The Year of the Death of Ricardo Reis

Saramago, José

| 1992

The year: 1936. Europe dances while an invidious dictator establishes himself in Portugal. The city: Lisbon-gray, colorless, chimerical. Ricardo Reis, a doctor and poet, has just come home after sixteen years in Brazil. Translated by Giovanni Pontiero.

Kenneth Olausson

2012-09-18

I en slags metaroman följer vi poeten Fernando Pessoa och hans olika alter ego, främst då Ricardo Reis. I en flödande, men tyglad, ordfantasi beskriver Saramago huvudpersonens tillvaro i Lissabon samtidigt som vi lär oss något om politik, samtidshistoria, religion. filosofi och våra egna tillkortakommanden.

Maria Eriksson

2010-07-09

Har läst flera av Saramagos böcker med glädje, tycker om hans humor. Men den här boken fångar inte alls på samma sätt mitt intresse. Kanske för att jag varken kan relatera till de poetiska referenserna eller till Lissabon som stad. en stark trea blir det, men det fattas något för att bli en fyra.

Tony Andersson

2010-06-19

Saramagos död fick mig att minnas denna fantastiska bok. Det finns knappt några kommateringar eller punkter i denna roman och om man i början irriterade sig på det så vande man sig snart och till slut insåg man att det helt enkelt inte kunde vara på något annat sätt. Det frenetiska framåtdrivandet i denna roman sprätte helt enkelt bort komman och punkter som en framvällande fors. Men jag minns den också som en filosofisk roman. Tacka för det när den handlade om Pessoa.