The Year of the Death of Ricardo Reis

Saramago, José

| 1992

Flag from en

23


From Nobel Prize-winner Jos Saramago, "a capacious, funny, threatening novel" of wandering souls and political upheaval in 1930s Portugal (New York Times Book Review). The year is 1936, and the dictator Ant nio de Oliveira Salazar is establishing himself in Portugal, edging his country toward civil war. At the same time, Dr. Ricardo Reis has returned home to Lisbon after a long sojourn in Brazil. What's brought him back is word that the great poet, Fernando Pessoa, has died. With no intention of resuming his practice, Reis now dabbles in his own poetry, wastes his days strolling the boulevards and back streets, engages in affairs with two different women -- and is followed through each excursion by Pessoa's ghost. As a fascist revolution roils, and as Reis's path intersects with three relative strangers -- two living, one dead -- Reis may finally discover the reality of...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Kenneth Olausson

2012-09-18

Betyg

I en slags metaroman följer vi poeten Fernando Pessoa och hans olika alter ego, främst då Ricardo Reis. I en flödande, men tyglad, ordfantasi beskriver Saramago huvudpersonens tillvaro i Lissabon samtidigt som vi lär oss något om politik, samtidshistoria, religion. filosofi och våra egna tillkortakommanden.

Maria Eriksson

2010-07-09

Betyg

Har läst flera av Saramagos böcker med glädje, tycker om hans humor. Men den här boken fångar inte alls på samma sätt mitt intresse. Kanske för att jag varken kan relatera till de poetiska referenserna eller till Lissabon som stad. en stark trea blir det, men det fattas något för att bli en fyra.

T

Tony Andersson

2010-06-19

Betyg

Saramagos död fick mig att minnas denna fantastiska bok. Det finns knappt några kommateringar eller punkter i denna roman och om man i början irriterade sig på det så vande man sig snart och till slut insåg man att det helt enkelt inte kunde vara på något annat sätt. Det frenetiska framåtdrivandet i denna roman sprätte helt enkelt bort komman och punkter som en framvällande fors. Men jag minns den också som en filosofisk roman. Tacka för det när den handlade om Pessoa.