The white castle

Pamuk, Orhan

| 1991

Winner of the 1990 "Independent" Award for foreign fiction, this book tells the story of a young Italian scholar who is captured by pirates. Put up for auction at the Istanbul slave market, he is bought by a Turkish servant, eager to learn about scientific and intellectual advances in the West.

Katrin Lindh

2019-11-22

Victoire Marcel

2015-10-23

Fascinerande, välskriven berättelse. Jag tyckte om den märkliga dynamiken mellan de två männen.

Joel Sjöstrand

2012-08-24

gränslandet mellan kulturer och en människas identitet tycker jag känns som huvudtemat. Ena huvudpersonen lever historielös i ett samhälle han är total främling i. Kanske kan berättelsen läsas som en utvecklingshistoria för relationen mellan öst/väst, men det försökte jag inte mig på.

Även relationen själ/kropp är intressant att läsa in. Fast nej, varenda dynamisk relation man kan komma på kan nog få en ny idebild.

Helt enkelt: Bra skit, det här!

Nanna Naumann

2011-09-07

Helt ok snabb läsning. Om en man som blir tillfångatagen och såld som slav till en annan man som ser likadan ut. En psykologisk studie kring hur någon anpassar sig som slav, utan att vara särskilt djup.

Nedhal Pirababi

2010-01-07

En sagobok. Bra

Meltem Düzakin

2009-12-02

En liten, till synes anspråklös bok som har hittat sig till svenska långt innan Pamuks nobelpris. Mästerlig berättarteknik! Pamuk lyckas beskriva de universella karaktärsdragen hos människan. Dessutom en bättre guide till den historiska staden Istanbul än Pamuks bok som just heter Istanbul.