The wind-up bird chronicle

Murakami, Haruki

| 1998

Toru Okada is an apparently happy man - his domestic routine seems familiar and comfortable. Admittedly, he has recently quit his job, the cat has disappeared, and a strange woman has begun to bother him with explicit phone calls. Then one day his wife does not come home from work.

Simonetta Granello

2019-08-18

Är en perfekt mix mellan verklighet och fantasi. Lång och lugn men ändå med en snnande nerv. Fångar Japan-atmosfären bra.

Niklas

2019-01-15

Böljande och lättläst!

Hanna Fries

2019-01-03

En favorit i hyllan. Målande språk med en härlig blandning av intrikat humor, mystiska händelser och en fantasi på gränsen till förvirring (eller är det vansinne)?

Maja

2018-09-16

Ganska klurig men ge inte upp! Läs långsamt å njut

I.P. Freely

2015-09-02

Lars Willfors

2015-07-31

Börjar bra! Spårar snart ur. Andra halvan är en enda röra. Några intressanta personer och ett par starka uppslag gör ingen berättelse, särskilt inte på 740 sidor. Hade aldrig läst klart om jag inte var ett fan och vill ha läst den här. Motstå.

Laban Johansson

2014-12-12

Lång. Mycket läsvärd!

Ingeborg Amnéus

2014-09-18

Fascinerande skriven, men inte lika magisk som vissa andra av Murakamis böcker.

Skulle eventuellt kunna bli en bra David Lynch-film. Hade lite svårt för vissa aspekter men resten väger upp.

Hannes Skarin

2014-07-20

Besvikelse. Vissa delar var riktigt tråkiga. Tyckte inte heller att språket var på samma nivå (översättningen?) Sista 160 var 4/5

Nike Fritz

2014-05-24

Vissa stycken är för enformiga och utdragna men åter andra är så bra att de skulle kunna stå självständigt som noveller. Sammantaget är boken dock mer än väl värd att läsas.

Nike Fritz

2014-05-24

Vissa stycken är för enformiga och utdragna men åter andra är så bra att de skulle stå självständigt som noveller. Sammantaget är boken dock mer än väl värd att läsas.

2013-08-31

Den här boken har stått länge och samlat damm i min bokhylla, mest för att jag helt enkelt varit lite rädd för att börja läsa den. Så många har sagt att den är både märklig och svår och de båda i kombination klarar jag bara inte. Dessbättre hade de fel. Den är bara märklig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/08/fageln-som-vrider-upp-varlden-av-haruki.html

Helena S

2013-07-23

Sjukt märklig bok. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den. Hade önskat en bättre förklaring på de övernaturliga saker som händer. Håller med tidigare recensenter om att den är lite för långdragen.

Maria Gustavsson

2013-07-15

Jag läste slut boken för en knapp vecka sedan och har tänkt på den varje dag sedan dess. Det stör mig inte alls att det fortfarande finns lösa trådar kvar när boken tar slut, det tillför att man själv kan fortsätta fundera på hur allt hänger ihop. Det känns också som om alla karaktärer finns någonstans just i detta nu, som om de lever. Boken kunde varit ett antal hundra sidor kortare, men den är verkligen läsvärd.

Mikaela Metafor

2013-06-07

En bok jag läst till och från under två års tid och nu är den äntligen utläst. Haruki har verkligen ett eget sätt och en fantastisk fantasi som ibland är helt fantastisk och ibland helt överstyr. Jag tyckte boken kunde ha varit hälften så lång då de är för många lösa trådar och infallsvinklar som gör att det blir utdraget på sina ställen. Anledningen till att jag läst andra böcker emellan/läst under så lång tid men definitivt en bok jag aldrig glömmer och som lämnat ett avtryck!

Rama Pujara

2013-05-12

Haruki Murakami är en utomordentlig författare som har en stor förmåga att fånga läsaren intresse. Handlingen är superintressant och det är ibland lärorikt då man får en inblick i Japansk deltagande i andra världskriget i form av fiktion och livsöden.

Boken flödade på bra tills man kom ca 550 sidor in i boken. Då upplevde jag att den bestod av en hel del lösa trådar som inte hade något slut. De sista 100-sidorna gick segt och slutet var inte alls såsom jag förväntade mig.

Men trots det ovanstående så rekommenderar jag folk att läsa boken.

Annie Arvidson

2013-03-19

Det är så fruktansvärt synd att den här boken är så utdragen! Det är lite för många parallella historier, lite för många trådar som hänger lösa alldeles för länge (som nedanstående nämnt). Jag tror tyvärr att den här boken hade kunnat vara fantastiskt mycket bättre om man prioriterat bort delar av den, men jag skulle ändå vilja säga att den är läsvärd tack vare Murakamis fantastiska författarstil och fantasi.

Carina Svensson

2013-02-01

En svag fyra. Håller med i allt det Viktoria G skrev i sin recension, Det är för många lösa trådar.

Lars Brandström

2013-01-13

Bra! Men inte lika bra som 19Q4. Tre parallella berättelser som närmar sig varandra men bara två som engagerade mig.

Katarina Sjöö

2012-12-20

jag har fortfarande inte släppt den här boken, jag tänker på den väldigt ofta, men betyder inte att jag tycker om den. och att jag inte tycker om den betyder inte heller att jag hatar den. jag har ingen aning om vad jag tycker. och det säger ganska mycket om boken i sig. för skruvat för att jag ska kunna ta ställning.

Gölin Forsberg

2012-11-11

Fascinerande och märklig. Vacker.

Sofia E

2012-10-03

Den här smått absurda romanen med spännande och märklig stämning väckte en större nyfikenhet att läsa vidare än någon deckarroman har gjort. Boken är visserligen väldigt lång, men man tar sig igenom de över 700 sidorna utan att sucka av långtråkighet. Och ja, jag hade kanske förväntat mig att få tydligare förklaringar i slutet, men sist och slutligen stör det mig inte så värst mycket att några lösa trådar hängde kvar. Det här är en bok som väcker många tankar om verklighet och vad som bestämmer vilka vi är. Fängslande språk.

Helena Wennergren

2012-07-09

En mycket annorlunda bok där man tidigt behöver inse att man inte kommer förstå allt, utan bara behöver acceptera situationen. Man läser och följer med i historien, nyfiken på vad som kommer hända härnäst. Lite lätt drag av Twin Peaks-känsla.

Sari Karlsson

2012-06-04

Fängslande bok som på ett egendomligt sätt håller spänningen vid liv under 700 sidor. Jag blev fascinerad av världen som målas upp, av osammanhängande händelser som ändå hänger ihop. Katter som försvinner, mystiska samtal och små detaljer som bygger upp en speciell värld...

Petit Pois

2012-04-30

Det var svårt att bestämma betyg för den här boken. Den pendlade mellan 2 och 4 hela tiden . Vissa stycken var fantastiska medan andra passager var svårare att ta sig igenom. Lite väl lång men jag uppskattar som alltid Murakamis berättarstil.

Karl Sandberg

2012-04-30

Känns som boken böljade upp och ned i kvalitet. Avsnitten från andra världskriget dock en solklar femma, grymt bra. Ser Heideggers filosofi tränga igenom texten, särskilt på sidan 301.

Conny J

2012-04-07

Har aldrig läst något liknande.. Så vital och spänstig, lever ett eget liv, man hänger inte riktigt med, därav att den bara får en fyra i betyg, det är lite knepigt ibland, men jag är helt klart nöjd med att ha tagit igenom mig boken på hyffsat kort tid.. Jag funderar på att läsa om den, då borde den växa ännu mer...

Simon S

2012-04-03

Nu var det snart ett år sedan jag läste den här boken, men den lever fortfarande lika starkt i mig. Det är en av de absolut bästa böckerna jag läst någonsin. Jag gillar alla olika karaktärer och historier, och stör mig inte det minsta att inte alla trådar binds samman i slutet. Det tycker jag bara tillför boken positivt, det bevarar mystiken i det hela. Drömmarna han hade var riktigt läskiga, historierna från förr verkligt beskrivna. Även om det är en tegelsten så skulle jag inte klagat om den var några hundra sidor till :)

Folke K Larsson

2012-02-28

Det är en annorlunda bok och det är svårt att veta vart det bär hän. De mycket konkreta beskrivningarna av spagettikokning varvas med andlig frigörelse och relativt oklar verklighetsuppfattning. Huvudpersonen kanske är en typisk ung japansk man? - litet handlingsförlamad är han allt. Vad är drömmar, symbolik och verklighet? Trots sin omfattning med över 700 sidor sörjer man då boken tar slut. Man vill veta mer om bokens karaktärer, som med artiga tilltal påverkar varandras liv i en egendomlig väv. Och så var det det där med brunnar ...

Lena Lundgren

2012-01-29

Alltför märklig handling för min smak - kroknade efter 2/3-delar. Men hans språk är fint och han har en förmåga att beskriva helt vardagliga skeenden på ett sätt som fängslar trots att ingenting händer. Den här boken blev dock för tung - nästan 750 sidor av surrealistiska händelser.

2012-01-02

han har en härlig fantasi och ett underbart språk. Men ändå, när jag kommit tll hälften var jag nära att ge upp. Tänkte varför ska jag läsa den här. Kändes som att jag inte kom någonstans. Det blev segt ett tag men sedan grep den tag igen. Svår att betygsätta, men det får ändå bli en 4:a

elizabeth sundwall

2011-11-25

Sorry, jag läste faktiskt inte klart. Det är en märklig historia med suddiga gränser var drömmen tar vid verkligheten. Egentligen vill jag veta hur det går men jag orkar inte läsa klart. Man kanske kunde kortat den lite.

Nicole Persson

2011-10-06

Sagolik!

Karin Söder

2011-09-19

Jag verkligen njööööt av denna bok! Var överlycklig av att läsa den, blev ständigt imponerad av hans sätt att skriva och hans fenomenala fantasi!
Men hur det nu var så var det som att jag tröttnade de sista tio kapitlen eller så... väldigt tråkigt, som att jag bara ville att den skulle ta slut.
Var så säker på att den skulle på fem stjärnor av mig, men tyvärr 'bara' fyra!

Kenneth Olausson

2011-09-12

Är inte boken bara lika vackert paketerad, men lika tom på innehåll, som det paket hjälten hr Okada får av hr Honda, spåmannen? Verkligen inte. I den finns mycket visdom, många drömmar, många labyrinter, död och katastrofer. Men väl också hopp? Tänker jag där jag blivit satt i mitt eget livs djupa brunn och lyss efter min egen nyckelfågel.

Cecilia Magnusson

2011-08-26

Vilken skitbok. Ångrar att jag tog mig tiden att läsa alla 740 sidor. Om nån kan förklara boken för mig vore jag mer än tacksam.

Jakob Nylin

2011-08-21

Trollbindande!

Martin Spiik

2011-08-02

Filmtipset trodde jag skulle ge boken en femma, det stämmer förvisso inte men jag älskade ändå boken. Problemet för mig är att det är så många lager och trådar som jag inte är klok nog att nysta upp. Upplösningen kändes aningen simpel, vilket säkert beror på att jag inte lyckats förstå allt som händer till fullo. Om några dagar kanske det klarnar.

Liselotte Wijkmark

2011-07-02

Jag har kommit lite mer än halvvägs i boken. Murakamis värld känner jag igen från 1Q84. Hanhar en förmåga att få läsaren att flyta iväg genom boken......

Ulla Englund

2011-06-26

Detta är en mycket märklig och mycket lång roman. Och ingen enda sida är överflödig eller tråkig.

Anna Moth

2011-06-23

Helt okej bok, men jag förlorade helt läslusten av den. Den blev lite tjatig efter ett tag och det kändes som att han ibland spann iväg åt ett håll i ett kapitel och sen åt ett helt annat i nästa vilket gör att boken inte känns riktigt... hel.

Sofie Petersson

2011-05-24

Fågeln som vrider upp världen är en mörk Alice i underlandet och en hårdkokt deckare på samma gång (Bokus). En bra bok, men som i mitt fall inte står sig lika bra som Kafka på stranden. Tycker att den här romanen står mer och stampar på samma ställe, men man flyter fram i läsningen på ett väldigt speciellt sätt som bara Haruki Murakami kan lyckas med i samspelet med sina läsare. Det är helt enkelt något väldigt overkligt med hans skrivande, unikt.

Lars Andersson

2011-05-16

Ett alltför ungdomligt språk avskräckte mig nästan genast, men jag hann ändå erfara att Murakami kan författa.

harriet karlsson

2011-05-05

Passar inte mig, förstår inte varför boken blivit så läst.
Jag gillar inte alla dessa drömmar sida upp och sida ner , Långa långa kapitel och sånt som inte för handlingen framåt.
berättade om boken för mitt barnbarn 11 år, och frågade henne:
Varför tror du att en sån bok blir så populär, på tio i topplistor mm?
Hoa sa enkelt: det är väl för att alla andra läser den, då vill man också ha gjort det.
Det var på spiken.

Simon Håkansson

2011-04-07

Bitvis tyckte jag den var väldigt bra men i det stora hela på tok för rörig och för lång. Synd!

Sven Wifstrand

2011-03-21

Jag har läst "Fågeln ..." på svenska och Norwegian Wood på engelska. Samma intryck av båda: fascinerande väldigt länge, men faller platt mot slutet. Jag har ingen lust att läsa mer av den här författaren.

Kia White

2011-03-09

Efter att ha läst Kafka på stranden hade jag enormt stora förväntningar på denna bok, men oj vad besviken jag blev. De 300 första sidorna slukade jag i ett nafs, fram till 500 gick det trögt och ännu segare till sidan 720 där jag tänkte: "Hur ska de sista 20 sidorna kunna rädda boken?" De sista 20 sidorna räddade inte boken helt, men det var ett klart uppsving som jag inte räknat med. Faktiskt ingen bok jag skulle rekommendera, läs Kafka på stranden istället; så mycket bättre.

amanda hildur

2011-01-11

en märklig men fin bok som jag är glad att jag tog mig igenom, var på väg att sluta på mitten nämligen. många sidospår och små berättelser i det stora, och som alltid murakamis fantastiska personbeskrivningar. även om boken känns så "stor" att jag inte riktigt förstår alla vinklar och allt den faktiskt säger och visar så känner jag mig inte borttappad eller dum ändå. snarare känns det som att den kommer växa ännu mer med tiden, att fler saker komma falla på plats senare. vacker och sällsam med ett fint djup och en mystisk ton.

Lite galet men underhållande och tankvärt på samma gång. Kanske lite långrandig mot slutet

Ullis N

2010-12-20

Detta är nog den märkligaste bok jag någinson läst ut!
Jag är fascninerad över hur han kan spina så många trådar och ändå hänger jag som läsar med.
Men innehållet svindlar. Ibland är det bara otroligt fantasirikt, ibland som att lyssna på någon som rökt på, ibland som att läsa om någon scizofren med vanföreställninar, ibland vackert och ibland rent makabert.
Varför då ingen femma? Jo, jag kunde ibland känna en tröghet att ta tag i boken , det var som en liten uppförsbacke varje gång.
Och ändå; jag kommer aldrig att glömma den.

Anders L

2010-12-11

Åh! Vilken fantasi han besitter, vilka världar han skapar, Murakami. Älskade den här boken också.

Eva

2010-11-25

Murakami är värd Nobelpriset!

Charlotta CG

2010-11-16

Den första Murakamibok jag gav mig i kast med för att den verkade min typ av bok. Jag älskar surrealism och märkliga skeenden så länge språket samtidigt är trovärdigt så att man inte tappar bort sig utan bara flyter med. Många frågeställningar hos huvudpersonen är saker man själv kan filosofera över ibland och även om en del är väldigt galet så är det skrivet på så sätt att det går att ta på allvar. En underbar bok där huvudpersonens allt knasigare vardag varvas med en blodig historielektion om Manchuriet som heter duga. Surrealism och historia i en och samma tjocka bok och jag är glad. Att den inte får en femma beror mest på att den var lite ojämn så att jag sträckläste vissa sektioner och var mer likgiltig för andra men det är svårt att hålla igång allt i en så tjock bok - själva tjockleken störde mig dock inte för hela tiden fanns något att berätta och även när en del repeterades så fanns det en mening med det. Vill gärna läsa mer Murakami.

Marcus Nyblom

2010-10-18

Stundtals briljant.

Mimmi Thorneus

2010-10-02

En bra bok. Inte jättebra, men definitivt bra. Jag omgavs av ett stort lugn när jag läste den, detta trots att det inte alltid hände jättetrevliga saker i den. Men sidantalet drar ned mitt betyg en del. Det blir alldeles för långdraget och jag tror att om boken hade varit avsevärt kortare hade den varit mycket bättre.

Men man kan ju tillägga att det är en väldigt bra översättning av Eiko (mor) och Yukiko (dotter) Duke!! Den fina svenskan drar upp betyget till tre stjärnor.

Typisk bok för personer som inte riktigt är vana vid riktig litteratur. Men jag tyckte ändå att de första 300-400 sidorna var starka, speciellt skildringen av det japanska samhället och den starka episoden med krigsveteranen. Men sedan känns det som att författaren har haft roligare att skriva den än man har som läser den... Lite överskattad författare och lite för lättviktig rent litterärt. Nej, ta och läs någon mycket bättre samtidsförfattare istället - det finns det gott om.

Henrik R.

2010-09-21

Det här är en ganska bra bok, fast inte rikigt så bra att den ursäktar 740 sidor. De sista 200 sidorna eller så läser jag ganska glädjelöst. Boken kunde trimmats ned avsevärt. T.ex. kunde gott alla 7 kapitel betitlade "Mei Kasaharas synpunkt" bara strykas rakt av. Slutet är också något av en besvikelse... Nu låter jag kanske lite väl negativ, jag vill minnas att jag tyckte bättre om den då jag var inne i del 1 eller 2. En positiv grej är de återkommande berättelserna om kriget japan utkämpade mot ryssen i manchuriet, som trots hög äckelfaktor faktiskt är något av denna boks höjdpunkter.

Jonas Oltner

2010-08-28

Så fantastiskt bra! Murakamis bästa!

Arvid Ahrin-Larsson

2010-08-23

Bland det bästa jag läst. en bok med en grymt intelligent intrig men som samtidigt är väldigt poetisk och inkännande. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att nyckelscenen i boken hänger samman med läsupplevelsen på ett SÅ snyggt sätt, Murakami klär av en allt sitt skydd mot världen.

Linnéa Sjöstedt

2010-07-16

denna boken representerar hela min sommar 2008. åh.

jan dalgren

2010-05-13

Tycks uppleva tvärt emot alla andra kommentatorer. En sanslös och gastkramande historia, där trådarna från de olika berättelserrna möt och försvinner. visst börjar det flätas in i varandra och ge något mer av förståelse. men när går alla trådar ihop och alla förklaringar faller på plats i livet. aldrig. detta vet murakami och är rikare än de flesta i sitt språk när han drar igång alla fantastiska berättelser. om livet. väntar på hans nästa översättning som skal handla om att springa maraton ..?

Fredrik Hedberg

2010-03-12

Här håller man ut i nästan 800 sidor för att få reda på hur hela det här fantastiska hopkoket egentligen håller ihop. Men får man reda på det? Nej! Vem som helst kan väl diktera ihop en helt fantastisk historia om man bara slipper förklara den i slutet. Usch och fy!

Annika Lönneborg

2010-01-31

Knäppt!

Johanna Galenpanna

2010-01-30

Såhär ett tag efter att jag blev färdig med boken (bara det tog sin tid...) kan jag fortfarande inte riktigt formulera vad jag tycker om den. Men den har inte lämnat något nämnvärt spår hos mig. Det var mest trögt att ta sig igenom den, och det blev aldrig någon direkt klar upplösning. Det känns mest som "Jaha... Och nu då...?" Har med en annan bok av författaren i min 2010-lista men "Fågeln..." hade faktiskt en avskräckande effekt, så det dröjer nog innan jag ger mig på den andra.

henrik lindblad

2010-01-26

Det enorma sidantalet sänker betyget.

Linda Urbanski

2009-12-28

helt bäst!

2009-12-14

Kom till sidan 388 där Nyckelfågeln (här har han tagit Mei Kasaharas smeknamn) träffar sin morbror och berättar att han skall resa till Kreta. Han berättar inte att han skall resa dit tillsammans med Kreta Kano (Malta Kanos lillasyster). Jag tycker om boken, den släpper inte taget. 20091214, fortsätter att läsa, saknade den. Betyget 4 är icke statiskt :)

Pelle Martinsson

2009-11-17

Jag är lite kluven. En del av mig vill ge boken en svag trea för att den är överintellektuell och glömmer av att spela på känslosträngarna. En annan del tycker att det rör sig om en femma, till följd av de Lynch-osande drömpartierna och de effektiva och rättframma "subplottarna".

Det landar på en relativt svag fyra. Det här är min första bok av Murakami, och jag misstänker vissa av hans andra böcker kommer ge mig mer. I denna genre skulle jag tills vidare snarare rekommendera Jonathan Coes "What a carve-up" som i min mening lyckas bättre med hela den där postmodernistiska meta-ansatsen.

Lotta Berling

2009-10-23

En bok som lyckas hålla mitt intresse konstant vid liv i över 700 sidor utan att jag tröttnar måste ju få en fyra. Men Kafka på stranden fascinerade mig nog ändå snäppet mer. Fast det kan också bero på att det var den första av Murakamis böcker jag läste. Jag trivs i Murakamis böcker. Han målar upp en värld och bjuder in läsaren i den. Sedan kan man vara där, längre eller kortare stunder. Det är fascinerande hur författaren lyckas få de parallella verkligheterna i sina berättelser att framtså som helt rimliga, som läsare bara glider jag med med en känsla av att javisst, varför inte?

Anne-Maj Iqbal

2009-09-14

Storyn är så omöjlig, men den håller mig fången. Den är så "out of this world" att man inte kan sluta att tänka på den.

Jonas Olsson

2009-09-13

Lite av en besvikelse då jag älskar hans tidigare böcker

Emma Utter

2009-08-19

Fågeln som vrider upp världen är en anderik vuxensaga samtidigt som det är något av en kallhamrad deckare med övernaturliga inslag. Det är en välskriven och genomtänkt tegelsten på närmare 750 sidor men så värd att ta sig igenom! Denna kan förvisso inte mäta sig med Murakamis Kafka på stranden men erhåller en solklar andraplats av hans bästa böcker. Underbart språk, fantastiska karaktärer och tänkvärd (stundtals förvirrande) handling.

Mankan

2009-08-18

Välskriven, fint språk. Mycket bra och detaljerade beskrivningar av människor och miljö. Långsamt tempo.

Victoria G

2009-05-21

Egentligen gillade jag den här boken. Väldigt mycket till och med. Men jag känner ändå att jag inte kan sätta mer än en trea på den.

Murakami har skapat en fantastisk bok med en lång rad fantastiska karraktärer som upplever fantastiska saker. Detta bidrar till at boken blir lång, över 700 sidor. Det behöver inte vara ett problem att en bok är lång men i detta fall är det ett prolem. När jag kom till ungefär sida 550 undrade jag när alla trådar i historien skulle börja knytas samman till det där fantastiska avslutet som man förväntade sig . Men det hände inte riktigt. När boken tog slut satt jag fortfarande och undrade vad som hände och hur allt hängde ihop. Detta gör att det känns som att boken antingen var alldeles för lång och att delar av den borde ha tagits bort, eller att den var för kort och att flera delar av den borde ha utvecklats bättre.