagos fr att anska om visum och varfr hon gr det, berrde mig starkt.

2011-02-26

Ls inte hela novellsamlingen p en gng. Ta en novell i taget. // De frsta 6 novellerna r mycket, mycket bra. Jag knner igen s mycket frn mitt eget vardagsliv - bde hndelser, tankar och funderingar. Boken blir p s stt ocks en kftsmll gentemot mina egna frutfattade meningar och frdomar. Helt fristende berttelser som r levande och nra. Dr blir betyget en 7:a. // Sen vet jag inte vad som hnder, det blir lite oengagerat och flyktigt, utom i den sista novellen. LS! Men ta en i taget, med paus emellan.

Camilla Eriksson

2011-02-05

En bok om Afrika i novell form om livet i afrika. Helt okej men inte mer,sjlv fredrar jag romaner inte korta noveller men smaken r olika.

Fiona *

2011-01-25

Hon kan sin milj Chimanda och efter succen med En halv gul sol, har hon sina lsare versatt till trettiotalet sprk. Handlar om kriget i Nigeria som splittrar och sliter snder, familjeliv, konflikter och splittring

Victoria G

2010-09-23

Att recensera Ngozi Adichies novellsamling "The Thing Around Your Neck" r svrt. Jag ville f den till att handla om Afrika men ungefr halvvgs in i boken insg jag att den inte gr det. Eller rttare sagt, s klart handlar den om Afrika och Nigeria, men ocks om s mycket mer. Istllet fr att skriva en bok som bygger p skillnader mellan folk, kulturer och vrldsdelar s har Chimamanda Ngozi Adichie faktiskt lyckats skriva en bok om likheter, en bok som binder samman mnniskor frn hela vrlden i gemensamma upplevelser, knslor, tankar och frhoppningar.

Kanske den zimbabwiska frfattaren Petina Grappah (frfattare till "En Sorgesng fr Easterly") sger det bst i en intervju infr Bok- och Biblioteksmssan 2010: [Jag] hatar att bli kallad afrikansk frfattare. [] Reaktioner [p min bok] kommer frn alla delar av vrlden. Det sger mig att ngot i mina historier frn Zimbabwe tilltalar mnniskor frn olika lnder, med olika bakgrund och olika sikter.

P samma stt tycker jag det r med den hr boken. Den visar att Afrika r en del av vrlden och att vrlden r en del av Afrika.
Jag ser ocks boken som ett starkt stllningstagande mot alla former av frtryck och ojmlikhet. Den dissekerar, blottlgger och exponerar den hierarki och den dikotomi som i s stor utstrckning styr mnniskor och vrlden idag. Man/kvinna, svart/vit, nord/syd, hetero/homo, rik/fattig, allt fr plats i "The Thing Around Your Neck". Den r trovrdig och aktuell.

Sara Bergstrm

2010-06-27

Hon r en fantastisk berttare, men det tog faktiskt ett tag innan jag insg att boken var en novellsamling.