The Year of Magical Thinking

Didion, Joan

| 2015

Didion's journalistic skills are displayed as never before in this story of a year in her life that began with her daughter in a medically induced coma and her husband unexpectedly dead due to a heart attack.This powerful and moving work is Didion's "attempt to make sense of the weeks and then months that cut loose any fixed idea I ever had about death about illness...about marriage and children and memory...about the shallowness of sanity about life itself." With vulnerability and passion, Joan Didion explores an intensely personal yet universal experience of love and loss. The Year of Magical Thinking will speak directly to anyone who has ever loved a husband, wife, or child.

Charlotta CG

2023-09-12

Mina förväntningar var kanske inte skyhöga men jag hade inte väntat mig en så pladdrig bok. Medan Joyce Carol Oates sorg i Änkans bok också den kändes väldigt amerikansk (en sorts klängighet i relationer, synen på religion...) så hade hon ändå många bitar som stämde mer med hur jag själv känt mig i ensamheten och förvirringen. Här blev det något helt annat även om det fanns små fina stycken jag blev lite gråtfärdig av om självömkan och känslor av skuld. Didion hade inte bara makens död att bearbeta utan också att dottern varit dödssjuk och halva boken kändes mer som en sorts dagbok kring dotterns sjukdomsförlopp. Jag kände inte till Didion innan och det visade sig att hon och maken rör sig i kretsar kring Hollywood, är kända manusförfattare och liknande. Det gjorde att det hela tiden fanns helikoptrar och specialister om vartannat att tillgå som inte heller kändes realistiskt för vem som helst.

Hjortronhyllan

2023-01-05

Detta är Didions mest välkända verk som handlar om hennes mans plötsliga död och hennes dotters akuta sjukdom. Jag gillar den och den känns på något sätt viktig att läsa. Att känna igen de monotona tankarna och strömmen av medvetenhet som uppstår vid sorg.

Det finns inget mål med boken, Didion siktar inte mot något utan det blir en resa där saker försvinner medans känslor och tankar upprepas. Slutet blir väldigt
otillfredsställande, jag saknar lite en knut på säcken som inte en kristen teologi kan rädda.

Den starkaste scenen för mig i boken är när Didion rensar bland sin avlidne mans tillhörigheter och allt skänks till missionskyrkan, men inte hans skor. “Han måste ha kvar sina skor tills när han kommer hem igen”. Starkt

Erika Hedéen

Larissa Holterman

2022-01-11

Anne M

2016-08-05

Vackert språk och borde väl vara gripande..men, nej, inget för mig.

Karin Dahlin

2016-01-10

'läste den direkt då den gavs ut och påverkade mig och påverkar mitt tänkande ännu

Sofia S

2015-11-08

Ett år av magiskt tänkande är lite för pratig för mig. Uppskattar berättelsen och språket dock.

Kristina Frisk

2015-02-17

Ej läst ut

Inger Niska Ekblom

2014-05-18

Seg!!

Gunnar Jacobsson

2013-11-24

Tunn bok som griper tag. Författaren är olik mig, tycker annorlunda, men förmedlar ändå sorgens kalla famntag.

Jonas Olofsson

2013-10-06

Har aldrig läst om en bok. Den här kommer jag att läsa om.

Eva Rydinger

2013-09-12

Vackert språk och berättande, men är också nollställd efter att ha slagit ihop pärmarna. Oberörd om jag ska vara helt uppriktig även om boken kändes angelägen under läsandets gång. Vi får följa författaren genom hennes sorg efter sin mans bortgång. Sakligt redogör hon för tiden efter. Kampen att försöka göra döden rationell, greppbar och begriplig.
Parallellt insjuknar även dottern som under lång tid svävar mellan liv och död. Boken är trösterik och vacker och behagligt befriad från känslomässigt effektsökeri. Kanske är det därför jag inte blir berörd så att det river i hjärteroten. Men jag uppskattade ändå att få ta del av en människas sorgearbete efter en nära livskamrat.

christina gröhn

2013-07-24

Blev rekommenderad denna bok då min man avled för några månader sedan efter 30 år äktenskap.... jag fattar inte vad det magiska tänkandet är ??!!! Finns inget magiskt i denna bok vad jag kan se och jag tyckte faktiskt inte om den alls, emotion väckt: irritation.....

Kim M. Kimselius

2013-03-04

Det här är en bok som kräver många pappersnäsdukar. Läs den! Här kan du läsa hela min recension av boken: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/03/04/ett-ar-av-magiskt-tankande/

Kim M. Kimselius

2013-03-04

Helt underbar bok! LÄS!!! Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/03/04/ett-ar-av-magiskt-tankande/

Viktor Carlsson

Dö trist

underbar

Linda Åslund

2012-09-04

En viktig och fin bok, dock långsam, tar sig på slutet där jag av någon anledning känner mig mer berörd ...

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Gillar Nick Hornby, småputtra.

Helena Lind

2012-06-28

Boken får en trea i betyg mycket på grund av det vackra språket. Jag måste dock erkänna att jag blev så dyster av boken att jag inte orkade läsa klart hela.

Johanna Sand

2012-06-12

blev jättebesviken. Vissa delar glimtade till,men i stort var det en ganksa känslofattig, rörig bok som nog hade gjort sig bäst i byrålådan hos författarinnan själv i form av dagbok.

Anchi L

2012-05-11

Vackert språk och angeläget ämne men ändå himmlens tråkig. De många medicinska termerna förtog läsglädjen? Eller för många vackra ord? Vad det än beror på var boken långtråkig och ointressant.

Elisabeth Jönsson

2011-12-18

Stämningsfullt, levande.... Det är så, någon går bort. Vi minns, men vi måste släppa för att kunna leva vidare. Boken väcker tankar om livets förgänglighet och om mötet som är meningen. Jag tänker, det är i mötet det väsentliga sker.Närvaro.

Vackert kring sorg och hur hanterar man att förlora en älskad-

Linus R

2010-11-18

Oinspirerande, tråkig läsning. Fint ibland.

Attimi di Pace

2010-07-24

I min mening, det bästa Didion skrivit. Att så osentimentalt dissikera sitt eget känsloliv, att se sig själv med obarmhärtig ärlighet. Det är ljuvligt. Försökte tvinga på familjen den svenska översättningen, men blev mycket besviken över översättningen.

Margareta Ekelund

2010-04-19

Tungt och gripande. Inte ett överflödigt ord.

Fick mycket tröst av denna bok efter min makes plötsliga död.

C L

2010-02-02

Hon har skrivit bättre!

Anders Nilsson

2010-01-06

Joans man dör knall och fall. Hennes dotter dör nästan, två gånger. Hon beskriver sina försök att hantera situationen. Men så mycket magiskt tänkande vetefan om hon ägnar sig åt.

Josefine Lind

2009-06-30

Mycket modernt sätt att närma sig både döden och sorgen. Det vi inte vill ska hända, det vi inte kan bestämma, skjuter vi i från oss med fakta.

Lady Flanders

2009-06-18

Läste aldrig ut den här heller...

Li Bok

2009-06-08

Denna bok kan i första anblicken antas vara mycket tragisk och sorgsen..I själva verket är det en mycket fin bok om döden, inte alls deprimerande. Det är lite mycet medicinska förklaringar för min smak, annars helt underbar.