The white lioness

Mankell, Henning

| 1998

In 1992, in peaceful Southern Sweden, a young housewife, pillar of the Methodist church, disappears and is later found murdered, execution style. Inspector Kurt Wallander and his team are called in to investigate. It is a case with its roots far away, in Apartheid South Africa.

2020-11-19

I grunden en genomtänkt story men det blir nästan löjligt med dessa yrkesmördare som är bättre än Stålmannen och fantomen tillsammans och samtidigt gör de så skrattretande misstag att inte ens en förskoleelev skulle göra detsamma. Dessutom alla dessa "slumpmässiga" misstag som att skicka halva halva fax, byten av scheman osv som gör att uppenbara missar i utredningen kan ske. Nej det känns amatörmässigt skrivet helt enkelt.

Katarina Strid

2020-01-08

Det var längesedan jag läste en Wallander-deckare (jag har inte läst alla) och de är fortfarande bra. Tyckte om denna som hade många personer och intressant handling. Jag slås av att det har skett en del utveckling sedan denna skrevs 1994, man är så van numera att alla har mobiltelefoner eller kan nyttja internet men så var det ju faktiskt inte då,

Helt okej

Magnus Johansson

2016-07-22

Enligt mig den bästa av Wallanderböckerna (åtminstone t.o.m. Brandvägg). Två parallella historier gör den bredare och mer intrikat än de andra, även om man inte ska ta den för mer än en kriminalroman.

Marita Ryen

2014-09-03

Betyg 2+. Tog tid att lyssna. Boken hade ingen dragningskraft utan kändes seg. Ville dock lyssna på den för att fortsätta med nästa bok i serien.

O

Olga Lund

2013-02-08

Jag tyckte nog inte att den var lika imponerande som "Hundarna i Riga". Tog mig visserligen igenom boken och den var spännande på sina ställe men överlag ett svagare verk.

Josefine Ejebjörk

2011-10-09

Läste en hel rad Wallander i följd och kanske blev det för mycket, var inte imponerad av denna boken.

Anette Marcusson

2011-03-15

Yonna Lövgren

2010-12-29

Den bok jag gillar mest i Wallander serien. Vet inte vad det är som tilltalar mig så mycket med den. Kanske just att man blir mer privat med Wallander och kommer närmre inpå honom.

2010-07-23

Bra, som alla Mankell, men blev lite seg ibland.

Bengt Månsson

2010-04-04

Den jag läste först och som jag fortfarande tyckte var bäst. Långet mer än en spännande berättelse - såväl internationell politik som en kritisk syn på hur Sverige har utvecklats.

Johanna Falkered

2009-07-01

Hoppas ni läst Wallanderböckerna innan filmerna kom. Alla är superba!