Thereses tilstand

Holst, Hanne-Vibeke

| 1992

Flag from da

Den unge tv-reporter Therese forelsker sig ubelejligt i kollegaen Paul. En moderne kærlighedsroman om den generation, der både er stræbsom, egocentreret og romantisk. "Hanne-Vibeke Holst har skrevet en spændingsroman om en moderne kvindekonflikt. Det er faktisk slet ikke så lidt." - May Schack, Politiken.

2020-12-27

Helt ok med bra driv.

2020-02-18

Jag blev förvånad över hur bra språket var och hur berättandet flöt. Stundtals nästan åt det poetiska hållet men även mycket humor. Paul är ju stundvis enbart en hårsmån från psykiskt våld med sina ultimatum och nästintill stalkingtendenser vilket är lite obehagligt. När han är bra är han riktigt bra, men skulle en vän beskriva sin pojkvän på det viset skulle jag avråda utifrån alla varningssignaler. Boken fångar verkligen olika kvinnliga dilemman men även andra dilemman i mellanmänskliga relationer. Vad får man försaka för olika mål och drömmar i livet? Vad måste offras för de relationer vi har? Hur ser det ut vad gäller jämställdhet i hem och på arbete? Mycket tankeväckande även om allt kanske gick lite väl snabbt på slutet.

annika åberg

2012-07-06

Boken var bra men mot slutet ännu bättre

2010-07-25

Helt OK, inget mera.

Johanna Lundin

2010-06-05

Första boken i trilogin är också den bästa. Spännande och härlig kärlekshistoria.

Johanna Andréasson

2009-09-06

Läst på svenska

Maria Klamas

2009-06-07

att förströ sig med, det jag fångades mest av var problemet man ofta (?) möter i livet, som handlar om hur man ska välja, vad blir bäst, och för vem?? och vilka konsekvenser får våra val... inte alltid lätt att förutse...