The woman who walked into doors

Doyle, Roddy

| 1996

From the Booker Prize winning author of Paddy Clarke Ha Ha Ha and The Commitments: the story of an ordinary woman whose extraordinary character will stay with you long after reading. 'He loved me and he beat me.

Klinga

2012-12-08

Den här berättelsens styrka är att den visar så tydligt hur samhällets normer (brist på normer) och allmänna förtryck av flickor och kvinnor börjar i skolan. Jag känner igen mig i hennes uppväxtskildring. Jag kan fortfarande bli förvånad när jag lär känna en man utan sex eller maktspel på agendan. Men emellanåt blev jag ändå smått uttråkad. Därav betyget 3.

Liv Lingborn

2012-02-21

En stark, obehaglig och fångande bok. En manlig författare med en kvinnas röst.

Sara .

2011-02-02

Så smärtsam att det tagit mig nästan ett år att läsa boken...Troligen den bästa boken som hitills skrivits inom ämnet (i alla fall den bästa jag hitills har läst).

Christina Nilsson

2010-05-09

Jag tyckte att den här boken var oväntat bra. Bitvis var det riktigt träffande och obehaglig. Man fick en realistisk inblick i hur det är att leva i ett misshandelsförhållande samt att vara alkoholist.

2010-02-16

Jag har hört hans namn förut i Booker-sammanhang, men inte brytt mig. Kan en seriös författare heta Roddy? Ja, det kan han. Jag rekommenderar varmt denna den första bok av irländaren och Dublinskildraren Doyle som jag läst. Boken är skriven i jagform och jag är 39 år och heter Paula Spencer. Paula är en överlevare och det får vi veta från första början. Tur är det, för bitvis är denna skildring riktigt otäck, andra partier är faktiskt roande. Lögner är Paulas specialitet och en nödvändighet för att stå ut i vardagen som misshandlad hustru och alkoholist. Paula är också en underbar person. Lär känna henne!